Ohromující koncept megajachty Colossea v hodnotě miliardy dolarů představuje velmi netradiční konstrukční řešení.
Součástí nástavby je totiž plně funkční vzducholoď, která může vzlétnout z paluby uprostřed oceánu, nebo také sloužit jako zdroj energie, když je jachta v doku.
Italský designér Pierpaolo Lazzarini, známý svými futuristickými návrhy, nedávno představil odvážné plány na unikátní 204 metrů dlouhou superjachtu Collossea. Lazzariniho tým přitom tvrdí, že jejich návrh může navždy změnit způsob pohybu po vodě.
Jejich superjachta má samozřejmě vše, co luxusní jachta potřebuje, zároveň ale nabízí něco skutečně nevídaného –součástí její konstrukce je totiž vzducholoď.
Konkrétně se jedná o typ neztužené vzducholodi, tedy plavidla bez pevné vnitřní konstrukce, která funguje spíše jako balón. „Jachta je v tomto případě jakousi plovoucí dokovací stanicí,“ popisuje designérské studio Lazzarini.
Inspirace historickou legendou
Koncepční návrh Collossea je poctou Norge, polotuhé vzducholodi původně známé jako N-1. Postavil ji v roce 1924 průkopník vzducholodí Umberto Nobile v italské státní továrně Stabilimento di Costruzioni Aeronautiche a byla to první vzducholoď, která 12. května 1926 prokazatelně přeletěla severní pól na cestě mezi Evropou a Spojenými státy.
Na palubě byl tehdy i polární badatel Roald Amundsen. Vzducholoď Colossea kopíruje stejný ikonický design a rozměry jako jeho předchůdce, ale s moderními materiály a pohonem.
Podle italského designérské kanceláře má být vzducholoď postavena z uhlíkových vláken, a to od vnitřních struktur až po vnější povrch. Elegantně vypadající megajachta pak bude mít dokovací prostory dokonale tvarované přesně podle zakřivení vzducholodě.
Kromě vzducholodi i vrtulník
V interiéru vzducholodě se může ubytovat až 24 cestujících a deset členů posádky, zatímco na samotné lodi se může ubytovat 44 cestujících a 20 členů posádky. Na lodi je 22 apartmánů pro hosty a několik vnitřních i venkovních bazénů.
Kromě dokovací stanice pro Zeppelin je zde také přistávací plocha pro vrtulník. Dokovací stanice pro vzducholoď na lodi bude navržena tak, aby kapitán mohl zapínat a vypínat elektromagnetické bloky a tak udržet vzducholoď na lodi.
Zabezpečna pak bude pomocí soustavy kotevních lan. Celé plavidlo má být poháněno třemi motory HTS, které mu dokážou udělit maximální rychlost 22 uzlů s tím, že ke zvýšení efektivity plavby mohou posloužit i vrtule vzducholodi.
Kapitánský můstek je sdílený s velínem vzducholodi, takže pilotáž obou plavidel je prakticky bezproblémová.
Collossea je v současné době ještě koncepčním projektem, ale projekční kancelář očekává náklady na stavbu ve výši přibližně jedné miliardy dolarů, tedy asi 24 miliard korun.