Letecká doprava se neustále zahušťuje. Let letadlem už dávno není brán jako něco mimořádného, ale u nízkonákladových aerolinek připomíná spíše dopravu autobusem.
Dopravci v rámci snižování nákladů stále hledají, jak snížit účty za palivo, ale také zmenšit uhlíkovou stopu jejich letadel. Pomoci by jim přitom mohlo nové zařízení, které vyvinuli na University of the West of England v Bristolu.
Ruční skener nazvaný ECOTEC využívá laserů, světelných paprsků a zrcadel. S jeho pomocí mohou technici přesně změřit množství špíny, která se nahromadila na povrchu letadla, a která negativně ovlivňuje aerodynamiku, což má za následek vyšší spotřebu.
Díky nashromážděným údajům mohou letečtí operátoři lépe optimalizovat pravidelné čištění letadel a těmto zvýšeným nákladům předcházet.
Odhaduje se, že s využitím systému ECOTEC, na kterém vědci spolupracovali s britskou inovační firmou Intercede Ventures, by aerolinky s jeho pomocí mohli ušetřit až jedno procento paliva.
To se sice může zdát málo, ale při současném objemu dopravy a spotřebě dnešních letadel to již představuje znatelnou úsporu.
„Čisté letadlo je efektivnější letadlo, ale to není vždy snadné dokázat.
Mysleli jsme, že pokud bychom to dokázali, letecké společnosti by je udržovaly čisté a efektivní a ve výsledku i přátelštější k životnímu prostředí,“ uvedl Graham Mimms, výkonný ředitel Intercede Ventures.
Změnit je třeba i způsob čištění
Ke změně přístupu k čištění letadel nicméně aerolinky odrazuje i vysoká spotřeba vody, které u mokrého mytí může být potřeba i více než 20 000 litrů, což není zrovna šetrné k životnímu prostředí.
Autoři systému ECOTEC proto navrhují spojit jeho zavedení s přechodem k tzv. suchému mytí pomocí k životnímu prostředí přátelských chemických čisticích prostředků. Tento způsob je sice časově náročnější, ale výsledkem je aerodynamicky efektivnější letadlo.