Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
Představujeme pozoruhodný osud Hitlerova vlaku!

Prezident USA má dnes pro přepravu vlastní osoby k dispozici Air Force One, nacističtí pohlaváři měli vlaky. Poskytovaly jim totiž tehdy pohodlí, jaké jim žádný tehdejší letoun nemohl nabídnout.

Sám Adolf Hitler vlastnil luxusně vybavený vlak, jenž nesl název Amerika a „parkoval“ v půlkilometrovém betonovém tubusu. Své vlastní vlaky používali i Himmler, Ribbentrop a Göring.

Od svého zrodu byl vlak ideálním nástrojem propagandy. Prezidenti, králové i diktátorští vůdci na všech kontinentech zpravidla vždy po nějakém toužili, a to proto, aby v něm mohli křížem krážem projíždět zemi a šířit své myšlenky.

A tak když se v roce 1933 stal německým kancléřem Hitler, hned věděl, že i on nějaký potřebuje. Musel přitom být výjimečný, hodný jeho moci. Hitlerovi totiž bylo jasné, že chce-li na svou stranu získat masy, musí za nimi.

Vlak pro Vůdce

V roce 1937 si proto svůj speciální vlak objednal u Deutsche Reichsbank. Následovaly dva roky plánování a výroby. Výsledný model byl dokončen v srpnu 1939. Vzniklo vlastně jakési monstrum tažené dvěma lokomotivami a chráněné protiletadlovými děly a kulomety.

Dostalo jméno Amerika, protože pro Hitlera byla tato země symbolem dobytí území a vyhlazení nečisté rasy Indiánů. On sám chtěl přitom vymýtit všechny, kdo se nemohli prokázat árijským původem.

Po vyhlášení války Spojeným státům americkým (v prosinci 1941) se ale vlak přejmenoval na Brandenburg, což značilo návrat k německým kořenům. Většinou se mu ale říkalo jednoduše – Führersonderzug (tedy „Vůdcův zvláštní vlak“).

Předchůdce Air Force One

Vůdcův vlak byl supervýkonný, dosahoval rychlosti 80 až 120 km/h. Ocelová bestie vážící 1200 tun, dlouhá 430 metrů a s vagony vybavenými nejvyspělejší technologií, která v té době byla k dispozici, tak byla jakýmsi předchůdcem Air Force One.

Führersonderzug byl ve své době nejlépe vybaveným mobilním velitelským stanovištěm na světě, byl naprostou špičkou. Každý vagon vážil nejméně 60 tun.

Setkání v salonním voze

Pokaždé, když se vlak rozjel, byly v pohotovosti stovky mužů (na kolejích, mostech i v tunelech). Jejich posláním bylo chránit ho před Hitlerovými nepřáteli.

Hitlerův soukromý vlak byl totiž mnohem více než jen pouhý dopravní prostředek.  Šlo o skutečný bunkr, hlavní stan i útočiště.  Dalo by se říci, že se v něm psaly dějiny 2. světové války.

Vždy se zde konala významná politická setkání a činila strategická rozhodnutí! Pétain, Mussolini nebo Franco, ti všichni se s Hitlerem setkali právě na palubě tohoto vlaku.

Skoro půl kilometru dlouhý!

Hitlerova Amerika během válečných let urazila po kolejích tisíce kilometrů. Podle potřeb války a počtu přepravovaných lidí se přitom její podoba měnila. Mívala 10 až 16 vagonů, takže byla dlouhá 300 až 430 metrů (to odpovídá dvěma dnešním soupravám TGV).

Bylo to vlastně takové pojízdné městečko, přepravující někdy až 200 osob najednou! Konkrétním potřebám bylo uzpůsobeno i vybavení vagonů, a na svou dobu bylo supermoderní.

Hitler určoval styl

Hitler zavedl skutečnou módu. Svůj vlastní vlak pro cesty po Německu si totiž brzy po něm nechali zkonstruovat i další nacističtí pohlaváři (mj. říšský maršál Göring či vůdce SS Himmler).

