Věda

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU vybaveny zdrojem výstražného zvuku. Nová legislativa stanovuje, že v nově homologovaných vozidlech s hybridním či elektrickým pohonem, včetně automobilů s palivovými články, ale také nákladních vozidel a autobusů s tímto druhem pohonu, musí být součástí výbavy výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.

V EU musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Nařízení definuje velmi podrobné rámcové podmínky, jak smí zvuk, vydávaný zařízením AVAS, znít, a jak ne. Stanovuje například minimální a maximální hlasitost, ale také určité hodnoty frekvencí zvuku a jejich podíly.

Nové Hyundai Kona electic je čistý elektromobil s dojezdem až 450 km.

Mercedes jde vstříc bezpečnosti

Odborníci na akustiku v akustické zkušebně technického centra MTC (MercedesBenz Technologie Center) v Sindelfingenu pracují na úkolu vytvořit hlas pro elektrifikované Mercedesy. Ve zkušebnách pro měření vnějšího hluku je pomocí speciálních mikrofonů vyvíjen pro každý elektricky poháněný model individuální zvukový projev. Technici neustále uskutečňují simulace, měření, vyhodnocování a optimalizaci až do nejmenšího detailu, dokud není výsledek dokonalý.

Zvuk auta je jen lehký svistot. Ani chodci, ani řidič uvnitř neslyší nic.

V USA jinak než v Evropě

Na následující zkušební jízdy berou s sebou mimořádně citlivý nástroj v podobě umělé hlavy. Ten zaznamenává nejnepatrnější zvuky a svými schopnostmi se přitom pozoruhodně blíží lidskému sluchu. Zvuk systému Mercedes-Benz AVAS se pro EU, Japonsko a Čínu liší jen nepatrně. Pro USA platí jiné požadavky, například na hlasitost. Vozidlo kromě toho musí již v klidu při aktivovaném pohonu vytvářet zvuk, jehož hlasitost se až do 30 km/h zvyšuje. Možnost deaktivace systému AVAS zákazníkem je v téměř všech zemích zakázána.

Zvuk elektromotorů je nepatrný, podle vyhlášky však vozidla nesmí být příliš tichá kvůli bezpečnosti chodců.
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

Další nosorožec na pokraji vyhubení

Věda25.2.2020

Vodík jako palivo budoucnosti

Věda21.2.2020

OrCam MyEye 2: 22g gramů náhradního zraku

Věda18.2.2020

Ztráty u sousedů: V Německu zmizela třetina hmyzu

Věda14.2.2020

Land Rover Defender nové generace: Nesmrtelný. Nesrovnatelný. Nezastavitelný

Věda11.2.2020

Může být virus Nipah globální hrozbou?

Věda7.2.2020

Přibyly varianty škodlivých programů. Výrazně !

Věda31.1.2020

Náklady na léčbu HIV stále rostou

Věda28.1.2020

Více než polovina kuřáků v ČR chce se svým zlozvykem skoncovat

Věda24.1.2020

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies