Průměrný Čech vyhodí každoročně do koše kolem 80 kg jídla v hodnotě 20 tisíc korun. Zároveň se ale rozšiřuje skupina lidí, kteří si nemohou dovolit kupovat kvalitní potraviny a jsou kvůli tomu v některých případech i v podmínkách ČR podvyživení.
Do této skupiny patří hlavně senioři, ale i matky samoživitelky. Jednou z možností, jak předcházet plýtvání potravinami a zároveň pomoci těm, kteří jich nemají dostatek, je jejich sdílení.
Podpořit to je cílem projektu komunitních chladniček Samsung Bezezbytku. Provoz první z nich dnes slavnostně zahájil prezident společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak pan Seung Joo Shin.
„Rádi bychom prostřednictvím komunitní lednice propojili lidi v nejbližším okolí. To, co jednomu přebývá, si jednoduše vezme ten, kdo to potřebuje,“ říká Seung Joo Shin, prezident společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak.
„Nejsme lhostejní k obrovskému množství potravin, které se každoročně vyhodí. Věříme, že tento projekt alespoň v daných lokalitách pomůže,“ dodává. Globálně se každoročně vyplýtvá třetina celé potravinové produkce.
Jde o obrovské množství o objemu 1,3 miliardy tun jídla. Do popelnic putuje 45 % vypěstovaného ovoce a zeleniny, 35 % ryb a mořských plodů, 30% obilovin, 20 % mléčných výrobků a stejné množství masa.
Plýtvání potravinami s sebou nese sociální, finanční, ale také environmentální dopad. S každým vyhozeným jídlem znehodnocujeme také cenné zdroje, které byly potřeba k jeho výrobě (voda, půda, lidské práce a energie). Pro představu:
na 1 kg vyrobeného jídla se do atmosféry vypustí průměrně 4,5 kg oxidu uhličitého. Na produkci 1 kg hovězího masa může spotřeba vody dosahovat až 15 000 litrů vody, a na 1 kg sýra až 5000 litrů vody.
Jednou z cest, jak předcházet plýtvání potravinami a zároveň pomoci těm, kteří nemají potravin dostatek, je jejich sdílení.
Projekt Samsung Bezezbytku chce pomoci minimalizovat množství vyhozených potravin a zároveň se snaží o propojení komunity v dané lokalitě – a to prostřednictvím komunitních lednic.
Projekt Samsung Bezezbytku je založen na principu dárce – místní koordinátor – příjemce. Každý, kdo v dané komunitě žije, pracuje, podniká, či se v ní pravidelně pohybuje, může do lednice vložit cokoliv, co nespotřebuje a co je zároveň před datem spotřeby. A kdokoliv další si z lednice zase může vzít, co potřebuje nebo chce.
Potraviny může donést každý, kdo ví, že již nakoupené potraviny nespotřebuje.
Typickým příkladem jsou dovolené, kdy by na nás po návratu čekalo v lednici či spižírně nemilé překvapení v podobě shnilých nebo prošlých potravin. „Protože se jedná o potraviny, které se budou dále konzumovat, existují pravidla, která je třeba dodržovat.
Na obsah veřejné lednice bude dbát koordinátor, který bude kontrolovat, zda jsou potraviny v lednici v pořádku a bez problémů poživatelné. Do lednice se nesmí dávat nahnilé nebo zkažené potraviny. Všechno jídlo musí být před koncem uvedeného data spotřeby.
Potraviny musí být v originálním balení. Výjimku tvoří například ovoce a zelenina,“ říká Veronika Doubnerová, manažerka projektu Samsung Bezezbytku. Orientační seznam potravin viz níže.
Zkušenosti ze zahraničí
Myšlenka založení veřejných či komunitních lednic se poprvé objevila v roce 2012 ve Velké Británii a ve Španělsku. Komunitní lednice začaly poté vznikat v Indii, na Novém Zélandu, v Německu a dalších zemích.
Jen ve Velké Británii v současnosti funguje přes 30 komunitních lednic pod záštitou organizace Hubbub, která poskytuje zájemcům o provoz komunitních lednic ucelený návod, jak se k projektu připojit.
Hubbub tak vytvořil národní síť propojující projekty komunitních lednic ve Velké Británii. „Ve Velké Británii žije přes 8 milionů lidí, kteří si nemohou dovolit kupovat kvalitní potraviny.
Proto jsme založili síť komunitních lednic, kterých je u nás dnes 31,“ říká Catherine Darragh, projektová manažerka Hubbub. „Za období listopad 2017 – leden 2018 se v komunitních lednic podařilo přerozdělit 21 521 kg potravin,” dodává Darragh.
„Bez této úžasné služby bychom já ani moje děti nejedli čerstvé ovoce a zeleninu. Jsem svobodná matka. Všichni jsou zde moc milí a starostliví. Vždy si tady dobře popovídám. Všem moc děkuji,” popisuje Britka, která komunitní lednici často využívá.