Ikonické klenoty Love, Juste un Clou nebo Trinity. Fascinující práce s ušlechtilými kovy a drahými kameny. Minimalistické kousky, které si získaly naše srdce už napořád. A opulentní šperky, kterým můžete říct jediné – ano.
Příběh firmy začíná Louis-François Cartier psát v roce 1847. Tehdy převzal dílnu po svém mistrovi na Rue Montorgueil 31 v Paříži. Spolu se svým synem Alfredem, který se staral spíš o administrativu firmy, začal Louis-François budovat značku.
Vyráběli šperky, hodinky, ale i porcelán, bronzové busty, předměty ze stříbra nebo medailony. Brzy přišla odezva v podobě přízně pařížské smetánky, později i královských dvorů po celém světě.
Později Alfredovi synové, Louis, Pierre a Jacques, na úspěšnou cestu svých předků skvěle navázali a posunuli ji i dál.
Péče pro vyvolené
Nejvlivnějším z dědiců značky byl Louis, který v roce 1899 přestěhoval obchod do ulice Rue de la Paix 13, kde mimochodem firma sídlí dodnes. Louis sám navrhl hned několik ikonických kousků. Mezi ně patřily tzv.
záhadné hodiny nebo exotické, orientální a barevné Tutti Frutti šperky. Cartierovi byli první, kdo použil pro výrobu jemného garlandového stylu v období Belle Époque platinu.
Poznávání nových možností a progres v podobě expanze butiků do zahraničí jim byly odměnou za tvrdou práci.
Zrození ikony
Vedle šperků čekala na firmu Cartier i výzva v podobě hodinek. Bylo to v roce 1904, kdy si brazilský pilot Alberto Santos-Dumont postěžoval svému příteli Louisi Cartierovi, jak jsou kapesní hodinky nepraktické při letu.
Cartier tedy navrhl ploché náramkové hodinky s charakteristickým čtvercovým ciferníkem. V podstatě první pánské náramkové hodinky byly na světě.
Přichází panter a Trinity
Ikonických prvků má Cartier několik. Mezi nimi je i fascinující panter, symbol se stal nadčasovou ikonou šperkařského domu. Divoká šelma prošla mnoha podobami, vždy jde ale o jasně rozpoznatelný rukopis Cartier.
Slavný je trojrozměrný panter na broži, kterého si kdysi objednala vévodkyně z Windsoru Wallis Simpson v roce 1948. V následujícím roce si objednala další brož, tentokrát s platinovým panterem sedícím na safírovém kabošonu, celou linii završila náramkem ve tvaru pantera vyrobeným z onyxu.
Vliv pantera se objevil i na náramkových hodinkách, pronikl i do světa parfémů. V roce 1986 vznikla první dámská vůně Panthere. Další ikonický je prsten Trinity. Vznikl už v roce 1924. Klenot ze tří propletených kroužků různého koloritu zlata.
První kroužek byl vyroben z bílého zlata jako symbol přátelství, druhý, růžový, představuje lásku a třetí ze žlutého zlata evokuje věrnost.
Darujte lásku
Toto je geniální marketingový tah. Když chcete darovat lásku, darujte klenot z linie Love od Cartier. Náramek byl navržen na workshopu značky v roce 1969 italským designérem Aldo Cipullem.
Už tehdy byl předurčen k tomu, aby ho nosily nejen ženy, ale i muži, kousek byl nazýván milostným poutem. Dříve si tento kousek nemohl koupit nikdo sám, ale pouze v páru. A další jistota u Cartiera? V roce 1971 spatřil světlo světa hřebík. Luxusní.
Jmenuje se Juste un Clou a je odrazem 70. let – rebelský, nekonvenční, kreativní.
Ohrožení Cartiera
Rodinná tradice zakolísala jednou, a to v 60. letech. V roce 1964 dědicové, stojící ve vedení jednotlivých poboček, značku rozprodali.
Poté ale přišla skupina investorů vedená Josephem Kanoui a kteří během sedmi let značku opět sjednotili. později ale byly všechny pobočky skoupeny zpět.
V současné době dohlíží na Cartier Richemont, kterému se Cartier odměňuje údajným ročním ziskem v cifře tři čtvrtě miliardy korun.