České školství je v posledních letech oborem s největším nárůstem platů v republice.
Přesto za nejzásadnější důvody ukončení pracovního poměru začínajícího učitele dle MŠMT stále zůstávají finance (celorepublikově 37 %) a lepší uplatnění mimo obor (celorepublikově 26 %).
S tím souvisí i kritický nedostatek učitelů technických a přírodních věd. Jen v Jihočeském kraji poptávalo v roce 2020 středoškolského učitele informatiky 80 % škol, učitele fyziky 70 % škol a učitele matematiky 55 % škol.
Tento alarmující stav nemá snadné řešení a jedna z dlouhodobých snah českých univerzit je motivovat studenty, aby studovali vybraný učitelský předmět na odborných fakultách, kde vyučují vědci se světovým renomé.
Když vědci učí budoucí učitele
O to se stará třeba Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kde v minulém roce otevřeli Centrum pro přírodovědné vzdělávání, kde cílí na studium pro středoškolské učitele deficitních oborů matematiky, fyziky, informatiky, chemie, biologie a geografie.
„Na naší fakultě studenti poznají špičkové vědce, kteří jsou ceněny v daném oboru a zároveň jim ti nejlepší středoškolští učitelé ukazují jak daný obor vyučovat.
Přirozeně se tak studenti potkají s evropskými odborníky, ale i s didaktiky z praxe,“ říká vedoucí centra Jana Kalová z PřF JU.
Učitelé stárnou
Dalším problémem je, že čeští učitelé stárnou. Podle statistik je celorepublikový věkový průměr učitelek a učitelů v mateřských školách 45 let, na základních školách je to o rok víc, na středních školách téměř 50 let a na vysokých přes 50 let.
V Jihočeském kraji je celkem asi 3 000 středoškolských učitelů, jejich průměrný věk je kolem 50 let.
Z toho vyplývá, že v následující dekádě se nejen jihočeské školy budou potýkat se zásadním nedostatkem vyučujících a to zejména v oborech, které už dnes označujeme za deficitní, tj. matematika, fyzika, chemie, informatika a biologie.
Ředitel Gymnázia v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích Pavel Kavřík dodává:
„Sehnat středoškolského učitele fyziky nebo informatiky je nadlidský úkol. Na našem gymnáziu máme odborné učitele ve stejné věkové kategorii kolem 50 let. Už nyní jsme proto v kontaktu s vysokými školami a snažíme se nalákat mladé učitele.
Ale i přesto, že se platové podmínky výrazně zlepšily, je úspěšnost zatím malá.“
Aby to změnili, připravují v Centru pro přírodovědné vzdělávání workshopy pro středoškolské učitele a kreativní výukové materiály – centrum se tak stává se univerzitním inkubátorem, kde studenti i učitelé poznávají moderní technologie, odborné znalosti, kreativitu, ale hlavně se učí jeden od druhého v přímých setkáních.