A tak až do začátku války jezdilo po německých tratích celkem 25 zvláštních vlaků. Těchto 25 vlaků mělo dohromady 300 vagonů a jejich názvy zněly (kromě Ameriky) Asia, Afrika, Atlas, Atlantik… Jako kdyby Třetí říše už přiložila svou pečeť na celý svět.

Hitler obklopený mramorem

Hitler si potrpěl na koupelny. Jeho osobní vagon vážil 63 tun a dlouho se, kvůli této hmotnosti, věřilo, že je obrněný. Příčina této vysoké hmotnosti vagonu ale byla jiná: Hitler si dal dovnitř vestavět mramorovou koupelnu.

Jenže aby mohlo být tomuto jeho přání vyhověno, bylo třeba koupelnu podložit vrstvou železobetonu, což samozřejmě znamenalo značnou váhu navíc.

Také zde byl instalován systém vytápění a klimatizace (to bylo v té době nevídané). V celém vlaku se také na Hitlerův rozkaz nesmělo kouřit.

Jedna lokomotiva nestačila

Podobně jako ostatní speciální vlaky měla i Amerika tu zvláštnost, že ji vepředu táhly dvě lokomotivy. Nebylo to ale jen kvůli tomu, že byl konvoj nezvykle těžký, ale i proto, aby bylo možné zaručit pokračování v cestě, kdyby jedna lokomotiva selhala.

Uvést do provozu parní lokomotivu přitom vyžadovalo přibližně osmihodinovou přípravu. Na jeden zátah pak ujela maximálně 300 kilometrů. Na trati dlouhé 1000 kilometrů (jako například Berlín–Paříž) se tak obě lokomotivy musely alespoň čtyřikrát vyměnit.

První cesta do Polska

Velkým dnem bylo pro Ameriku 3. září 1939. Tehdy totiž uskutečnila svou první vojenskou cestu. Z Berlína zamířila do Bad Polzin, malého města na severozápadě Polska. Hitler totiž právě Polsko obsadil, a rozpoutal tak 2. světovou válku.

Svět vstoupil do nejrozsáhlejšího ozbrojeného konfliktu, jaký kdy lidstvo zažilo. A o osudu nejen Polska, ale i celého světa se pak rozhodovalo právě ve Vůdcově zvláštním vlaku.

Hitler si v něm zařídil své velitelské stanoviště a jeho kolos ho od září 1939 dopravoval na všechny fronty.

Na palubu směli jen árijci

Když bylo obsazení Polska dokončeno, vrátil se Hitler vlakem do Berlína a Amerika byla umístěna do přísně střežené zóny letiště.

Nacisté byli bezpečností svého Vůdce posedlí, a tak vlak neustále procházel přísnými bezpečnostními kontrolami (byli k ní využíváni i psi vycvičení k hledání výbušnin). Vše se muselo pečlivě kontrolovat, přivážené potraviny nevyjímaje.

Přísnou kontrolou musely samozřejmě procházet i všechny osoby zaměstnané na palubě vlaku. Jednalo se přitom výhradně o árijce, jejichž rodokmen byl zpětně prověřen až do roku 1750 (nesměli mít v žilách ani kapku židovské krve).

Ochrana před útoky

Přísná bezpečnostní opatření platila pochopitelně i tehdy, když byla Amerika na cestě. Všechna místa, kudy konvoj projížděl, procházela kontrolou. Na místech zvýšeného rizika (jako byla nádraží, mosty či tunely) stáli podél trati, vždy po 100 metrech, vojáci.

Sám vlak byl chráněn těžkými zbraněmi umístěnými na plošinových vozech, řazených v čele a na konci vlaku. Byly zcela autonomní a zajišťovaly účinnou obranu před případnými pozemními i leteckými útoky.

