Polytechnické vzdělávání propojuje technické, praktické i tvořivé dovednosti. V dnešní době je důležité porozumět moderním technologiím, jelikož jsou stále běžnější součástí každodenního života. Komplexní řešení nabízí výuka robotiky.
Začátek v útlém věku
Robotika pro děti může být relativně jednoduchá – zaujme, zabaví a naučí přitom cenné dovednosti. Spojuje hru a učení, děti jsou aktivní, musí zapojit logické myšlení, kreativitu i ruce.
Pro první seznámení s robotikou se hodí VEX 123 – jednoduchý robotický puk s několika tlačítky, který děti učí základům algoritmizace a programování díky grafickému programovacímu jazyku založeném na Scratchi.
Ačkoliv se občas využívá i v mateřských školách, hlavní uplatnění je právě na prvním stupni ZŠ, kde představuje standard pro vstup do světa robotiky.
Na něj navazuje plastová robotická stavebnice VEX GO, určená především pro žáky 4.–6./7. třídy.
Pro starší žáky druhého stupně základních škol a víceletých gymnázií je určena stavebnice VEX IQ, která umožňuje stavbu i programování pokročilejších robotů.
Právě v této kategorii se také děti často zapojují do robotických soutěží, včetně mezinárodních. VEX IQ je populární také ve volnočasových kroužcích.
Pro střední školy a technicky zaměřené studenty jsou určeny kovové systémy VEX EXP a VEX V5, které poskytují široké možnosti konstrukce i programování.
I s těmito se lze účastnit mezinárodních robotických soutěží a stavět komplexní a výkonné roboty. Všechny uvedené řady VEX, od nejjednodušších až po ty nejpokročilejší, umožňují vytvářet autonomní roboty.
Praktické dovednosti
Tvorba konstrukce robotů podporuje jemnou motoriku, práci s různým nářadím, ale i porozumění fyzice (například ideálně doplní látku při probírání jednoduchých strojů). Programování pak učí trpělivosti a analytickému myšlení.
Robotika v sobě spojuje prvky z různých předmětů, ve školách se tak může stát součástí výuky nejen informatiky, ale i dalších předmětů.
Soft skills
Práce s roboty samozřejmě děti učí různé technické dovednosti a podporuje digitální gramotnost, což je v dnešní době velmi důležité.
Kromě toho ale dokáže výuka robotiky rozvíjet také takzvané soft skills – měkké dovednosti.
Práce na robotických projektech prověří různé vlastnosti, děti trénují například spolupráci v týmu, kdy si mohou rozdělit jednotlivé úkoly a efektivně komunikovat.
Kromě toho se učí řešit problémy – když robot nefunguje, je třeba přijít na to, v čem je chyba. Zároveň se učí zodpovědnosti a samostatnosti, mnohdy jde o dlouhodobé úkoly. Odměnou jim je přitom viditelný výsledek jejich práce. Projekty s roboty navíc mohou být zábavné, konají se i různé soutěže.
Motivace k technickým oborům
Polytechnika s využitím robotiky dokáže v dětech budovat pozitivní vztah k technice a technickému myšlení. Nejde ale jen o tyto dovednosti – přesto je to důležité, jelikož robotické sady zpřístupňují robotiku každému.
Proces učení je přitom zábavný, nejde jen o nudnou teorii, ale hlavně praktické činnosti.
Robotika ve školách
Ačkoli je robotika součástí rámcového vzdělávacího programu, pro pedagogy může být obtížně implantovat robotiku do výuky. Právě proto se nabízí robotické sady.
Samozřejmostí je i odborná podpora a metodické vedení pro pedagogy. Ve výsledku tak lze bez problému zakomponovat robotiku do výuky, a to v mateřských, základních či středních školách.
V rámci výuky robotiky si děti osvojují různé cenné dovednosti, které později uplatní v jakémkoliv oboru.