Na dnech oceánů a moří se dodnes nacházejí poklady téměř nevyčíslitelné hodnoty. Prozatím se podařilo objevit pouhý zlomek toho, co se ještě pod vodou ukrývá. Podle ověřených záznamů se pod hladinou nachází minimálně 500 tun ryzího zlata. Které poklady patří mezi ty největší?
Spor o miliardy trvá!
Loď: San José
Potopena: 1708
Náklad: 334 tun zlata, stříbra a smaragdů
Hodnota: 3–17 miliard dolarů (63–360 miliard korun)
Loď San José patřila mezi galeony španělského námořnictva.
Byla vlajkovou lodí jižní flotily, které velel admirál José Fernandéz de Santilián. Konvoj tvořily tři galeony a dvanáct nákladních lodí, které měly za úkol převézt cennosti z amerických kolonií do Evropy.
Většina nákladu byla naložena v panamském Portobelu, nejcennější části měly do cíle dovézt lodě San José a San Joaquin. Na palubě se tak nacházelo obrovské množství zlata, stříbrných mincí a také smaragdů.
Britové je dál nepustili
Několik kilometrů od opevněného kolumbijského přístavu Cartagena však flotilu zastihla čtveřice britských válečných lodí pod vedením kapitána Charlese Wagera na lodi Expedition. Následující bitva u Barů je považována za součástí tzv.
války o španělské dědictví, kterou mnozí historikové považují za první skutečnou světovou válku. Během boje zasáhla děla i San José a na lodi zřejmě došlo k explozi uskladněného střelného prachu. Z posádky, která se skládala ze zhruba 600 členů, jich přežilo pouze 11.
Kdo má na poklad nárok?
Vrak galeony našla v roce 1982 americká společnost Sea Search Armada, která chtěla získat 50 % hodnoty nákladu. Narazila však u kolumbijské vlády, neboť se loď nachází v jejích vodách.
Kolumbijci odmítli americkou společnost k vraku znovu pustit a byli ochotni jí přiznat pouze 5 % hodnoty. To se Američanům nelíbilo a chtěli odměnu vymoci soudně. K vlastnictví se však přihlásilo také Španělsko, neboť galeona vyplula pod španělskou vlajkou. Dodnes není spor rozhodnut, a zlato tak stále odpočívá v temné hlubině.
Spor o platinu
Loď: SS Port Nicholson
Potopena: 1942
Náklad: 71 tun platiny, zlata a průmyslových diamantů
Hodnota: 3 miliardy dolarů (60 miliard Kč)
SS Port Nicholson byla loď dlouhá 146 metrů a poprvé vstoupila do služby po první světové válce. Obchodní plavidlo bylo využíváno i během druhé světové války, kdy přepravovalo hlavně zásoby.
Spekuluje se však o tom, že britská loď vezla ze Sovětského svazu platinu, směřující do Spojených států za dodaný vojenský materiál a zásoby. V roce 1942 loď zasáhla německá ponorka. Torpéda nejprve trefila strojovnu a poté záď. Při útoku zahynulo šest lidí, zbytek stihl přesednout na záchranné čluny.
Chtěl ho mít pro sebe?
Vrak našel v roce 2008 americký hledač pokladů Greg Brook, který tvrdí, že loď se nachází asi 80 km od východního pobřeží Spojených států. Podle něj byl náklad tvořen 71 tunami platiny v hodnotě okolo 60 miliard Kč.
Mělo tam navíc být i zlato a zřejmě i průmyslové diamanty. Svůj objev Brook tajil dlouhé čtyři roky, aby o poklad nepřišel.
Tajfun potopil miliardy
Loď: Notre Dame de Deliverance
Potopena: 1755
Náklad: 530 kg zlata, přibližně 15 400 zlatých mincí
Hodnota: asi 2 miliardy liber (57 miliard Kč)
Dovážení surovin a bohatství z kolonií pokračovalo i v 18. století. V té době bylo Španělsko ve válce s Anglií, proto bylo velmi nebezpečné volně cestovat po moři.
Proto si španělský král Karel III. pronajal loď od Francie s tím, že po dodání bude Francouzům přidělena část zisku. Toho se však nedočkali.
Loď dlouhou 50,5 metru, vybavenou 64 děly, zastihl hurikán, který ji nemilosrdně poslal ke dnu zhruba 60 km od břehů Floridy. Na palubě se měl ukrývat náklad v podobě zlata, více než 15 000 zlatých dublonů, 24 kg stříbra a také velmi vzácné kakao.
