Dívka sedí na okraji lože a naříká.
Její otec přišel o všechny peníze, a tak si nemůže dovolit jí a jejím sestrám složit věno, což v té době znamená, že jim hrozí život veřejných žen. Zrovna když se dívky smiřují se svým nešťastným osudem, začnou jim ale oknem padat do místnůstky peníze. Nakonec jich je tolik, že bohatě stačí na troje vdavky.
Záchrana tří sester od hrozby nedůstojného života prostitutek. Takový je podle legendy původ mikulášské nadílky. Biskup Mikuláš (kolem r. 270–343) měl dívkám po tři noci házet mince do okna. Nejde přitom ale o jediný projev jeho štědrosti.
Coby potomek bohaté křesťanské rodiny z města Patary (dnes v Turecku) se po smrti rodičů rozhodl, že většinu zděděného majetku rozdá chudým. V očekávání projevů vděčnosti, o něž nestojí, se pak raději sbalí a vydá se na pouť do Palestiny.
Ve spárech Říma
Po návštěvě Svaté země se Mikuláš vrací domů. Zrovna ve chvíli, kdy v nedaleké Myře zemřel zdejší biskup. Městští kněží se ujednali, že kdo do uvolněného chrámu vstoupí jako první, ten bude novým biskupem.
Osud tomu chce, že první sandál, jenž překročí práh kostela, je právě Mikulášův.
Pro vyznavače kříže je to ale těžká doba. Římskou říší totiž ve stejnou dobu otřásají mimořádně brutální perzekuce křesťanů, které řídí císař Dioklecián (asi 244–312/316). Dojde i na Mikuláše.
Popral se?
Mikuláš stráví ve vězení několik let, dokud ho nepropustí Konstantin I. (vládl v letech 306–337). Císař dá dokonce v roce 325 svolat historicky první ekumenický koncil v Nikáji.
Mezi asi 250 biskupy, kteří se ho účastní, lze údajně zahlédnout i Mikuláše. Ten se na koncilu ostře vymezí vůči ariánství, tedy výkladu, podle něhož nebyl Ježíš Kristus bohem od počátku svého života.
Podle jedné z pozdějších legend se Mikuláš na sněmu dokonce natolik rozlítil, že měl jednoho ze zastánců ariánství uhodit! Je ovšem také známo, že Mikuláš nechal zbořit několik pohanských svatyní.
Ve starověku se přitom den narození Diany slavil 6. prosince, tedy ve stejné datum, kdy si dnes svět připomíná svatého Mikuláše.
„Říká se, že výběr dne Mikulášova svátku byl motivován snahou zastínit jeho předchozí předkřesťanský význam,“ píše současný britský autor Giles Morgan.
(Zdroj: HISTORY revue)