Zajímavosti

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

24. dubna 1961 představil Citroën novinářům model AMI 6, který se následně vyráběl v nové továrně v Rennes ve Francii. Nejprve byl na trh uveden jako sedan, ale největšího úspěchu dosáhla verze kombi, které se prodalo 550 000 kusů z celkového 1 milionu vozů Ami 6 vyrobených do roku 1971.

Citroën tímto modelem doplnil svou řadu, kterou tvořily vozy 2 CV, ID a DS. Jeho designér, kterým byl Flaminio Bertoni, a kterému již vděčíme za linie vozu Traction Avant, ho považoval za své mistrovské dílo. Svým nezapomenutelným obráceně skloněným zadním oknem a siluetou nazvanou „Linie Z “poznamenal 60. léta.

„Tento model nemá v žádném případě nahradit model 2 CV, od něhož se zcela liší (…),“ psalo se v tiskové zprávě značky Citroën z roku 1961, která byla v té době možná stejně překvapivá jako tvar vozu Ami 6. Toto „velké malé auto“, které při svých malých rozměrech nabízelo velkou prostornost, se nicméně i přes svůj unikátní tvar prosadilo a prodalo se ho více než milion kusů, z nichž více než polovina byla ve verzi kombi, která se vyráběla od roku 1964.

Flaminio Bertoni, který již společně s designéry společnosti Citroën vytvořil vozy Traction Avant, 2 CV a DS, byl pověřen vytvořením linií vozu střední třídy, který dostal označení Projekt AM. Výsledkem byl vůz Ami 6, který sám autor považoval za své mistrovské dílo.

Mohl se zde totiž poprvé vyjádřit plně a sám za sebe, aniž by mu kdokoli styl nového vozu předepisoval.

Navrhl zadní okno s negativním sklonem, které zůstávalo čisté i při dešti, zavazadlový prostor si přitom zachoval velkou prostornost a klasické otevírání, hodně místa bylo i na zadních sedadlech, a to i přes menší rozměry vozu. Dvouválcový motor o objemu 602 cm3 byl odvozen od motoru vozu 2 CV.

K přední části vozu, která měla propracované linie, byly připevněny velké obdélníkové světlomety (v té době šlo o premiéru), kapota byla uprostřed prohnutá, střecha měla tvar pagody, boky podtrhovaly použité prolisy.

Citroën Ami 6 tak prokázal velkou osobnost, někteří pozorovatelé dokonce hovořili o „barokním stylu“.

Ami 6 se navíc nespokojil s tím, že překvapoval po estetické stránce. Inovativní byl i marketing, v reklamních materiálech byl vůz prezentován jako „ideální druhý vůz do domácnosti pro paní“. Interiér vozu Ami 6 byl přímo inspirován interiérem DS, který byl v této oblasti měřítkem kvality.

Od tohoto špičkového vozu byl převzat jednopříčkový volant, kliky dveří, ovladače i sedadla.

Na silnici všichni chválili ovladatelnost a pružnost sedanu, kterou zdědil od slavného odpružení vozu 2 CV. Ami 6 je od svého zrodu originální a inovativní auto – v souladu s duchem Citroënu. Jeho fanoušci byli stejně nadšení i verzí Club se čtyřmi světlomety s bílými lištami, která se prodávala od září 1967.

Legendární reklamní slogan Ami 6 zněl „nejkomfortnější automobil střední třídy na světě“.

Zásadním milníkem byl konec roku 1964, kdy se objevilo malé kombi (užitečné zatížení 320 kg), které navrhli Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupce Bertoniho, který v roce 1964 zemřel). Kombi zvýšilo prodej a nahradilo sedan, což je v historii automobilismu extrémně vzácný případ.

Konsensuálnější linie kombíku zajistila objem zavazadlového prostoru, který byl pro osobní vůz této kategorie nezvykle velký. Do vozu byl rovněž snadný a pohodlný přístup. Byl všestranný, takže rodinám umožňoval velmi pohodlně odjet na dovolenou, současně ho oceňovali i obchodní cestující a řemeslníci, kteří ho používali k pracovním cestám.

Ami 6 se v roce 1966 stalo nejoblíbenějším francouzským autem. Výroba sedanu skončila v březnu 1969, šest měsíců před ukončením výroby kombi. Nahradil ho nový, méně atypický vůz Ami 8, u něhož se zadní okno vrátilo do „správného“ směru. To v roce 1978 nahradil model Visa.

Více z Zajímavosti

Mrazivá záhada z Barbadosu: Rakve, které se pohybují

Zajímavosti20.3.2023

Památníčky si lidé vytváří už 400 let!

Zajímavosti16.3.2023

Parkur pod lupou: Kůň za čtvrt miliardy a české zaprášené zlato

Zajímavosti13.3.2023

Do Belgie za pivem i poznáním

Zajímavosti10.3.2023

Koloběžka: Vynález z předměstí

Zajímavosti9.3.2023

Rozkošná kočkokrysa quokka: Nejlepší obrana? Sežer moje mládě!

Zajímavosti6.3.2023

Banánová slupka: Likviduje bolest, špínu i bradavice!

Zajímavosti2.3.2023

Tour de France: V prvním ročníku dorazí do cíle jen 21 cyklistů

Zajímavosti27.2.2023

6 pivních rekordů z celého světa

Zajímavosti23.2.2023
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Skončí nakonec herečka Obermaierová úplně sama?
nasehvezdy.cz

Skončí nakonec herečka...

JAROSLAVA OBERMAIEROVÁ...
Masiv pod nohama
rezidenceonline.cz

Masiv pod nohama

Podlahová krytina z přírodního dřeva je prověřená...
Nuselák: Most tanků i sebevrahů
epochaplus.cz

Nuselák: Most tanků i...

Původně tu má jezdit tramvaj, nakonec vyhraje...
Slavné muže bere Sára Rychlíková útokem!
nasehvezdy.cz

Slavné muže bere Sára...

Dlouho to vypadalo, že se...
Češi pošlou do vesmíru SOVu
21stoleti.cz

Češi pošlou do vesmíru SOVu

V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země...
VIDEO: Řidič kamionu natočil ducha na silnici
enigmaplus.cz

VIDEO: Řidič kamionu...

Už nějakou dobu se v okolí Phoenixu...
Krůtí maso se zeleninovým salátem
tisicereceptu.cz

Krůtí maso se zeleninovým...

Bezchybná volba, pokud hubnete. Krůtí maso...
Tak trochu jiné orloje
epochanacestach.cz

Tak trochu jiné orloje

Ten pražský na...
Správná péče oddálí stárnutí pleti
panidomu.cz

Správná péče oddálí...

Když začíná pleť stárnout? Prý už brzy...
Štěstí v bráně do Jeseníků: Z čeho měli obyvatelé Bruntálu radost?
epochaplus.cz

Štěstí v bráně do Jeseníků: Z...

Většina obyvatel nejenom u nás by určitě označila...
Perla neomylně poznala, kde jí je potřeba
skutecnepribehy.cz

Perla neomylně poznala, kde...

Čtyři dny se ty dvě trmácely vlakem, od hranic je...
Rok s Věnečky Janeček: limitované edice, spolupráce s Hemingway Barem a narozeninový pop-up
iluxus.cz

Rok s Věnečky Janeček:...

Loni v dubnu otevřel v pražské Pštrossově ulici...