Nebýt značky Breitling, dnešní chronografy by možná měly absolutně odlišný vzhled.
Poctivě vybudované renomé v oblasti burácejících motorů, aviatiky a rozrůstajícího se komerčního potápění dovedlo hodinky značky už v dávných dobách ze zápěstí profesionálů mezi náročnou klientelu a společenskou smetánku. A dnes?
Stále dokáže uspokojit obě skupiny zájemců. A její popularita ve světě neuvěřitelně roste.
Jsou to přesně dva roky, co se otěže spíše emocemi řízené značky Breitling dostaly do rukou jednoho ze světových lídrů private equity a investičních poradenských firem CVC Capital Partners.
Po jejich boku se však jako zázrakem objevil pedant Georges Kern, muž, který posledních patnáct let úspěšně kormidloval konkurenční manufakturu IWC pro uskupení Richemont Group – nově se však chopil životní výzvy a jako prezident a částečný akcionář se odhodlal nastolit v manufaktuře Breitling nový řád.
Na rozdíl od ostatních osobností na podobných pozicích se však nerozhodl pouze kázat, ale naopak výrazně potlačil své ego a pozorně naslouchal komunitě a sběratelům historických chronografů.
Výsledek se dostavil takřka ihned a značka, začala rozšiřovat úspěšné své portfolio, a to s podporou uznávaných afficionados. Velký podíl na rapidním růstu má však samozřejmě stále silný asijský trh, na který značka vstoupila.
Nicméně k dosažení pozitivního přístupu v Číně a Japonsku, musí být velmi silná v Evropě, jinak nemá přirozeně šanci.
Když historie promlouvá
Georges Kern patří k těm, kteří nechtějí jen kopírovat úspěšné projekty minulosti, ale spíše na nich stavět.
Moderní uchopení historie je tak zaručeným receptem na pozitivní přijetí novinek – a tak ani v tomto směru nepochybil, a díky skvělým vztahům s opravdovými sběrateli investujícími do hodinek miliony eur dokázal navázat na letitou historii, kterou započal Leon Breitling psát už v roce 1884. Je zajímavé, že za celá dlouhá léta byla manufaktura řízena pouze členy rodiny Breitling a následně Schneider, jež dodnes vlastní 20% podíl firmy (CVC Capital Partners disponují 80 %, které odpovídají 800 milionům eur, tedy částce, v jejíž výši akvizice proběhla).
Příběhy značky a její kontinuita jsou tedy skvěle zdokumentované a je vskutku na co navazovat.
Vždyť právě v roce 1915 syn zakladatele uvedl na trh první náramkový chronograf se separátním tlačítkem pro stopky, přičemž v roce 1934 přibylo tlačítko druhé, jež dalo tvář současným chronografům.
Nový Breitling tedy striktně vychází z minulosti, nicméně jeho současným trendům podřízená tvář je doplněna špičkovými strojky nejvyšší kvality, a to včetně manufakturně vyráběných kalibrů B01, které se poprvé začaly objevovat po pětiletém vývoji v roce 2009. Každé hodinky, které dnes značka produkuje, nesou COSC certifikaci přesnosti, lze je tedy nazývat chronometry.
Promlouvající kreativita 50. let
Design v poválečném období skvěle reflektoval náladu společnosti. Začalo se rozvíjet mnoho sportovních odvětví, a spolu s nimi například i komerční létání nebo potápění.
Svůj vzhled tak začaly formovat vůbec první letecké chronografy Navitimer, které se vyznačovaly integrovaným logaritmickým počítadlem, jež od roku 1952 vydrželo na okruží číselníku dodnes.
Dalším pilířem, o který se produkčně může Breitlng opřít, jsou potápěčské hodinky SuperOcean. Ty sice neumožňují vypočítávat spotřebu paliva či přepočítávat rychlost mílích za hodinu na kilometry, ale zato vydrží tlak vody až do úrovně 200 metrů, a to už od roku 1958, kdy značka začala experimentovat nejenom s vodotěsností, ale i se systémem chránícím je před magnetickým polem a nárazy.
Není divu, že si Breitling brzy našel cestu i na stříbrné plátno, a to díky sérii s Jamesem Bondem, ale i do vesmíru na skafandru Scotta Carpentera.
Zamilovali si je i piloti formule 1 Jim Clark a Graham Hill, slavný lyžař Jean-Claude Killy anebo jazzový rebel Miles Davis.
Ingredience zdaru
Ačkoli to zprvu nevypadalo, dal Georges Kern značce zřejmou strukturu a přeorganizoval vnímání kolekcí. Tím, že je rozdělil do tří hlavních světů Air, Sea a Land umožnil každé z nich svým organickým způsobem neuvěřitelný rozvoj.
V rámci každé divize pak velmi chytře začal hledat subkultury a partnery, kteří by sdíleli identické hodnoty. K tomu ale musel nejdříve odhalit novou řadu chronografů, aby doplnil skvěle etablované světy Air a Sea.
Na scénu se tak dostala reedice kolekce Premier, která původně koncem 60. let zmizela z portfolia. Do ní integroval nejenom kooperaci s nejstarší značkou motocyklů světa Norton, ale také již započatou spolupráci s automobilkou Bentley.
Ta se začala psát už v roce 2003 a dodnes je nejdéle fungujícím svazkem mezi hodinářkou manufakturou a výrobcem prestižních vozů. Speciální edice se samozřejmě týkají i dalších světů brandu.
Linii aviatikou ovlivněných hodinek rozšířily edice věnované jak poctě vojenských jednotek Flying Tigers, tak i civilnímu letectví SwissAir, TWA či Pan Am.
Podmořský život pak pomáhají ochránit kolekce vytvořené dohromady s profesionálním surfařem Kelly Slaterem a jeho značkou Outerknown přetvářející rybářské sítě nalezené na dně oceánů ve stylové oblečení a nato strapy pro hodinky.