Protiletadlová děla v pohotovosti

Čtyři protiletecké kanony se nacházely v přední části vagonu. Uprostřed byl prostor pro vojáky (lůžka, kuchyně, toalety, místo pro skladování munice a zbraní). Na konci vagonu pak opět byly čtyři kanony.

Dvacetimilimetrová děla dostřelila na pozemní cíle vzdálené až 4500 metrů a do výšky až 2500 metrů. Kadence střelby těchto kanonů přitom byla okolo 800 výstřelů za minutu. Nutná obsluha čítala až 30 vojáků.

Francouzská potupa

Dne 22. června 1940 si Hitler na Francii vynutil podpis kapitulace taktéž ve vlaku. Nemělo ale jít o jeho Ameriku.

Chtěl, aby k tomu došlo v témže vagonu, v jakém bylo ratifikováno příměří v roce 1918, tedy ve francouzském konferenčním voze 2419D. (Hitler ho pak nechal vystavit v Berlíně coby trofej, později byl ale zničen při spojeneckém bombardování.) Výběr tohoto místa nebyl z Hitlerovy strany nikterak nahodilý, šlo o způsob, jak naznačit, že druhá říše v roce 1918 sice žalostně podlehla, ale třetí říše tuto pohanu smyla.

Dne 6. července 1940 se pak Hitler na palubě Ameriky, symbolu své moci, vítězně vrátil do Berlína.

Pozor, Amerika jede!

Když se Hitlerův vlak ocitl na železnici, ostatní vlaky před ním i za ním byly přesunuty na odstavné koleje. Na hlavní trati se kromě něj nesměl vyskytovat žádný jiný.

Nádraží dostávala upozornění o průjezdu Ameriky až na poslední chvíli, drážní pracovníci několik hodin předem. Někdy byli dokonce železničáři zavíráni do drážních budov, aby v době průjezdu vlaku nemohli na nástupiště.

Pochopitelně byly kontrolovány všechny stavby, památky a mosty kolem trati, aby se v nich nemohly vyskytovat nějaké výbušniny, které by mohly způsobit vykolejení vlaku.

Který vlak je ten Vůdcův?

Na nádražích bývaly na konci dne zničeny veškeré dokumenty o průjezdu vlaku, dokonce i běžná hlášení. Nikdo nesměl tušit, kudy Amerika projela a kam směřuje.

Případné útočníky, kteří by mohli vlak napadnout, měl zmást vlak, který byl velmi podobný tomu Vůdcovu, ale cestovalo v něm jen několik důstojníků a danou trať projížděl 30 minut před Amerikou. Někdy byl použit ještě třetí vlak, který ten Hitlerův následoval. Nebylo tak jednoduché rozhodnout, který přepadnout.

Hitler mizí do doupěte

V červnu 1941 byl zahájen útok na Rusko. Od této chvíle byl Hitler čím dál tím paranoidnější.

Poté, co dobývání začalo váznout, se začal cítil bezpečně jen v bunkrech, a tak z Ameriky, dosavadního mobilního velitelského stanoviště, se stal pouhý dopravní prostředek.

Dva dny po rozpoutání bojů dorazil Hitler s Amerikou do polského Rastenburgu, kde si nechal zbudovat fixní velitelské stanoviště obklopené minovým polem. Tento Hitlerův hlavní stan dostal jméno Vlčí doupě.

Vůdce na poslední cestě

Poslední Hitlerova cesta jeho vlakem vedla do Berlína, kam byl nucen se uchýlit po bitvě v Ardenách. O tom, že právě podniká poslední cestu na palubě svého zvláštního vlaku, pochopitelně nevěděl.

 Z okénka svého salonního vozu pak 16. ledna 1945 mohl pozorovat strašlivé rozměry zkázy – z Berlína zbyly jen ruiny. Hitler si tak patrně uvědomil, že jeho nová Velkoněmecká říše se nikdy nestane skutečností.

