Věda

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním. Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice. V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM).

„V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji. Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza.

Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl.

Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země.

Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Počet nehod na přejezdech neklesá, Dojde ke zhruba 170 událostem s přibližně 40 oběťmi.

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním. Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice. V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM).

„V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji. Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza.

Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl.

Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země.

Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Více z Věda

Téměř 13 % osob trpí kloubními obtížemi

Věda9.8.2022

Program Netopýří výzkumníci zahájen

Věda5.8.2022

Nemoc štítné žlázy lékaři většinou zachytí z krve

Věda2.8.2022

Hanušovice lákají na novou expozici Pivovarského muzea

Věda29.7.2022

Voda je skvělá posilovna, jak si v ní zacvičit?

Věda26.7.2022

Technologie pro život

Věda22.7.2022

Na rase psa nezáleží

Věda19.7.2022

Rakovina děložního čípku? Může zmizet, ale…

Věda15.7.2022

Na počkání, bez objednání: Aireen odhalí onemocnění očí do minuty

Věda12.7.2022
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Bude svatba, nebo další zklamání?
nasehvezdy.cz

Bude svatba, nebo další...

Už jednou měla Eva...
Fibrilace síní – nová epidemie Evropy!
epochaplus.cz

Fibrilace síní – nová...

V Evropě postihuje v současnosti fibrilace...
První zvukovou nahrávku vynálezce vyryl do obyčejného papíru
epochaplus.cz

První zvukovou nahrávku...

Mechanické, magnetické či optické...
Reminiscence zlaté jazzové éry
rezidenceonline.cz

Reminiscence zlaté jazzové éry

V blízkosti slavného kasina,...
Pohoří Smrčiny: Po stopách J. W. Goetha
epochanacestach.cz

Pohoří Smrčiny: Po stopách...

Oblast skal na okraji...
Umění cestovat nalehko
panidomu.cz

Umění cestovat nalehko

Chystáte se na několikadenní dovolenou a...
Je libo garsonku, nebo 3+1?
21stoleti.cz

Je libo garsonku, nebo 3+1?

3D tisk ušel za několik málo let...
Vrátil se ke své bývalé manželce
skutecnepribehy.cz

Vrátil se ke své bývalé...

Když jsem se seznámila se...
Pošle partnera na mateřskou?
nasehvezdy.cz

Pošle partnera na mateřskou?

Už za pár dnů se z EVY...
Potápky Prim pro ty, kdo se nebojí výzev
iluxus.cz

Potápky Prim pro ty, kdo se...

Svět ticha, jen modrá hlubina a vy. Objevování...
Straší na hradě duch tureckého vojáka?
enigmaplus.cz

Straší na hradě duch...

Mohutný hrad v maďarském městě Eger se...
Medové chilli brambory
tisicereceptu.cz

Medové chilli brambory

Pikantní varianta je skvělá samotná i jako příloha....