Budapešť hoří nedočkavostí. Ve městě se chystá slavnostní otevření jedné z nejmodernějších tržnic na světě! Nehoda však plány radních překazí.
Městská tržiště dříve bývala soustředěna hlavně na volném prostranství, případně pod provizorními přístřešky. Tržnice, jak je známe dnes, se začínají hromadně stavět až v průběhu 19. století. Důvodů je víc:
Touha lidí koupit si vše na jednom místě, rostoucí nároky na hygienu, a hlavně nové stavební technologie. Železná konstrukce, sklo a cihly, určené na vyzdívky, jsou pro budování obřích hal ideální a města tuto novinku jen vítají.
Praktické řešení
Krytá tržiště mohou být nehledě na počasí v provozu celoročně, navíc v nich není takový hluk a nepořádek.
Zastupitelé měst současně mají usnadněnou kontrolu obchodníků i zákazníků a v uzavřených halách se dá také snadno zřídit potřebné zázemí – sklady, chladírny, mrazírny, strojovny vzduchotechniky nebo kanceláře.
V řadě evropských metropolí vyrůstají během krátké doby desítky takových tržnic.Například v Budapešti je jich postaveno hned pět.A jedna z nich dodnes patří k těm nejkrásnějším na světě!
Požár zničí střechu
Radní pro ni vybírají pozemek v centru města nedaleko Dunaje. Projekt Velké tržnice (Központi Vásárcsarnok), třípatrové novogotické budovy s kovovou konstrukcí, vypracuje uznávaný architekt Samu Pecz (1854–1922).
Stavět se začíná v roce 1894 a během dvou let je hotovo. Jenže krátce před jejím předáním městu shoří obří budově zhruba polovina střechy.
Místo nedočkavých zákazníků tak tržnici znovu obsazují řemeslníci, a slavnostní otevření nakonec proběhne až v březnu 1897.
Město ji zachrání
Na svou dobu je tržnice velmi moderní, a to „díky nejnovějším systémům chlazení a osvětlení… Pyšnila se i řadou dalších technických vychytávek, například kanály určenými ke snazší přepravě zboží (dnes se už nepoužívají – pozn. red.)“, líčí současná publicistka Veronika Kalibanová.
Za druhé světové války Velká tržnice utrpí řadu vážných šrámů a úřady její opravu „odfláknou“. Sloužit sice bude dál, ovšem na počátku 90. let minulého století musí být kvůli havarijnímu stavu uzavřena.
Město se naštěstí rozhodne architektonický klenot zachránit a financuje jeho rozsáhlou rekonstrukci.
(Zdroj: HISTORY revue)