Zajímavosti

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

24. dubna 1961 představil Citroën novinářům model AMI 6, který se následně vyráběl v nové továrně v Rennes ve Francii. Nejprve byl na trh uveden jako sedan, ale největšího úspěchu dosáhla verze kombi, které se prodalo 550 000 kusů z celkového 1 milionu vozů Ami 6 vyrobených do roku 1971.

Citroën tímto modelem doplnil svou řadu, kterou tvořily vozy 2 CV, ID a DS. Jeho designér, kterým byl Flaminio Bertoni, a kterému již vděčíme za linie vozu Traction Avant, ho považoval za své mistrovské dílo. Svým nezapomenutelným obráceně skloněným zadním oknem a siluetou nazvanou „Linie Z “poznamenal 60. léta.

„Tento model nemá v žádném případě nahradit model 2 CV, od něhož se zcela liší (…),“ psalo se v tiskové zprávě značky Citroën z roku 1961, která byla v té době možná stejně překvapivá jako tvar vozu Ami 6. Toto „velké malé auto“, které při svých malých rozměrech nabízelo velkou prostornost, se nicméně i přes svůj unikátní tvar prosadilo a prodalo se ho více než milion kusů, z nichž více než polovina byla ve verzi kombi, která se vyráběla od roku 1964.

Flaminio Bertoni, který již společně s designéry společnosti Citroën vytvořil vozy Traction Avant, 2 CV a DS, byl pověřen vytvořením linií vozu střední třídy, který dostal označení Projekt AM. Výsledkem byl vůz Ami 6, který sám autor považoval za své mistrovské dílo. Mohl se zde totiž poprvé vyjádřit plně a sám za sebe, aniž by mu kdokoli styl nového vozu předepisoval.

Navrhl zadní okno s negativním sklonem, které zůstávalo čisté i při dešti, zavazadlový prostor si přitom zachoval velkou prostornost a klasické otevírání, hodně místa bylo i na zadních sedadlech, a to i přes menší rozměry vozu. Dvouválcový motor o objemu 602 cm3 byl odvozen od motoru vozu 2 CV. K přední části vozu, která měla propracované linie, byly připevněny velké obdélníkové světlomety (v té době šlo o premiéru), kapota byla uprostřed prohnutá, střecha měla tvar pagody, boky podtrhovaly použité prolisy. Citroën Ami 6 tak prokázal velkou osobnost, někteří pozorovatelé dokonce hovořili o „barokním stylu“.

Ami 6 se navíc nespokojil s tím, že překvapoval po estetické stránce. Inovativní byl i marketing, v reklamních materiálech byl vůz prezentován jako „ideální druhý vůz do domácnosti pro paní“.
Interiér vozu Ami 6 byl přímo inspirován interiérem DS, který byl v této oblasti měřítkem kvality. Od tohoto špičkového vozu byl převzat jednopříčkový volant, kliky dveří, ovladače i sedadla.

Na silnici všichni chválili ovladatelnost a pružnost sedanu, kterou zdědil od slavného odpružení vozu 2 CV. Ami 6 je od svého zrodu originální a inovativní auto – v souladu s duchem Citroënu. Jeho fanoušci byli stejně nadšení i verzí Club se čtyřmi světlomety s bílými lištami, která se prodávala od září 1967.
Legendární reklamní slogan Ami 6 zněl „nejkomfortnější automobil střední třídy na světě“.

Zásadním milníkem byl konec roku 1964, kdy se objevilo malé kombi (užitečné zatížení 320 kg), které navrhli Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupce Bertoniho, který v roce 1964 zemřel). Kombi zvýšilo prodej a nahradilo sedan, což je v historii automobilismu extrémně vzácný případ.

Konsensuálnější linie kombíku zajistila objem zavazadlového prostoru, který byl pro osobní vůz této kategorie nezvykle velký. Do vozu byl rovněž snadný a pohodlný přístup. Byl všestranný, takže rodinám umožňoval velmi pohodlně odjet na dovolenou, současně ho oceňovali i obchodní cestující a řemeslníci, kteří ho používali k pracovním cestám.

Ami 6 se v roce 1966 stalo nejoblíbenějším francouzským autem. Výroba sedanu skončila v březnu 1969, šest měsíců před ukončením výroby kombi. Nahradil ho nový, méně atypický vůz Ami 8, u něhož se zadní okno vrátilo do „správného“ směru. To v roce 1978 nahradil model Visa.

Více z Zajímavosti

Jsou zvířata praváci nebo leváci?

Zajímavosti6.5.2021

Wagyu: Kaviár mezi hovězím masem

Zajímavosti3.5.2021

Zapomeňte na Gatese! Kdo byl nejbohatší člověk historie?

Zajímavosti29.4.2021

René Margitte: Syn člověka

Zajímavosti26.4.2021

Jinan dvoulaločný: Kdo by neznal ginkgo bilobu?

Zajímavosti22.4.2021

60. narozeniny vozu Citroën AMI 6

Zajímavosti21.4.2021

Tragický osud lodi Arandora Star: Ke dnu šla kvůli sázce

Zajímavosti19.4.2021

Knižní tipy

Zajímavosti19.4.2021

Božský Arnie: Jak se z chudého chlapce guvernér stal

Zajímavosti15.4.2021
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Festival vína VOC Znojmo místo května v září
epochanacestach.cz

Festival vína VOC Znojmo místo...

Festival vína VOC Znojmo...
V Zoo Liberec truchlí
epochaplus.cz

V Zoo Liberec truchlí

Liberecká zoo se v pondělí 26. dubna 2021...
Manžel o ni musí bojovat s kolegou
nasehvezdy.cz

Manžel o ni musí bojovat...

Seriálová hvězda LUCIE...
Vztahy v době pandemie
21stoleti.cz

Vztahy v době pandemie

Více než rok trvající pandemie prověřila kvalitu...
Záhadná hora Krudum: Bloudí zde duše mrtvých horníků?
epochanacestach.cz

Záhadná hora Krudum: Bloudí zde...

V chráněné krajinné...
Holandský řízek se sýrem
panidomu.cz

Holandský řízek se sýrem

Klasika školních jídelen tentokrát v tom...
Olovo: Nejužitečnější jed
epochaplus.cz

Olovo: Nejužitečnější jed

Na první pohled obyčejná chemická látka, na druhý...
Nejste samozřejmost
panidomu.cz

Nejste samozřejmost

Pokud vždy dáváte 100 % ať už v lásce, přátelství nebo...
Má jediné přání! Splní se jí to, po čem tak touží?
nasehvezdy.cz

Má jediné přání! Splní se jí...

Nikdy nebyla tak nešťastná,...
Čeští zoologové zmapovali šíření hlodavců z Asie do Evropy. Pomohly jim genetické stopy z doby ledové.
21stoleti.cz

Čeští zoologové zmapovali...

Mezinárodní tým vedený Pavlem Stopkou z...
Pozor na hladové duchy v Japonsku
enigmaplus.cz

Pozor na hladové duchy v...

Až se jednou budete sami trmácet po...
Příšerné mužské zlozvyky
panidomu.cz

Příšerné mužské zlozvyky

Typické chování pánů tvorstva rozhodně...