Automobilka BMW a výrobce lodí Tyde představili pod názvem The Icon nový druh elektrického člunu. Jedná se o první plavidlo svého druhu, které je poháněné bateriemi a spojuje bezemisní cestování s vizionářským luxusem.
Nový létající člun s elektrickým pohonem by se dal přirovnat k ikonické sedmičkové řadě BMW, jen určené pro plavbu po vodě. Navíc využívá technologii hydrofoil, která mu umožňuje vznášet se nad hladinou.
Tento prototyp je pak další z řady elektromobilů, kterými německá automobilka rozšiřuje své portfolio, aby zůstala na špici vývoje mobility bez emisí. Jak se ale ukazuje, německá značka nehodlá omezit svou elektrifikační strategii pouze na pozemní dopravu.
Hvězda festivalu
Člun The Icon vznikl ve spolupráci s výrobcem lodí Tyde a sdílí technologii a některé komponenty s elektromobily bavorské automobilky. Prototyp si pak svou premiéru odbyl na letošním 76. filmovém festivalu v Cannes.
Plavidlo je vybaveno dvojicí elektromotorů, z nichž každý je schopen produkovat 134 koňských sil.
Motory čerpají energii ze šesti bateriových sad převzatých z BMW i3, které nabízejí kumulativní kapacitu 240 kilowatthodin, což mu dává dojezd kolem 60 mil na jedno nabití.
Nad hladinou
Zajímavým aspektem plavidla je také využití technologie hydrofoil, která využívá křídla pod trupem, jež se za jízdy zvedá nad hladinu vody.
Tím nejen výrazně snižují odpor vzduchu, ale také ve srovnání s konvenčními čluny snižují spotřebu energie až o 80 procent.
Díky křídlům může The Icon běžně plout rychlostí 24 uzlů, tedy téměř 45 kilometrů v hodině, jeho maximální rychlost je ale ještě o deset kilometrů vyšší. Z hlediska designu se elektrický člun BMW nepodobá ničemu, co jsme dosud viděli.
The Icon měří na délku o něco více než 13 metrů a má plochý trup a nad ním skleněnou konstrukci trojúhelníkového tvaru. Interiér, kterému dominují masivní okna na obou stranách, nabízí obyvatelům ničím nerušený výhled ven.
Praktičnost i luxus
Kabina vypadá spíše jako luxusní salonek vyvedený v zelených a modrých tónech.
Pro cestující jsou k dispozici sedadla otočná o 360 stupňů, aby si mohli užívat plný výhled z velkých oken. Kapitán má k dispozici 6K 32palcový dotykový displej s rozhraním podobným BMW iDrive, který umožňuje snadné ovládání všech funkcí.
Zajímavostí je, že zvukový doprovod jinak tichého pohonného agregátu vytvořil dvojnásobný držitel Oscara Hans Zimmer a můžete si jej vychutnat díky reproduktorům s technologií Dolby Atmos.
Jde sice jen o prototyp, automobilka je ale připravena pustit se do jeho výroby.
Loď je podle BMW možné přizpůsobit jak pro soukromé, tak pro komerční využití, platforma totiž nabízí modulární přizpůsobitelnost individuálním designovým přáním a potřebám každého zákazníka.