Na světě se podle hrubých odhadů vyrobí ročně více než 1 miliarda triček. Některá jsou čistá, jiná polepená nebo s výšivkou. Kolik jich máte doma vy?
Prošlo si peklem první světové války, kdy se do něj potili námořníci na lodích a ponorkách, nosili ho chudí a studenti. Trvalo roky, než ho lidstvo přijalo. Teprve před 100 lety se oficiální výraz „T-shirt“ pro tričko dostal do Merriam-Webster slovníku. Další světová válka ho vystřelila do nové dimenze popularity.
Noviny a časopisy byly plné odpočívajících vojáků v bílém svršku, nosili ho farmáři, mechanici, dělníci nebo horníci. A pak v roce 1951 „přijel“ Marlon Brando (1924–2004) „Tramvají do stanice touha“.
Miliony teenagerů chtěly být jako on, proto se pouhý rok po uvedení filmu tržby za prodej obyčejných triček vyšplhaly na neuvěřitelných 18 milionů dolarů. Pár let nato se objevil další slavný rebel v triku – James Dean (1931–1955).
Mír a tričko
Postupem času se trika stala symboly doby a ve specifických úpravách odznakem řady tehdejších hnutí.
Batikovaný textil se například propojil s hippies, za což tlupa bosonohých propagátorů volné lásky vděčila geniálnímu marketingovému tahu firmy Rit, zabývající se barvením látek.
V roce 1969 nechal její manažer nabatikovat stovky triček, které následně rozdal mezi účastníky festivalu ve Woodstocku. Dnes je propagace firmy prostřednictvím triček nedílnou součástí reklamní kampaně. Dají se polepit čímkoli, dají se pošít na jakýkoli způsob.
Jak se tiskne na triko?
Za nejstarší a nejpoužívanější metodu potisku reklamního textilu i pracovních oděvů se považuje sítotisk. Jde o metodu, kterou do Československa „dovezl“ Tomáš Baťa.
Jeho výhodou je, že barva je přímo nanesena na textil a je prakticky neodstranitelná. Nevýhodou pak vysoká cena při menším množství.
Video zde: https://www.youtube.com/watch?v=8OunAqrmo2w
Sítotisk doplňují mnohem jednodušší a modernější technologie: Transferový potisk, digitální potisk nebo potisk textilu řezanou grafikou.
U posledně jmenovaného se nejprve motiv natiskne na folii, poté se ořeže, odstraní se přebytečná folie, a nakonec dojde k tepelnému zalisování. Podívejte se na video:
https://www.youtube.com/watch?v=nlbnpUihHLc&t
Všechny druhy potisku nabízí i Dobrý Textil, dynamicky rostoucí e-shop z Bystřice pod Hostýnem se stomilionovými obraty.
Před rokem si pořídili profesionální tiskařský stroj na řezanou grafiku za stovky tisíc korun. „S novým strojem jsme mohli tisknout jednobarevné i složité barevné motivy.
Předtisková příprava je u této technologie o něco jednodušší, , ale stále je potřeba po vytisknutí od sebe odseparovat jednotlivé motivy, odstranit přebytečný materiál a u barevných motivů přenést motiv na přenosovou fólii,“ říká spoluzakladatel Dobrého textilu Tomáš Smětal.
Tisk za pár korun
Trička s potiskem získávají na stále větší popularitě. Tím spíš, když výrobní cena je pár desítek korun. V e-shopu dobrytextil.cz třeba začínají od 63 Kč. Cena za samotný potisk se pohybuje od 45 Kč.
Na tuhle cenu se dostanou díky další, nové profesionální DTF tiskárně a novým lisům.
„DTF tiskárna nám umožňuje mnohem rychleji tisknout a odpadá zde potřeba separace přebytečného materiálu. Pokud je motiv graficky dobře připraven, jen se nahraje do obslužného programu a pošle do tiskárny.
O případnou úpravu tiskových podkladů pro co nejlepší výsledek se starají naší interní grafici. Po vytisknutí na speciální fólii už stačí jen na motiv zapéct lepidlo a může se lisovat na textil,“ dodává Tomáš Smětal.