Věda

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU vybaveny zdrojem výstražného zvuku. Nová legislativa stanovuje, že v nově homologovaných vozidlech s hybridním či elektrickým pohonem, včetně automobilů s palivovými články, ale také nákladních vozidel a autobusů s tímto druhem pohonu, musí být součástí výbavy výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.

V EU musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Nařízení definuje velmi podrobné rámcové podmínky, jak smí zvuk, vydávaný zařízením AVAS, znít, a jak ne. Stanovuje například minimální a maximální hlasitost, ale také určité hodnoty frekvencí zvuku a jejich podíly.

Nové Hyundai Kona electic je čistý elektromobil s dojezdem až 450 km.

Mercedes jde vstříc bezpečnosti

Odborníci na akustiku v akustické zkušebně technického centra MTC (MercedesBenz Technologie Center) v Sindelfingenu pracují na úkolu vytvořit hlas pro elektrifikované Mercedesy. Ve zkušebnách pro měření vnějšího hluku je pomocí speciálních mikrofonů vyvíjen pro každý elektricky poháněný model individuální zvukový projev. Technici neustále uskutečňují simulace, měření, vyhodnocování a optimalizaci až do nejmenšího detailu, dokud není výsledek dokonalý.

Zvuk auta je jen lehký svistot. Ani chodci, ani řidič uvnitř neslyší nic.

V USA jinak než v Evropě

Na následující zkušební jízdy berou s sebou mimořádně citlivý nástroj v podobě umělé hlavy. Ten zaznamenává nejnepatrnější zvuky a svými schopnostmi se přitom pozoruhodně blíží lidskému sluchu. Zvuk systému Mercedes-Benz AVAS se pro EU, Japonsko a Čínu liší jen nepatrně. Pro USA platí jiné požadavky, například na hlasitost. Vozidlo kromě toho musí již v klidu při aktivovaném pohonu vytvářet zvuk, jehož hlasitost se až do 30 km/h zvyšuje. Možnost deaktivace systému AVAS zákazníkem je v téměř všech zemích zakázána.

Zvuk elektromotorů je nepatrný, podle vyhlášky však vozidla nesmí být příliš tichá kvůli bezpečnosti chodců.

Více z Věda

Spojené arabské emiráty míří k Marsu

Věda25.9.2020

Brněnští archeologové si připsali další úspěch

Věda22.9.2020

Vítězové Prémie Otta Wichterleho

Věda18.9.2020

Obezita komplikuje početí

Věda15.9.2020

Pýcha našich rašelinišť

Věda11.9.2020

Tajemství velkých „lidožroutů“

Věda8.9.2020

Dárců krve je stále nedostatek

Věda4.9.2020

Očkujte své děti proti HPV

Věda28.8.2020

V České republice se šíří nové druhy klíšťat

Věda25.8.2020
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat