Říkali mu různě: Bulli, Kombi, VW Bus nebo Microbus. Vozil hippíky i Eskymáky, také dělníky, rodiny, dobrodruhy. Nebo pečivo, balíky a surfovací prkna. Byl a je obyčejnou „dodávkou“, sanitkou i mobilní servisní dílnou.
VW Transporter slaví 70 let a je nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě.
Byl to ten (ne)obyčejný den, kdy se zrodila legenda s DNA ikony. Kdy vznikl doslova Bauhaus na kolech. Dne 8. března 1950 sjel z montážní linky závodu Volkswagen ve Wolfsburgu první Transporter. Nesl označení Typ 2, jemuž předcházel jen Typ 1 (VW Brouk).
Od té doby na silnice v šesti generacích vyjelo dalších více než 13 milionů vozů kultovní modelové řady.
Boxer a místo
Tehdy svět taková auta neměl, ale potřeboval je.
Když se tehdy vývojáři VW bavili o první definici vozu s co největším využitím obestavěného místa, shodli se na… „Plochém „boxer“ motoru vzadu, aby řidič seděl co nejvíc vpředu a mezi tím byl k dispozici maximální užitný prostor.“ Ve víceúčelovém Transporteru nikdy nic nevzniklo náhodně.
Každý detail byl navržen s důrazem na užitné vlastnosti, ale současně také s citem pro estetiku. Tak vznikl originál.
Joker, Caravelle a Multivan
Po 20 letech výroby a pěti milionech prodaných kusů odborníci na marketing a prodej v Hannoveru zjistili, že velký počet zákazníků používá třetí generaci (T3) i k soukromým účelům – na výlety, na surfy, jako osobní vozy, které byly často jen o málo kratší, ale uvnitř nabízely výrazně méně prostoru.
Najednou vznikla obří díra na trhu a objevily se nové deriváty – kempovací Joker nebo až osmimístný cestovní MPV Caravelle.
Zároveň nadešel čas pro další legendu, VW Multivan, jeden z nejvšestrannějších automobilů, který letos oslavil 35. narozeniny – přesně polovinu života Transporteru.
Němci nový Multivan v roce 1985 popisoval jako poloboha: „S velmi kvalitním podvozkem jezdí jako osobní vůz a stejně snadno se i ovládá… Jeho mimořádnými přednostmi jsou výbava a sedadla, která lze jedním úkonem přeměnit v plochu pro ležení, spaní nebo sezení.
A nakonec sklopný stůl a chladicí box.“ Ve Wolfsburgu stvořili auto pro rodinu, cestování, volný čas, koníčky, nocleh a městský provoz v jednom.
Digitální generace
V současnosti jezdí po silnicích modernizovaná modelová řada T6.1, která kultovní model přenesla do epochy digitalizace.
Model Bulli 6.1 totiž láká například na přístrojovou desku Digital Cockpit nebo kartu e-SIM, která zajišťuje trvalé napojení vozu na internet. Po kapotou sedí hospodárné čtyřválcové turbodiesely TDI s výkonem 199 koní. Od roku 2022 se počítá i s elektrickým modelem ID.BUZZ.