Planeta Země

Zázračné potraviny, o kterých jste to vůbec netušili

Zázračné potraviny, o kterých jste to vůbec netušili

Ty naprosto nejzdravější potraviny jsou ve skutečnosti docela obyčejné. Máme je všichni doma a každý den na očích. Tvrdí to alespoň výživoví experti. Které to jsou?

  1. Citrony

Pouhý jeden citron obsahuje více než 100 % doporučené denní dávky vitaminu C, který v přírodní podobě zvyšuje takzvaně „dobrý“ cholesterol a posiluje kosti. Látky nacházející se v citronech, tzv. citrusové flavonoidy, zpomalují nebo zastavují růst rakovinných buněk. Citrony mají rovněž antibakteriální a antiseptické vlastnosti. Navíc neutralizují naše vnitřní prostředí – pomáhají od překyselení organismu.

  1. Brokolice

Brokolice je bohatá na vlákninu, vápník, draslík, kyselinu listovou a tzv. phytonutrienty, což jsou sloučeniny, které snižují riziko vzniku srdečních chorob, cukrovky a některých druhů rakoviny. I další složka brokolice – sulforaphane – má protirakovinné a protizánětlivé vlastnosti. Jedna střední hlava této zeleniny obsahuje více než 100 % denní potřeby vitaminu K a téměř 200 % doporučené denní dávky vitaminu C.

  1. Hořká čokoláda

Už 7 gramů hořké čokolády denně může snížit krevní tlak u jinak zdravých jedinců. Kakaový prášek je bohatý na flavonoidy, tedy rostlinné antioxidanty. Je prokázáno, že snižují „špatný“ a zvyšují „dobrý“ cholesterol, což v důsledku snižuje riziko srdečního infarktu. Tmavá čokoláda zvyšuje průtok krve do mozku a zlepšuje tak jeho funkci. Serotonin v hořké čokoládě působí jako antidepresivum a zlepšuje náladu.

  1. Česnek

Česnek se používal jako přírodní lék po mnoho staletí. Má vynikající antibakteriální, protiplísňové a protivirové vlastnosti, zejména díky přítomnosti sloučeniny známé jako allicin. Ten snižuje i krevní tlak. Denní příjem česneku může snížit také riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Vysoké dávky česneku zvyšují tzv. antioxidační enzymy v těle. Ty snižují stres a brání onemocnění mozku. Takzvaný ajoen, organická látka nalezená v česneku, rozpouští krevní sraženiny a mírní kožní infekce. Česnek patří i do výbavy diabetiků, protože umí rovněž regulovat cukr a hladinu inzulinu v krvi.

  1. Špenát

Špenát má opravdu mnoho zdravotních výhod, i když neobsahuje tolik železa, jak se kdysi předpokládalo. Je bohatým zdrojem vitaminu A, C, K, B2 a minerálů. Konzumace špenátu je skvělá pro naši pleť, zdravé kosti a vlasy. Účinné antioxidanty jako lutein a zeaxantin se doporučují pro zlepšení zraku. Antioxidant betakaroten je známý bojovník proti rakovině a zmírňuje astma. Špenát je také vhodný i pro diabetickou dietu, pomáhá regulovat glukózu a hladinu inzulinu v krvi. Vysokým obsahem draslíku snižuje krevní tlak.

Více z Planeta Země

Kdo dobyl vesmír jako první? Zvířata!

Planeta Země24.9.2020

Každodenní život v antickém Římě: shnilé ryby, léky z krve gladiátorů i fronty na chleba

Planeta Země21.9.2020

12 nejkrásnějších atmosférických jevů

Planeta Země17.9.2020

Luxus na talíři: 7 nejdražších jídel světa

Planeta Země14.9.2020

Nespoutaný Nil spoluvytváří krajinu plnou kontrastů

Planeta Země11.9.2020

Druhá světová válka málem začala na území Čech!

Planeta Země10.9.2020

Komár, největší zabiják současnosti!

Planeta Země7.9.2020

Spolčení s ďáblem: Nacistické know-how ve službách studené války!

Planeta Země3.9.2020

Záhada Alexandrijské knihovny: Zničil ji Caesar, anebo vyhořela do základů?

Planeta Země31.8.2020
Planeta Země
Časopis, který by vás mohl zajímat