Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte nic. Buď tankujete 95oktanový produkt z vyhynulých obratlovců, nebo čerpáte proud do baterek. Anebo to všechno spojíte dohromady ve jménu „ioniqcké“ doby.
Přesně 100 000 Kč + jedno velké rozhodnutí. To je hranice mezi čistou esencí elektřiny a alternativní technologií plug-in hybridů. Buď chcete být naprosto čistí, ale mít omezený „rozhled“ nějakých 300 km, anebo trochu „špinit“, ale být bez limitů.
Cena elektrických aut, které opravdu můžeme nazvat auty, klesá pomalu. Hodně pomalu. Ani Hyundai není o moc levnější oproti konkurenci.
Jedno se mu ale musí nechat – ať už zvolíte nový Ioniq eletric za 900 000 korun, anebo o 100 000 levnější nový Ioniq plug-in hybrid, chybu neuděláte. My v testu brali za „bé“.
Dostane se pod kůži
První generace Ioniqu ještě trpěla dětskými nemocemi. Bylo to takové to auto, za kterým se otočíte, ale dojmy máte smíšené. Buď se líbí a nadchne, nebo ne. Nový Ioniq, až už jde o verzi electric, plug-in nebo jen hybrid, dospěl.
Ve všech parametrech a ohledech. Je hezčí, lepší, chytřejší.
A ve verzi plug-in asi i nejsmysluplnější. Rychle si zvyknete na naprosto tichou jízdu elektromotoru s maximálním dojezdem 63 km.
Rychle si oblíbíte hru na brzdění, kdy prakticky nemusíte šlapat na pedál, protože většinu situací vyřešíte prostým povolením plynu a regenerativním brzděním elektromotoru, jehož intenzitu navíc přepínáte pádly pod volantem podle potřeby.
Je to efektivní, protože neopotřebováváte brzdy a vyrábíte si energii, kterou pak spotřebujete. To řidiče hodně baví. A rychle si zvyknete na zjednodušené a pokročilé telematické služby Bluelink i nejmodernější infotainment a design.
Úsporný provoz
Ioniq si na silnici nespletete. Za líbivým obalem se schovává maximálně aerodynamický tvar s minimálním odporem vzduch.
Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor Kappa 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklem – specificky naladěnou čtyřválcovou jednotku s přímým vstřikem paliva a výkonem 105 koní – a elektromotor s výkonem 44,5 kW, který bere energii z lithium-ion polymerového akumulátoru s kapacitou 8,9kWh, umístěného pod zadními sedadly.
Celkově soustava nabízí systémový výkon 141 koní a točivý moment 265 Nm. Baterka má vynikající charakteristiky nabíjení a vybíjení.
Při připojení k Wall Boxu nebo veřejné AC nabíjecí stanici zabere nabití trakčního akumulátoru do plného stavu nanejvýš 2 hodiny a 15 minut.
Při plném natankování a nabití má dojezd až 1100 km, spotřeba je ve městě skoro nulová, na dálnici 2litrová (při nájezdu 100 km). Bez nabití akumulátoru si ale Ioniq bere už 6 litrů benzinu.
Dospěl i softwarově
Od uvedení modelu Ioniq na trh se od jeho uvedení v roce 2016 prodalo přes 60 000 automobilů. Jako první vozidlo na světě nabízelo tři výrazně odlišné elektrifikované pohonné jednotky a v tomto poslání pokračuje i druhá generace.
Ta má i řadu slušných vychytávek na svou třídu: predikci klesání a stoupání, moře asistenčních systémů, ale i 8letou záruku na akumulátor (nebo nájezd 160 000 km).
Volitelný 10,25 palcový audio video navigační systém je první ve své třídě vozidel, který zobrazuje širokou škálu užitečných informací, včetně softwaru pro rozpoznávání hlasu a bezdrátových aktualizací.
Špičková technologie infotainmentu s Android Auto a Apple CarPlay, stejně jako služby Hyundai LIVE standardně zabudovány standardně.