Historie rozvoje automobilismu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je neodmyslitelně spojena se značkou Tatra.
Kopřivnická továrna, z jejíchž výrobních pásů sjely tisíce osobních i nákladních vozů, však byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako rodinná firma na výrobu kočárů a bryček.
Präsident, první automobil vyrobený na území dnešní České republiky, pochází rovněž z Kopřivnice.
Jméno Tatra však tato továrna získala až v roce 1927. Do té doby vyráběla pod jmény Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft (1890–1923) či Kopřivnická vozovka, a.s. (1923–1927).
Odsunutý konstruktér
Jedny z nejkrásnějších „tatrováckých“ osobních automobilů – aerodynamické vozy řady 77 a 87 pocházejí z hlavy Hanse Ledwinky (1878–1967), geniálního českého konstruktéra německého původu. Jeho koncepci centrálního páteřového rámu (tzv.
nosné roury) s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem využívá automobilka Tatra dodnes.
Ve 30. letech konzultoval své návrhy s dalším česko-německým konstruktérem světového jména Ferdinandem Porschem (1875–1951), což je patrné při pohledu na jimi navržené vozy.
Jako Němec byl po válce internován a v zinscenovaném procesu odsouzen k 6 letům vězení, přestože se nijak neprovinil. Po propuštění v roce 1951 odešel do Německa, kde se podílel na vývoji automobilky Steyr-Puch.
V roce 1992 byl plně rehabilitován a v roce 2007 byl na ženevském autosalonu uveden mezi nejslavnější evropské automobilové konstruktéry.