Jejich nápady ovlivňují trendy na celém světě a hýbou s trhem za miliardy, často ale zůstávají skryti za pompézními fotografiemi a přehlídkami jejich kolekcí. Kdo ale nakonec hýbe v současnosti světem módy?
Virgil Abloh
Pracuje pro Louis Vuitton
Jedním z nejvýraznějších a také nejvlivnějších lidí módního světa, je návrhář pánské kolekce módního domu Louis Vuitton, Virgil Abloh. Původně sice vystudoval strojírenství a architekturu, nicméně po dvou letech práce v oboru věděl, že to není to pravé.
Když se pak v roce 2009 dostal jako stážista do módního domu Fendi, zažil osudové setkání se zpěvákem Kanyem Westem. Abloh se později stal kreativním ředitelem Westových koncertů i propagačních akcí a materiálů.
Současně s tím založil také label Pyrex Vision a později i luxusní značku Off-white, která se díky svému ironickému postoji ke světu vysoké módy stala modlou celebrit, jako je Beyoncé, Jay-Z nebo Rihanna.
Mladou generaci však oslovily produkty i jiné jeho značky Vetements.
Na špici
Jeho módní vliv nedokázala prestižní módní značka Louis Vuitton jen tak přehlížet a nabídla mu post kreativního šéfa pánské kolekce pro rok 2018. Od té doby je to právě Abloh, jenž dříve poněkud příliš seriózního ducha značky obohatil o nová témata i estetiku.
Letní kolekce 2021 se tak například zabývá tématy udržitelností a pozitivním přístupem k životnímu prostředí. Abloh si však díky svému úspěchu mohl dovolit něco dříve nemyslitelného, modernizoval tradiční podobu loga LV, které nyní připomíná umělecký akvarel.
Návrhář nyní chce dovést značku ke 100% ekologické produkc a ve své poslední pánské kolekci se dotýká rasové tématiky, otázky kulturního dědictví i nad mužstvím samotným.
Maria Grazia Chiuri
Pracuje pro Dior
Jako o ženě číslo jedna, se hovoří o Italce Marii Grazii Chiuri, jež stojí od roku 2016 v čele módního domu Dior. Narodila se v roce 1964 do rodiny se silnými ženskými osobnostmi a blízkým vztahem k módě.
Není tedy divu, že se s Chiuri stala vlivná návrhářka, která navíc nejen ve své práci řeší otázku postavení žen ve společnosti. Své zkušenosti získávala dlouhé roky, kdy pracovala pro módní dům Fendi či značku Valentino.
Zároveň se věnovala navrhování kostýmů například pro operu La Traviata. Její talent byl natolik nepřehlédnutelný, že se v roce 2016 stala jasnou volbou pro post nové kreativní ředitelky značky Dior.
Hned se svou první kolekcí pro tuto značku zaujala díky ženským a rasovým otázkám, které se pro její další práci staly typickými tématy. Ke spolupráci například oslovila i indickou vyšívačskou dílnu nebo oděvní dům v Bombaji.
Radikální změna
Jak vážný vliv na chod legendární značky má, dobře ilustruje například fakt, že nedlouho po svém nástupu do funkce vyměnila dosavadní mužské fotografy kolekcí za ženy. Odůvodnila to tím, že správně interpretovat dámskou módu dokáže jen žena.
Její aktuální kolekce podzim 2021 ale působí daleko odlehčenějším dojmem, místo vážných témat zvolila jednoduché poselství. Lidé mají přestat brát vážně a mají myslet pozitivně.
Právě proto navrhla módu ve stylu disco, plnou lesklých, transparentních materiálů.
Alessandro Michele
Pracuje pro Gucci
Třetím nejvlivnějším návrhářem světa je bezesporu Ital Alessandro Michele, kreativní ředitel módního domu Gucci. Narodil se roku 1972 v Římě, kde vystudoval módní design a kostýmní výtvarnictví na Accademia di Costume e di Moda.
Nejdříve se toužil stát scénografem, jenže potom nastoupil coby mladý návrhář do módního domu Fendi a bylo jasné, kudy povede jeho další cesta.
V roce 2002 se nechal přetáhnout tehdejším kreativním ředitelem Tomem Fordem do módního domu Gucci, aby pro něj navrhoval doplňky.
O devět let později se stal pravou rukou kreativní ředitelky Gucci Fridy Giannini, po níž v roce 2015 také převzal její trůn. Původně měl jen narychlo redesignovat pánskou kolekci, dokud se nenajde někdo jiný, ale osvědčil se natolik, že za další měsíc už světlo světa spatřila jeho dámská kolekce.
Znovu svěží
Michele způsobil v Gucci doslova revoluci, jeho excentrismus a smysl pro narušování hranic mezi mužským a ženským světem, dodala značce nový svěží look. Zároveň se ale nevyhýbá kritice světa módy.
Veřejně vyzval ke hledání kompromisů mezi uměním a životním prostředím, neboť módní průmysl je druhým největším znečišťovatelem přírody. Na základě toho také sám rozhodl, že místo tradičních pěti přehlídek ročně bude Gucci pořádat jen dvě.
Na jedné z nich byla představena i letošní jarní kolekce, která dostala název Epiloque. Odkazuje na 70. léta, která jsou symbolem osvobození i svobodného projevu a zároveň byly zlatým věkem značky Gucci.
(Foto: archiv)