Věda

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU vybaveny zdrojem výstražného zvuku. Nová legislativa stanovuje, že v nově homologovaných vozidlech s hybridním či elektrickým pohonem, včetně automobilů s palivovými články, ale také nákladních vozidel a autobusů s tímto druhem pohonu, musí být součástí výbavy výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.

V EU musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Nařízení definuje velmi podrobné rámcové podmínky, jak smí zvuk, vydávaný zařízením AVAS, znít, a jak ne. Stanovuje například minimální a maximální hlasitost, ale také určité hodnoty frekvencí zvuku a jejich podíly.

Nové Hyundai Kona electic je čistý elektromobil s dojezdem až 450 km.

Mercedes jde vstříc bezpečnosti

Odborníci na akustiku v akustické zkušebně technického centra MTC (MercedesBenz Technologie Center) v Sindelfingenu pracují na úkolu vytvořit hlas pro elektrifikované Mercedesy. Ve zkušebnách pro měření vnějšího hluku je pomocí speciálních mikrofonů vyvíjen pro každý elektricky poháněný model individuální zvukový projev. Technici neustále uskutečňují simulace, měření, vyhodnocování a optimalizaci až do nejmenšího detailu, dokud není výsledek dokonalý.

Zvuk auta je jen lehký svistot. Ani chodci, ani řidič uvnitř neslyší nic.

V USA jinak než v Evropě

Na následující zkušební jízdy berou s sebou mimořádně citlivý nástroj v podobě umělé hlavy. Ten zaznamenává nejnepatrnější zvuky a svými schopnostmi se přitom pozoruhodně blíží lidskému sluchu. Zvuk systému Mercedes-Benz AVAS se pro EU, Japonsko a Čínu liší jen nepatrně. Pro USA platí jiné požadavky, například na hlasitost. Vozidlo kromě toho musí již v klidu při aktivovaném pohonu vytvářet zvuk, jehož hlasitost se až do 30 km/h zvyšuje. Možnost deaktivace systému AVAS zákazníkem je v téměř všech zemích zakázána.

Zvuk elektromotorů je nepatrný, podle vyhlášky však vozidla nesmí být příliš tichá kvůli bezpečnosti chodců.
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

KIA vyvinula centrální airbag

Věda18.10.2019

Vědci z Olomouce se zaměřili na klíšťata

Věda15.10.2019

Virtuální realita ukazuje, jak žijí nemocní

Věda11.10.2019

Unikátní prototyp trysky raketového motoru představuje Siemens na veletrhu v Brně

Věda9.10.2019

Indoor generace: návod na přežití

Věda8.10.2019

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Věda4.10.2019

Zpěvní ptáci na jídelníčku žraloků tygřích

Věda1.10.2019

Pavoučí mléko je výživnější než to kravské

Věda24.9.2019

Energetický zdroj C-Energy Planá uvádí do provozu největší bateriové úložiště v ČR dodané firmou Siemens

Věda23.9.2019

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies