Čteme o nich ve sci-fi románech, vídáme je ve videohrách i filmech. Vzpomínáte si, jak se Marty McFly ve druhém díle Návratu do budoucnosti prohání na levitujícím prkně, tzv. hoverboardu?
Podobné typy vznášedel pomalu přestávají být jen nerealistickým snem.
A můžeme začít hned zmíněným hoverboardem. Věděli jste, že představy scénáristů už se podařilo převést do reality? Tedy, alespoň částečně. Zatím se s ním nedá „vznášet“ všude, kde si člověk zamane, nýbrž jen na speciální podlaze.
Budeme bydlet v levitujících domech?
V roce 2014 si o pozornost řekne kalifornská společnost Arx Pax, když představí Hendo, vznášející se prkno. Tedy jeho ještě ne úplně dokonalý prototyp. Směr pohybu je omezený a funguje jen na speciální kovové podlaze.
Zabudované akumulátory navíc vydrží pohánět prkno jen asi sedm minut. Přesto mají jeho tvůrci s technologií řízené magnetické levitace velké plány. Dokonce si umějí představit celé domy, postavené na levitujících základech.
Při zemětřesení či záplavách by pak stačilo, aby se dům „vznesl“ nad zemský povrch a bylo by po starostech. Tedy pokud by pohromu přečkala i plocha, kam má zpět dosednout.
Rok po Hendu mimochodem přijde ještě Slide, další prototyp hoverboardu, tentokrát vyvinutý společností Lexus, který taktéž funguje na principu magnetické levitace.
Brázdit vzduch na motorce
Ještě mladším vznášejícím se divem techniky je XTurismo, první létající motorka na světě! Alespoň to tvrdí její japonští výrobci, když vynález v letošním roce s velkou pompou představují novinářům.
„Je to revoluce v osobní přepravě na krátké vzdálenosti,“ popisují nadšeně vzdušný samohyb, na první pohled připomínající jakýsi hybrid dronu a vodního skútru.
Vybaven je 300kilový XTurismo dvojicí motorů, z nichž jeden je spalovací a pohání dvě centrální vrtule.
Čtveřice bočních rotorů je pak poháněna prostřednictvím elektromotorů. Zatím dokáže při průměrné cestovní rychlosti 50 km/h vydržet ve vzduchu maximálně 40 minut.
Podle jeho výrobců má najít uplatnění v první řadě při pátracích a záchranných operacích v těžko přístupných oblastech.
Do budoucna by se ovšem mohl objevit i jako běžný dopravní prostředek na veřejných komunikacích. Nepůjde ovšem o levný špás – zatím je pořizovací cena stanovena na 777 000 dolarů, tedy téměř 19 milionů korun
Sedni a leť
Jen o pár měsíců dříve spatří světlo světa první verze osobního dronu, pojmenovaného Jetson ONE. Stane se tak ve Švédsku a jde vlastně o sedadlo zavěšené na rámu z hliníku a uhlíkových vláken. Osm vrtulí umístěných na čtyřech ramenech dokáže 86 kilogramů vážící dron ve vzduchu rozpohybovat až do rychlosti 102 km/h a vystoupat s ním můžete do maximální výšky skoro 460 metrů.
Už teď má nespočet zájemců, a to hlavně z USA. Podle pravidel amerického Federálního úřad pro letectví (FAA) totiž nemusí mít pilot zařízení s takovými parametry licenci.