Bernini zuří. To si přece nezaslouží! Zatímco od Urbana VIII. dostával jednu zakázku za druhou, nový papež ho ignoruje a dává přednost jiným architektům.
Kurátor papežské sbírky umění, ředitel papežské slévárny v Andělském hradě, komisař kašen na Piazza Navona… Papež Urban VIII. (1568–1644) si italského architekta, sochaře a svého přítele Giana Lorenza Berniniho (1598–1680) doslova zamiluje a svěří mu řadu důležitých funkcí.
A nejen to – dá se říct, že během svého 21 let trvajícího pontifikátu dává práci vesměs jen jemu. To se však s novým papežem změní…
Konkurent na obzoru
Inocenc X. (1574–1655) má s rodinou svého předchůdce vyhrocené vztahy. Nejspíš proto ani Berniniho nepřizve k přestavbě římského náměstí Piazza Navona. To má mimo jiné zkrášlit nová, v pořadí již třetí kašna.
V roce 1647 na ni Inocenc X. vypisuje soutěž a k účasti vyzve i Francesca Borrominiho (1599–1667), Berniniho úhlavního soka. Taková potupa! Nakonec ale všechno dopadne jinak.
Berniniho přátelé zařídí, aby papež „náhodou“ zahlédl model kašny, který jejich chráněnec, byť o jeho služby není zájem, vypracoval. Inocenc X. je z něj nadšený. „Jediný způsob, jak nerealizovat Berniniho díla, je nevidět je!“ pochválí věhlasného mistra.
Chtěl se pomstít?
Bernini na fontáně Čtyř řek pracuje v letech 1648–1651. V jejím středu trůní skála s jeskyní doplněná obeliskem, který je na špičce korunovaný holubicí s olivovou větévkou. Po stranách sedí čtyři říční bohové.
Symbolizují veletoky čtyř kontinentů, v nichž má papež duchovní autoritu – Dunaj (Evropa), Nil (Afrika), Gangu (Asie) a Rio de la Plata (Jižní Amerika). Socha Nilu je zvláštní tím, že má hlavu zahalenou v pleně.
Údajně proto, že se tak chtěl Bernini pomstít Borrominimu. Vedle fontány totiž stojí kostel svaté Anežky, na jehož výstavbě se Berniniho rival podílel. Aby se na něj „znechucený“ Nil nemusel dívat, schovává svou tvář do roušky.
V tomto případě jde však pouze o smyšlenou zajímavost pro turisty. Fontána byla dokončena dřív, než se se stavbou kostela vůbec začalo. Navíc Bernini do podoby čtyř řek nijak nezasahoval.
Skrytý obličej Nilu ve skutečnosti symbolizuje fakt, že lidé v 17. století ještě nevěděli, kde přesně tato řeka pramení.