Amerika v povětří

V týdnu následujícím po Hitlerově zoufalé sebevraždě měli na kraji propasti v Malnitzu osud Hitlerova salonního vozu ve svých rukou příslušníci SS. Protože by ale nestrpěli, aby tento vysoce symbolický vagon padl do rukou Spojenců, kteří by ho potom předváděli jako svou trofej, rozhodli se, že musí zmizet.

Dne 7. května 1945 do něj tedy umístili výbušniny a vše pokropili benzínem. V 15 hodin ho vyhodili do vzduchu.

Co se stalo se zbytkem vlaku?

To ale ještě nebyl úplný konec Hitlerova vlaku. Jeho zbytek byl rozdělen a některé vagony získali Britové, ostatní Američané. Používaly se pak jako součást oficiálních vlaků pro generály a další osoby spravující okupovanou zónu Německa jakožto válečnou kořist.

Na počátku 50. let byly vagony nacistických zvláštních vlaků vráceny německému státu. Kancléř Konrad Adenauer sestavil ze zbývajících kusů Ameriky svůj speciální vlak a na jeho palubě dorazil v roce 1955, deset let po pádu Berlína, na návštěvu do Moskvy.

Adolf Hitler vyhlížející z vlaku Amerika, později přejmenovaného na Brandenburg. Na začátku války se Hitler nechával v oknech často vidět a zdravil se s lidem. Za lokomotivami vlaku byl umístěn vagon s protiletadlovými děly a dalšími zbraněmi. V Hitlerově vlaku Amerika docházelo k důležitým jednáním vysokých představitelů nacistického Německa a padala zde klíčová rozhodnutí. Z vlaku nezbylo téměř vůbec nic. Zbytek získali Britové a Američané.
Související články
Historie velryb je jedním z největších záhad evoluce. Jak tito savci, kteří dýchají plícemi, přišli o nohy a vrátili se do moře? Na tuto otázku se pokusí odpovědět dokument Tajemné údolí velryb v Egyptě, který bude mít premiéru ve čtvrtek 29. února ve 20:00 na televizní stanici Viasat Nature. Všech 90 druhů dnes žijících velryb […]
Mnozí zmiňují divočáky, lišky, jeleny nebo dokonce medvědy. Stále častěji se s divokými zvířaty setkáváme přímo v ulicích měst. Proč se tak děje a zda je za to někdo zodpovědný, to jsou otázky, které necháme na jiných. My se raději podíváme do jiných zemí a prozkoumáme, jaká další zvířata po celém světě se přizpůsobila životu […]
Svět ukrývá mnoho pokladů a tajemství. I když objevitelů, historiků a cestovatelů je hodně, některá pozoruhodná místa jsou stále překvapením pro mnohé z nás. Neprobádané místa Ázerbájdžánu, rozmanitá historie Albánie či úchvatná atmosféra Kypru jsou jedny z míst, která nám mají co nabídnout a vyprávět. Uznávaná historička Bettany Hughes, se vydala prozkoumat pozoruhodné úkazy, o kterých jste možná doposud neslyšeli. Hora, […]
Velká jezera Severní Ameriky jsou zásobárnou pětiny světové sladké vody a páteří obrovského ekosystému, který ze všech úhlů ve třech dílech zkoumá nový kanadský dokument Nezkrocená Velká jezera. V premiéře jej uvidíte na Viasat Nature v pondělí 5. července. Hořejší jezero, Huronské jezero, Michiganské jezero, Erijské jezero, Ontarijské jezero a další menší jezera a řeky […]
reklama
Historie
Valdštejnův důstojník Piccolomini byl zručný udavač
Na masivním dubovém stole se povaluje jeden z dalších horoskopů. Valdštejn ho už od úsvitu důkladně pročítá. „Zajímavé,“ mumlá si přitom pod nos. Více než kdo jiný totiž věří hvězdám.   Horoskop nechává několikrát vypracovat nejen sobě, ale údajně i těm, které hodlá naverbovat do svých služeb…Vysokého postu v armádě se tak dočká třeba Ottavio Piccolomini […]
