Marketing je široký obor a do jeho pole působnosti spadá spousta oblastí.
Jaká je vlastně definice marketingu, co je marketingový plán, jaké jsou druhy marketingu, z čeho se skládá marketingový mix a proč by měl být marketingový audit důležitou pomůckou pro každou firmu? To vše zjistíte v článku.
Co je marketing?
Definicí je hodně, ale všechny se shodnou v tom, že marketing je souborem akcí směřujících k propagaci a prodeji zboží nebo služeb, a je tedy nepostradatelnou součástí jakéhokoli podnikání.
Pro podporu prodeje i budování povědomí o značce je důležitá marketingová komunikace, tedy komunikace firmy se svými zákazníky i s potenciálními zákazníky.
Co je marketingový plán?
Marketingový plán určuje marketingové aktivity, kterými chceme dosáhnout plnění cílů. Patří sem:
– definice cílové skupiny,
– analýza trhu a konkurence,
– definování marketingového mixu,
– pojmenování marketingových cílů,
– jak budeme marketingové aktivity vyhodnocovat,
– časový a finanční plán aktivit.
Jaké existují druhy marketingu?
Neexistuje jedno univerzální dělení marketingu.
Běžné je rozdělování marketingu na offline (tradiční) a online (digitální) marketing. Další dělení může být na akviziční marketing (získávání nových zákazníků) a retenční marketing (udržování stávajících klientů).
Možných dělení je ale mnohem víc. Firmy většinou využívají několik druhů marketingu a v různých poměrech. Nelze říct, který je nejúčinnější – každá firma je jiná a stejně tak její zákazníci.
Marketing se může dělit i podle „metody“ budování značky nebo prodeje produktů či služeb. Patří sem třeba:
– Výkonnostní marketing – zaměření pouze na prodej, ne na budování značky. Sledování počtu konverzí (prodeje, prokliky, leady) a sledování ceny za provedenou konverzi.
– Obsahový marketing – tady jde především o posilování značky, tj. jak získat u zákazníků oblibu a vybudovat důvěru v značku i její produkty nebo služby.
Podle serveru Hubspot.com plánovalo 50 % marketérů v roce 2024 zvýšit investici do obsahového marketingu.
– Event marketing – offline nebo online události propagující produkty nebo služby. Jde o různé konference, veletrhy, ale třeba i online workshopy a webinář
– E-mail marketing – využívání e-mailových rozesílek k posílení značky i k Podle Hubsport.com tvrdilo v roce 2023 87 % značek, že e-mail marketing je extrémně důležitý pro jejich obchodní úspěch.
Skvělý kanál pro remarketing, který se hodí pro podporu opětovných nákupů od stávajících zákazníků.
– Affiliate marketing – firma platí provizi svým affiliate partnerům za získávání zákazníků nebo různých leadů (třeba přivedení na web).
Server com uvádí, že v roce 2023 byly celosvětové výdaje na affiliate marketing 14 miliard dolarů. Polovina marketérů pak uvedla, že v roce 2024 plánuje výdaje zvýšit.
Z čeho se skládá marketingový mix?
Marketingový mix by vám měl pomoci získávat si a udržet spokojené zákazníky a plnit marketingové, a tím pádem i firemní cíle.
Základní marketingový mix má tzv. 4P:
– Produkt (Product) – je potřeba, abyste věděli, co přesně prodáváte – jaké jsou vlastnosti vašeho produktu (nebo služby)? Čím je produkt unikátní? Proč by ho měl zákazník chtít?
– Cena (Price) – cena za produkt a celková cenová politika firmy. Kolik váš produkt stojí? Jaké na něj máte náklady, jaký máte zisk? A co na cenu říkají zákazníci? Jak si cenově ve svém oboru stojíte?
– Distribuční kanály (Place) – jak se k produktu zákazníci dostanou, skrz fyzickou prodejnu nebo e-shop? S jakými možnostmi rozvozu?
– Propagace (Promotion) – jakými způsoby budete produkt propagovat?
Postupně se marketingový mix 4P rozrostl ještě o další oblasti, takže v současnosti můžete najít marketingový mix 8P, ve kterém je nově:
– Lidé (People) – zaměstnanci ovlivňující plnění marketingových cílů (komunikací se zákazníkem nebo balením zásilek apod.).
– Procesy (Processes) – výrobní, prodejní, dodávací a další procesy spojené s prodejem produktu či služby.
– Fyzická evidence (Physical Evidence) – jde o fyzické důkazy, které by měly podporovat zájem zákazníka o vaši značku. Patří sem třeba prostředí, kde se prodává zboží nebo poskytuje služ
– Produktivita a kvalita (Productivity and Quality) – efektivní výroba i vývoj produktů (služeb) a dodávání kvalitního výsledku.
Proč by firmy neměly zapomínat na marketingový audit?
Marketingový audit nemá nahrazovat průběžné vyhodnocování marketingových aktivit, ale jednou za čas zhodnotit a prozkoumat všechny marketingové činnosti.
Cílem je zjistit, jestli vytyčené marketingové činnosti stále plní určené cíle nebo zda je nutné je zrevidovat. Marketingový audit je možné dělat interně, ale i externě.
U externí firmy je nicméně větší šance, že bude vše hodnotit nezaujatě a „posvítí“ si skutečně všude. Výsledkem marketingového auditu by mělo být vyhodnocení aktuálního stavu aktivit a doporučení ke zlepšení.
Zdroj obrázku: Art_Photo / stock.adobe.com