Boj i nálezné
Do hledání lodi se pustila společnost Sub Sea Research, nezískala však souhlas úřadů s přístupem k vraku. Zájem projevilo samozřejmě i Španělsko.
Americká společnost se proto rozhodla zaregistrovat práva včetně možnosti vrak vyzvednout u floridského soudu, který jí vyhověl. Soud však také rozhodl, že se musí dohodnout se španělskou stranou.
Do hry vstoupila i Francie, neboť na lodi sloužila francouzská posádka. Spor zatím stále trvá…
Prsten za půl milionu
Loď: Nuestra Seňora de Atocha
Potopena: 1622
Náklad: 40 tun zlata a stříbra a 32 kilogramů smaragdů
Hodnota: 2–3 miliardy dolarů (42–60 miliard dolarů)
Tato španělská loď byla součástí flotily, tvořené 28 obchodními a válečnými loděmi. Ty přijely, aby vyložily zásoby a naložily cennosti, posbírané v koloniích. V Havaně se k nim připojila další část konvoje, která vezla zlato a stříbro z Mexika.
Protože se jednalo o velký a cenný náklad, byly všechny drahé kovy naloženy na válečné lodě. Na palubě se údajně nacházel i zlatý kalich, smaragdy, vykládaný krucifix či zlaté pruty.
Zrádný hurikán
Když se flotila vracela do Španělska, u pobřeží Floridy ji zastihl hurikán. Když vítr nabýval na síle, lodě nebylo možné udržet pohromadě a obchodní lodě se galeonám ztratily.
A i když se posádky lodí zoufale snažily zadržet je pomocí kotev, nebylo to nic platné a lodě šly ke dnu. Na palubě Atochy tehdy bylo 265 lidí, přežilo jich ale pouhých pět.
Poklad pro nálezce
Bohatství hledal 15 let lovec pokladů Mel Fisher. V roce 1985 byl úspěšný a nárokoval si celý poklad. Kvůli tomu se však dostal do dlouhého soudního s americkým státem Florida. Nakonec bylo nálezci přiznáno výlučné vlastnictví práv k pokladu.
K novému objevu došlo v roce 2011, když potápěči našli starožitný smaragdový prsten v hodnotě 500 000 dolarů. Mel Fisher zemřel v roce 1998 a poklad na své vyzvednutí stále čeká.
Je to správná loď, nebo není?
Loď: Merchant Royal
Potopena: 1641
Náklad: 45 tun zlata, 400 stříbrných mexických prutů, asi 500 tisíc kusů stříbrných mincí
Hodnota: 1,5 miliardy dolarů (22 miliard Kč)
Tato anglická obchodní loď obchodovala se španělskou kolonií San Domingo v Západní Indii. mezi lety 1637 a 1641. Stejně jako jiné lodě i ji zastihla silná bouře. Kvůli ní se rozbila lodní čerpadla a velmi brzy se plavidlo začalo plnit vodou.
V té době na své palubě vezla drahé kameny, šperky, sudy stříbrných mincí a asi 45 tun zlata.
Totožnost nejistá
Vrak se pokoušela najít společnost Odyssey Marine Exploration. V roce 2007 společnost oznámila, že objevila a získala stříbrné a zlaté mince v hodnotě 500 milionů dolarů, tým si však nebyl jistý totožností vraku.
Poslední objev se podařil v roce 2019, kdy byla vylovena kotva, jež měla lodi údajně patřit.
Poklad zmizel…
Loď: HMS Victory
Potopena: 1744
Náklad: Zlato
Hodnota: 120 milionů dolarů (2,2 miliardy Kč)
HMS Victory byla 53 metrů dlouhá prvotřídní loď královského námořnictva, vybavená 110 děly. Loď se vracela z Portugalska, kde pomáhala prolomit francouzskou blokádu středomořského konvoje na řece Tajo.
Převážela náklad, tvořený asi sto tisíci zlatými portugalskými mincemi. Na palubě se nacházela více než tisícovka námořníků.
Vzácná děla
Do pátrání se zapojila americká společnost Odyssey Marine Exploration. Vrak našla asi 80 km od Plymouthu, místa ztroskotání. V roce 2008 došlo k zásadnímu zlomu, když byla objevena bronzová děla.
Na mořském dně se však žádné zlato nenašlo, patrně jej někdo již dříve tajně odvezl…