Poslední princezna se stala rukojmím Japonců
Korejské císařství si užívá samostatné existence na přelomu 19. a 20. století jen 13 let, než smutně skončí pod japonskou nadvládou. Ještě pohnutější osud ale čeká na Tŏkhje, poslední korejskou princeznu.   Císař Kodžong (1852–1919) má sice manželku Myeongseong (1851–1895), ta je ale zavražděna japonskými agenty, a tak když přichází na svět princezna Tŏkhje (1912–1989), […]
Apoštol těsnopisu prorazil díky lesníkům
Rodák z Poličky Hynek Jakub Heger pochází z chudého prostředí. Sní o studiu teologie, podřizuje se ale přání otce, aby se stal jeho pokračovatelem v rodinném hospodářství.   Není to dobrá volba, protože jeho chatrné zdraví mu neumožňuje starat se o usedlost důsledně. Právnickou kariéru ale může Hynek Jakub Heger (1808–1854) rozjet i nemocný. Vystuduje v Olomouci a […]
Vyměnila Tereza Bavorská nápadníky za vědu?
Panovníci od svých dcer většinou očekávají jediné – že se dobře provdají. Bavorské princezně Tereze však svatba pranic neříká, brání se jí zuby nehty.   Navzdory protestům rodiny se Tereza (1850–1925) pouští do něčeho pro ženu, a urozenou dámu zvlášť, naprosto neslýchaného. Zcela se ponoří do vědeckého výzkumu! Urozená dívka po sobě zanechá rozsáhlé dílo […]
Zajímavosti
Odkud se vzaly dopravní kužely?
Někdy se nám zdá, že dopravní kužely jsou snad všudypřítomné. Narazíme na ně prakticky každý den a obvykle z nich vůbec nemáme radost. Musíme si však přiznat, že jejich úkolem není znepříjemnit cestování, ale udržet bezpečnost na silnicích.   Než spatří světlo světa dopravní kužely, používají se k označení nebezpečných míst na vozovkách dřevěné zábrany […]
Avokádo: Symbol zdravé stravy s temným zákulisím
Na jedné straně zásobárna tělu prospěšných látek a superpotravina pro všechny vegetariány. Jenže zároveň také obrovská zátěž pro životní prostředí – to jsou dvě tváře plodu hruškovce lahodného, který celý svět zná jako avokádo!   Ovoce si na své libě znějící jméno musí počkat až do roku 1696, kdy na něj narazí irský biolog Hans […]
Čokoládové vrchy: Unikát, na kterém si nepochutnáte
Provincie Bohol se řadí mezi desátý největší ostrov Filipín. Zapomenutý kraj se pyšní nádhernou krajinou, které dominují Čokoládové vrchy. Ikonické kopce se dostanou na vlajku provincie i do seznamu světového dědictví UNESCO!   Mlsouny, kteří se oblizují při vyslovení názvu, ale zklameme. Jde totiž o vápencové vrchy, z nichž nejvýraznější se tyčí do výšky až 120 […]
Umějí se zvířata smát?
Lidé se smějí, když chtějí vyjádřit emoce, když slyší vtip nebo jim zkrátka něco přijde legrační. Anebo když je někdo lechtá! Jak je to ale se zvířaty? Mají to také tak?   V roce 2009 to britská psycholožka Marina Davila Rossová vyzkouší na těch nejmenších. Na jedné straně si vezme skupinu kojenců, na druhé opičí […]
Záhady a napětí
Vodní démoni dávných Germánů: Čím se lišili od vodníků?
Každý ví, kdo je to vodník. Pohádková bytost, která je buď legrační, nebo strašidelná. Za dávných dob byl ovšem považován za děsivého démona. V existenci antropomorfní vodní bytosti však nevěřili pouze slovanské, ale také germánské národy! Byla jejich víra oprávněná?   Zatímco my máme vodníka, germánské národy mají Nixe. Tato tajemná bytost má s vodníkem […]
