Mnozí vládci prosluli nejen svými činy a vládou, libovali si také v různých dopravních prostředcích, které často hýřily přepychem a luxusem. Jeden z amerických prezidentů byl také průkopníkem letectví. Víte který?
Vlak Majestic Imperator
Vládce: František Josef I. (1830–1916)
Počet vagonů: 8
Císař František Josef I. vládl Rakousku-Uhersku dlouhých 68 let a byl předposledním panovníkem habsburské monarchie na našem území. Ke konci vlády byl považován až za jakousi legendární postavu, stejně tak i jeho vlak Imperator.
Tato souprava brázdila koleje po celé Evropě a patřila svým vybavením mezi skvosty železnice. Dvorní vlak pro císaře vyrobila v roce 1891 továrna Františka Ringhoffera na pražském Smíchově.
Parní topení a elektrické světlo
Souprava měla původně tmavě zelenou barvu a byla technicky velmi dobře provedená. Vagony měly dřevěnou střechu, pokrytou železnými a měděnými pláty. Pro větší pohodlí a tlumení vibrací byl vlak vybaven koberci a jeho stěny pokrývalo dubové dřevo.
Kvůli zvukotěsnosti a tepelné izolaci v nich byly stěny vyplněny impregnovaným papírem. Jednotlivé vagony se vytápěly párou a byly osvětleny elektrickým proudem. Na vše pak dohlížel v každém vagonu vozmistr.
Letadlo Wright Flyer
Vládce: Theodore Roosevelt (1858–1919)
Maximální rychlost: 150 km/hod.
Délka: 6,43 metru
Rozpětí: 12,29 metru
Theodor Roosevelt se chopil v roce 1901 svého úřadu jako 26. prezident USA. Proslavil se hlavně jako velký dobrodruh, přičemž byl velice zdatným lovcem, spisovatel, ale i obratným vyjednavačem.
V roce 1906 získal jako jediný z amerických prezidentů Nobelovu cenu za mír, neboť se mu podařilo zprostředkovat příměří mezi Ruskem a Japonskem a také mezi USA a Mexikem. Nejvýznamnějším počinem v jeho kariéře byla však stavba Panamského průplavu.
Průkopník letectví
V roce 1911 přidal na svůj seznam hazardních kousků i přelet letadlem. V té době bylo letectví na počátku a bylo spojeno především se jmény bratří Wrightů. Jejich stroj Wright Flyer bylo první motorové, vlastnoručně postavené letadlo.
Roosevelt se tak proletěl na tehdejší vzletové dráze pro horkovzdušné balony Kinloch Field, která se nacházela u města St. Louis. V té době už však nebyl úřadujícím prezidentem.
Automobil Rolls-Royce Silver Ghost
Vládce: Vladimir Iljič Lenin (1870–1924)
Rychlost: 135 km/hod.
Motor: 7428 ccm
Vladimir Iljič Lenin se do dějin zapsal jako bolševický revolucionář, nejvyšší představitel Sovětského svazu a člověk, který dal příkaz k zavraždění carské rodiny. Jak už to bývá, i on si dopřával výhody moci a nepohrdl ani luxusním zbožím.
Jeho vášní se stal západní automobil značky Rolls-Royce. Dodnes se spekuluje, jak Lenin vůz získal. Nejpravděpodobnější teorie hovoří o tom, že se luxusní automobil nacházel v garážích carské rodiny.
Z auta i lovil
Jeho neoblíbenějším modelem se stal Silver Ghost, kterým jezdil nejen za ostatními proletáři, ale dokonce ho používal pro svou další vášeň – lov. Jeho osobní řidič vypověděl, že při loveckých výpravách v okolí Moskvy střílel po vysoké zvěři přímo z vozidla.
Jako nevýhoda automobilu se ukázaly silnice bolševického Ruska. Proto pro Lenina v Anglii vyrobili novější model za tehdy obrovskou sumu 1850 liber a snížili jeho rychlost na 60 km/hod., tím však stoupla spotřeba na 30 litrů benzinu na 100 km.
Během zimy byla zadní kola nahrazována pásy a na přední nápravu montovány malé dřevěné lyže.
Vlak Plavi voz
Vládce: Josip Tito (1892–1980)
Rychlost: až 140 km/hod.
Kapacita: 92 míst
Josip Tito vládl Jugoslávii dlouhých 27 let a jeho osoba dodnes budí kontroverze.
Během druhé světové války vedl partyzánské hnutí a pomohl zemi osvobodit od okupantů, po válce dokázal Jugoslávii zajistit jednotu a relativní blahobyt nezávisle na Sovětském svazu.
Na druhou stranu se i on dá označit za diktátora, který nemilosrdně odstraňoval opozici i domnělé nepřátele. A liboval si v ženách a luxusu. O tom svědčí i jeho vlak, proslulý pod názvem Plavi voz (Modrý vlak).
Modrý vlak
Vlak se zbarvením odlišoval od běžných vlaků jugoslávských železnic, jež měly zelenou barvu. Soupravu používal Tito mezi lety 1946 až 1980 a sloužila mu především k práci. Prezident v něm přijímal vysoké státní a politické představitele.
Celkově v něm cestovalo okolo 60 světových státníků včetně královny Alžběty II. Interiér byl vskutku přepychový, tvořený ve stylu art deco. Na výzdobu bylo použito především mahagonové, hruškové a ořechové dřevo.
Jachta HMY Britannia
Vládce: Alžběta II. (*1926)
Spuštění: 11. ledna 1954
Délka: 126 metrů
Rychlost: 39,8 km/hod.
Královská rodina se může pyšnit dlouho historií námořnictví, proto patří do jejího vlastnictví i jachty.
První oficiální loď se jmenovala HMY Mary, kterou dostal Karel II. v roce 1660. Příběh jachty HMY Britannia je přímo spojen s královnou Alžbětou II. Vznikla jako náhrada starší lodi HMY Victoria and Albert z roku 1899. Plavidlo se mělo stavět už v roce 1939, ale kvůli válce byly práce zastaveny.
Po válce pak byla navržena loď se třemi stěžni o výšce 41, 42 a 36 metrů, přičemž přední a prostřední byly sklopné, aby jachta mohla proplouvat mezi mosty.
Jediné místo na relaxaci
Když byla jachta oficiálně spuštěna na vodu, Alžběta ji pokřtila a oznámila: „Jmenuji tuto loď Britannia a přeji úspěch jí i všem, kdo v ní plují.“ Návrháři loď postavili tak, aby se v případě konfliktu mohla přeměnit v námořní nemocnici.
Poprvé jachta vyplula z přístavu Porthmouth v dubnu 1954 na Maltu a přepravila princeznu Annu s princem Charlesem na setkání s královnou.