Trend udržitelnosti proniká do poslední oblasti přepravy – aviatiky.
Stroj Bell 505 úspěšně dokončil první let na výhradně udržitelné palivo SAF (Sustainable Aviation Fuel) a stal se tak vůbec prvním jednomotorovým vrtulníkem, který létá na 100 % SAF.
Podle americké společnosti se jedná o monumentální úspěch a významný krok vpřed v oblasti udržitelnosti a dekarbonizace rotorových strojů.
„Udržitelné letecké palivo je jedním z klíčových pilířů naší strategie dekarbonizace celého odvětví,“ řekl k tomu Valentin Safir, výkonný viceprezident pro programy v Safran Helicopter Engines.
Právě jejich motory jsou v současnosti certifikovány pro provoz s až 50% podílem SAF. „Nicméně cílem je, abychom v blízké budoucnosti v příštích letech certifikovali použití 100 % obnovitelného paliva, což povede k významnému – až 80% – snížení emisí uhlíku během životního cyklu.“
Alchymie chemie
Trvale udržitelné letecké palivo, vyráběné zejména z odpadních produktů, jako je například použitý kuchyňský olej, nebo z biomasy, se obvykle musí míchat s ropnými činidly a aromatickými ropnými složkami, tak aby odpovídal současným specifikacím a normám leteckého paliva.
Avšak společnost Virent vyrábí aromatickou složku na bázi obnovitelných rostlinných cukrů, kterou přidal do čistého SAF společnosti Neste. Tímto krokem se eliminovala potřeba mísit SAF s ropným palivem.
SAF, který Neste a Virent dodaly pro zkušební let Bell 505, je tedy 100% náhradou leteckého paliva na bázi ropy a nevyžaduje žádné úpravy motoru.
Široká kooperace
Společnost Bell při realizaci tohoto letu spolupracovala s firmou Safran Helicopter Engines (výrobcem motoru Arrius 2R pro Bell 505), s firmou GKN Aerospace (dodavatelem komponentů palivového systému), s firmou Neste (dodavatelem udržitelného leteckého paliva), a se společností Virent Inc., vyrábějící obnovitelná paliva a chemikálie.
Společnosti Safran Helicopter Engines a GKN Aerospace provedly důkladné testování motoru a součástí palivového systému.