Epidemie halucinací v americké nemocnici: Předávali si lidé přeludy jako nemoc?
Pojmem halucinace označujeme poruchu vnímání, při které lidé vidí něco, co ve skutečnosti neexistuje. Je ale možné, aby mělo několik lidí stejnou halucinaci? Podle odborníků ne, jenže přesně to se před několika lety stalo a dodnes se tuto záhadu nepodařilo objasnit.   V roce 2016 zasáhla nemocnici ve městě Coos Bay v americkém Oregonu záhadná epidemie halucinací, […]
Mýtické bytosti Aqrabuamelu: Žili v Mezopotámii kříženci lidí a štírů?
Mytické bytosti nazývané Aqrabuamelu s tělem člověka a ocasem štíra měly kdysi obývat starověkou Mezopotámii. Jak se dočteme třeba ve slavném Eposu o Gilgamešovi, mělo jít o potomky bohů sloužící jako strážci podsvětí. Podle některých badatelů mohli být tito tvorové reálnější, než si dnes myslíme. Naznačuje to mimo jiné i jejich jednotné zobrazování?   Aqrabuamelu, […]
Nečekaný objev v Izraeli: Dokazuje malá tabulka, že je Bible starší, než jsme si mysleli?
Bible je nejposvátnější text křesťanství a judaismu, který lidé používají už tisíce let. O jeho vzniku toho ale stále mnoho nevíme. Nejstarší pasáže byly údajně sepsány někdy mezi 9. a 12. století př. n. l., což je pouze velmi nepřesný odhad. Nyní ale vědci přišli s unikátním objevem, který by mohl tuto záhadu konečně vyřešit!   […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Nepoctivé pekaře koupali ve Vltavě
historyplus.cz
Nepoctivé pekaře koupali ve Vltavě
„Podvádíte,“ píchne nespokojeně mistr pekařského cechu prstem do žitného bochníku. Ještě nepřikročil ke kontrole rozkrojením, a už na první pohled vidí, že chléb je menší, než určují cechovní artikule. Prodává se ale za běžnou cenu. Pekař má zaděláno na pořádný problém…   1. Pekaři. V letech 1349–1419 jich v metropoli působí 157. Založení O pražském
Odhalte tajemství pěti prvků
enigmaplus.cz
Odhalte tajemství pěti prvků
Se zákonem jin a jang uplatňovali staří taoisté při analýze a chápání přírodních dějů teorii pěti prvků. Vnímali je jako dynamické procesy, které mohou vysvětlit všechno v přirozeném světě. Každý p
Obraz po pradědečkovi našel cestu domů
skutecnepribehy.cz
Obraz po pradědečkovi našel cestu domů
Náš praděd krásně maloval, žádný jeho výtvor nám ale po něm nezůstal. Vnuk si jednou koupil obraz v bazaru, byli jsme překvapeni autorem. Svého pradědečka jsem neznala, hodně jsem ale o něm slyšela. Byl to umělec, malíř, který vystavoval i v cizině. Bohužel jsem neměla ani jeho podobiznu a ani žádný z jeho obrazů se v naší rodině nedochoval. Prababička je všechny
Nevlastní dcera je mou oporou
nejsemsama.cz
Nevlastní dcera je mou oporou
Ať si někdy vysníte budoucnost, osud si pohraje s kartami, a vše dopadne úplně jinak. Moje milovaná vlastní dcera mě odstřihla a jen pár let nato mi do života přišla nevlastní dcera. Zamilovala jsem se už na učňáku a s Karlem jsme byli spřízněné duše až do jeho posledního vydechnutí. Velmi brzy po svatbě se nám narodila dvojčata, kluci Tomáš
Nemůže Maximová najít chlapa kvůli svému otci?
nasehvezdy.cz
Nemůže Maximová najít chlapa kvůli svému otci?
Je krásná, talentovaná a už nějaký čas sama. Herečka Elizaveta Maximová (32) ze seriálu Jedna rodina v rozhovoru přiznala, že za všechno zřejmě mohou její dva tatínci! Bolestivý rozchod Loni se
