Ročně je z Bajkonuru, ruského kosmodromu na kazašském území, vysláno do vesmíru 20 až 25 raket, z toho se jedná o zhruba 4 Sojuzy s lidskou posádkou. Přesto se nad ním stahují mračna.
V současné době zde proběhne 65% ze všech startů ruské Federální kosmické agentury. Do roku 2020 má však dojít ke snížení až na 11%.
Sověti vybudovali Bajkonur v době vrcholící Studené války jako zařízení pro testování mezikontinentálních raket.
Komplex, který měl původně nepříliš chytlavý název Vědeckovýzkumné pokusné střelnice číslo pět, oslavil letos šedesát let – práce na jeho výstavbě započaly v roce 1955, využívat se začal o pouhé dva roky později.
Za tu dobu si na svůj vrub připsal několik cenných prvenství a velké množství úspěšných misí.
Rozměry kosmodromu jsou obrovské: 85 km ze severu na jih, 125 km z východu na západ. Rozprostírá se na ploše 6717 km čtverečních, což odpovídá co do rozlohy kraji Vysočina.
Nachází se zde odpalovací rampy, sledovací stanice, řídící střediska, tepelná elektrárna s celkovým výkonem 60 MW a stovky kilometrů silnic a železnic.
Když se v roce 1991 rozpadl Sovětský svaz, Bajkonur se najednou nenacházel na svrchovaném území spravovaném z Moskvy, nýbrž v sousedním již samostatném Kazachstánu. Od té doby se stal kosmodrom jablkem sváru.
Rusko za pronájem vzdáleného kusu pouště platí 115 milionů dolarů ročně. Tím však spory mezi těmito dvěmi státy neskončily.
Eskalovaly přede dvěma lety, když krátce po startu havarovala raketa Proton-M a vyteklé vysoce toxické palivo způsobilo dalekosáhlé ekologické škody.
Přesto Kazaši vědí, že pokud Rusové odejdou, bude budoucnost kosmodromu tristní. Jejich skromný vesmírný program jeho kapacitu v žádném případě nenaplní. Může je uklidnit, že ruský kosmický program se bez zařízení na jejich území zatím neobejde.
Navíc je v současné době na bajkonurských odpalovacích rampách závislá i NASA. Ta po ukončení letů raketoplánů v roce 2011 využívá k pilotovaným letům do vesmíru ruské Sojuzy. Je to jediná cesta, jak dostat k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) posádku.
Rusové tuto službu nenabízí zadarmo, účtují si minimálně 76 milionů dolarů za každého člena posádky.