reklama
Zajímavosti

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

24. dubna 1961 představil Citroën novinářům model AMI 6, který se následně vyráběl v nové továrně v Rennes ve Francii. Nejprve byl na trh uveden jako sedan, ale největšího úspěchu dosáhla verze kombi, které se prodalo 550 000 kusů z celkového 1 milionu vozů Ami 6 vyrobených do roku 1971.

Citroën tímto modelem doplnil svou řadu, kterou tvořily vozy 2 CV, ID a DS. Jeho designér, kterým byl Flaminio Bertoni, a kterému již vděčíme za linie vozu Traction Avant, ho považoval za své mistrovské dílo. Svým nezapomenutelným obráceně skloněným zadním oknem a siluetou nazvanou „Linie Z “poznamenal 60. léta.

„Tento model nemá v žádném případě nahradit model 2 CV, od něhož se zcela liší (…),“ psalo se v tiskové zprávě značky Citroën z roku 1961, která byla v té době možná stejně překvapivá jako tvar vozu Ami 6. Toto „velké malé auto“, které při svých malých rozměrech nabízelo velkou prostornost, se nicméně i přes svůj unikátní tvar prosadilo a prodalo se ho více než milion kusů, z nichž více než polovina byla ve verzi kombi, která se vyráběla od roku 1964.

Flaminio Bertoni, který již společně s designéry společnosti Citroën vytvořil vozy Traction Avant, 2 CV a DS, byl pověřen vytvořením linií vozu střední třídy, který dostal označení Projekt AM. Výsledkem byl vůz Ami 6, který sám autor považoval za své mistrovské dílo.

Mohl se zde totiž poprvé vyjádřit plně a sám za sebe, aniž by mu kdokoli styl nového vozu předepisoval.

Navrhl zadní okno s negativním sklonem, které zůstávalo čisté i při dešti, zavazadlový prostor si přitom zachoval velkou prostornost a klasické otevírání, hodně místa bylo i na zadních sedadlech, a to i přes menší rozměry vozu. Dvouválcový motor o objemu 602 cm3 byl odvozen od motoru vozu 2 CV.

K přední části vozu, která měla propracované linie, byly připevněny velké obdélníkové světlomety (v té době šlo o premiéru), kapota byla uprostřed prohnutá, střecha měla tvar pagody, boky podtrhovaly použité prolisy.

Citroën Ami 6 tak prokázal velkou osobnost, někteří pozorovatelé dokonce hovořili o „barokním stylu“.

Ami 6 se navíc nespokojil s tím, že překvapoval po estetické stránce. Inovativní byl i marketing, v reklamních materiálech byl vůz prezentován jako „ideální druhý vůz do domácnosti pro paní“. Interiér vozu Ami 6 byl přímo inspirován interiérem DS, který byl v této oblasti měřítkem kvality.

Od tohoto špičkového vozu byl převzat jednopříčkový volant, kliky dveří, ovladače i sedadla.

Na silnici všichni chválili ovladatelnost a pružnost sedanu, kterou zdědil od slavného odpružení vozu 2 CV. Ami 6 je od svého zrodu originální a inovativní auto – v souladu s duchem Citroënu. Jeho fanoušci byli stejně nadšení i verzí Club se čtyřmi světlomety s bílými lištami, která se prodávala od září 1967.

Legendární reklamní slogan Ami 6 zněl „nejkomfortnější automobil střední třídy na světě“.

Zásadním milníkem byl konec roku 1964, kdy se objevilo malé kombi (užitečné zatížení 320 kg), které navrhli Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupce Bertoniho, který v roce 1964 zemřel). Kombi zvýšilo prodej a nahradilo sedan, což je v historii automobilismu extrémně vzácný případ.

Konsensuálnější linie kombíku zajistila objem zavazadlového prostoru, který byl pro osobní vůz této kategorie nezvykle velký. Do vozu byl rovněž snadný a pohodlný přístup. Byl všestranný, takže rodinám umožňoval velmi pohodlně odjet na dovolenou, současně ho oceňovali i obchodní cestující a řemeslníci, kteří ho používali k pracovním cestám.

Ami 6 se v roce 1966 stalo nejoblíbenějším francouzským autem. Výroba sedanu skončila v březnu 1969, šest měsíců před ukončením výroby kombi. Nahradil ho nový, méně atypický vůz Ami 8, u něhož se zadní okno vrátilo do „správného“ směru. To v roce 1978 nahradil model Visa.

Více z Zajímavosti

Fenomén hikikomori: Izoluji se, tedy jsem!

Zajímavosti29.9.2022

Nejhorší žraločí útok v dějinách: Trest za přivezenou atomovku?

Zajímavosti26.9.2022

Ústa pravdy: Kdo lže, může přijít o ruku!

Zajímavosti22.9.2022

Souprava Mercury: Vlak jako ze sci-fi filmu

Zajímavosti19.9.2022

Pinball: Pořádně neposedná kulička

Zajímavosti15.9.2022

Co je to kybernetická bezpečnost a proč na ni musíme dbát nejen ve světle aktuálních událostí?

Zajímavosti15.9.2022

Jak rozeznat ovoce a zeleninu?

Zajímavosti12.9.2022

Nejluxusnější jachta světa má jediný zádrhel: Neexistuje!

Zajímavosti8.9.2022

Bestie z Gévaudanu rozpoutá mediální šílenství!

Zajímavosti5.9.2022
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Ušijte si originální bytové doplňky a dekorace
panidomu.cz

Ušijte si originální bytové...

Originální kousky, které si ušijete sami, dodají...
Le Chaton: Podzimní péče o pleť s leknínem a malinami
iluxus.cz

Le Chaton: Podzimní péče o...

Aby pleť po letním slunění vypadala dobře i...
Budoucnost ve jménu fenoménu H2: Honba za nulou
21stoleti.cz

Budoucnost ve jménu...

Je na prvním místě periodické tabulky. Je...
Spadl život na Zemi z vesmíru?
enigmaplus.cz

Spadl život na Zemi z vesmíru?

Mezi úvahami, které se věnují teoriím vzniku...
Plánuje se Soukupem brzy založit rodinu?
nasehvezdy.cz

Plánuje se Soukupem brzy...

Vztah AGÁTY...
Pompeiova smrt: Caesarova rivala odsoudili k smrti rádci egyptského krále
epochaplus.cz

Pompeiova smrt: Caesarova...

Jedním z ikonických mužů doby, kdy Římské...
Italská sekaná s paprikami a olivami
tisicereceptu.cz

Italská sekaná s paprikami...

Když se řekne sekaná, vybaví se nám nejspíše...
Domažlice, srdce Chodska
epochanacestach.cz

Domažlice, srdce Chodska

Město Domažlice a celá...
Tichomořské sídlo Matta Damona
rezidenceonline.cz

Tichomořské sídlo Matta Damona

Poprvé za celá desetiletí se věhlasný...
Mám dítě, ale ne muže
skutecnepribehy.cz

Mám dítě, ale ne muže

Už jako malá jsem si přála mít...
Opravdu má Matonoha mladší milenku?
nasehvezdy.cz

Opravdu má Matonoha mladší...

Má doma krásnou manželku, ale...
Přijedou blaničtí rytíři na pomoc, až bude nejhůř?
epochaplus.cz

Přijedou blaničtí rytíři na...

„Řekni kde tak dlouho jsou, Pane, kdy už vyjedou?...