Plastová okna Schüco FocusIng s rovnými liniemi hliníku
iluxus.cz
Plastová okna Schüco FocusIng s rovnými liniemi hliníku
Nový plastový okenní systém Schüco FocusIng se designem maximálně přiblížil vzhledu hliníkových profilů, zvýšil podíl recyklovaného materiálu při výrobě, ale především nabízí dvojí stavební hloubk
Komfort vnitřního prostředí
rezidenceonline.cz
Komfort vnitřního prostředí
Dostatečná vlhkost, příjemná teplota a čistota vzduchu v interiéru jsou důležitými faktory, jež významným způsobem ovlivňují kvalitu a uživatelský komfort obytného prostoru. Podílejí se na něm svými parametry samozřejmě také samotné budovy, dosažení potřebných hodnot je však leckdy nemožné bez odpovídajících zařízení. Ideální řešení představují novostavby, v nichž lze daného cíle dosáhnout aplikací vhodných řešení,
Světelný zábavní park Winter Wonderland se vrací: Nový a ještě lepší!
epochanacestach.cz
Světelný zábavní park Winter Wonderland se vrací: Nový a ještě lepší!
Více pohádkových příběhů i atrakcí, více zábavy, již od 18. října v Praze, Letňanech. Světelný zábavní park Winter Wonderland se vrací do pražských Letňan. Přináší více než 200 nových světelných instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy, přidá také další, ještě větší zábavné a adrenalinové atrakce. Všechny venkovní atrakce a světelné instalace jsou v ceně základní vstupenky.
Tady může vypuknout peklo. Představujeme 10 nejbezpečnějších sopek planety
epochaplus.cz
Tady může vypuknout peklo. Představujeme 10 nejbezpečnějších sopek planety
Už po tisíce let jsou sopky tím, co lidstvo děsí a fascinuje zároveň. Jejich běsnění dokáže být neuvěřitelně nádherné, ale také obrovsky nebezpečné a doslova smrtící. Ostatně to se v minulosti ukázalo už mnohokrát a v některých případech sopečné výbuchy ovlivňovaly životy lidí po celém světě. A experti se shodují: Dříve nebo později nás něco takového nutně
Stovky nových pohádkových příběhů, a ještě více atrakcí:  Největší světelný zábavní park WINTER WONDERLAND se vrací
21stoleti.cz
Stovky nových pohádkových příběhů, a ještě více atrakcí: Největší světelný zábavní park WINTER WONDERLAND se vrací
Světelný zábavní park Winter Wonderland znovu otevřel. Na 30 000 m² přináší více než 200 nových zářivých instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy. V ceně vstupenky jsou zároveň neomezené
Lidl vysadil 250.000 stromů v nových lokalitách po celé zemi, akce se zúčastnili i zaměstnanci
panidomu.cz
Lidl vysadil 250.000 stromů v nových lokalitách po celé zemi, akce se zúčastnili i zaměstnanci
Zaměstnanci společnosti Lidl vysázeli ve spolupráci s Lesy České republiky 250 000 stromů na 14 lokalitách po celé České republice. Sázení probíhalo u příležitosti oslav Mezinárodního dne stromů, který připadá na 20. října. Do projektu se zapojil i dlouholetý ambasador iniciativy Lidl Les, cestovatel a rybář Jakub Vágner. Lokality pro výsadbu vybrali zákazníci Lidlu, kteří
Chilli con carne s vařenou rýží
tisicereceptu.cz
Chilli con carne s vařenou rýží
Luštěniny zasytí, obsahují bílkoviny a velké množství vlákniny. Ingredience 1 lžíce řepkového oleje 1 střední cibule 280 g hovězího mletého masa 1 lžička mleté sladké papriky ¼ lžičky kajens
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz