Francouzský výrobce privátních dopravních letadel Dassault představil svůj nový letoun Falcon 10X s ultra dlouhým doletem. Stroj za 75 milionů dolarů má předčit svou konkurenci nejen v technických schopnostech ale hlavně v pohodlí cestujících.
Jak už to tak bývá, když se dva perou, třetí se směje. Tohle platí i na představení nejnovějšího a nejluxusnějšího typu privátního letadla značky Dassault.
V segmentu soukromých přepychových tryskáčů totiž doposud vládly značky Bombardier a Gulfstream, které se předháněly navzájem v konkurenčním souboji. Teď to ale vypadá, že jim nováček na trhu luxusních letadel z Francie vypálí rybník.
Falcon 10X se totiž oběma konkurentům dokáže bez problému vyrovnat v technických parametrech, navíc ale nabídne daleko více prostoru v interiéru a tím i pohodlí.
Velkorysý prostor
Vizualizace interiéru a údaje o velikosti kabiny jsou tím, co potenciální zákazníky zaujme nejdříve. Na výšku má přes dva metry, konkrétně 203 centimetrů a na šířku pak 277 centimetrů. To znamená, že nabízí o 20 centimetrů širší kabinu než konkurence.
I když se to nezdá jako mnoho, rozdíl poznáte na první pohled.
Prostor uvnitř letadla je daleko vzdušnější a nabízí daleko větší flexibilitu pro rozvržení konkrétního vybavení interiéru, které si bude moci zákazník navolit na zakázku a upravit si jej podle svých představ.
Kabina byla navíc od začátku projektovaná jako modulární, takže jakékoliv budoucí změny v interiéru jsou daleko snažší.
Sladké sny
Jednou z takových úprav je i privátní ložnice v zadní části trupu, která na rozdíl od konkurence umožňuje instalaci velké královské postele. V Gulfstreamu G700 musejí být lůžka zkrácená, a navíc v podstatě oddělená.
Tady budete mít klasickou manželskou postel, a navíc i sprchu.
Větší prostor znamená i to, že odkládací stolky v kabině mohou být složeny vodorovně přímo ve stěně a otáčecí křesla mohou být rozestavěna klasicky kolem jídelního stolu.Falcon si však na konkurenci políčil i jinde.
Oproti 28 okénkům, které najdete v Gulfstreamu jich má trup Falconu o deset víc a jsou také větší. Díky tomu působí interiér daleko světleji.
Inspirace od stíhaček
Ve Falconu si ale na své přijdou také piloti, neboť stroj bude vybaven těmi nejmodernějšími technologiemi. I lajk v kokpitu rozpozná velké dotykové obrazovky, zvládající několik funkcí najednou.
K dispozici je také FalconEye, což je systém k rozpoznávání překážek při vzletu a přistání za špatné viditelnosti.
Stroj je navíc vybaven chytrým ovládáním tahu motorů, který je příbuzný s technologií ve stíhacím bitevníku Dassault Rafale, jenž slouží ve francouzských vzdušných silách.
Právě zkušenosti firmy Dassault s projektováním vojenských a dopravních letadel Falcon 10X dokonale využívá.
Zjednodušené ovládání a moderní technologie usnadnili a zabezpečili pilotování natolik, že letadlo zvládne hravě jen jeden pilot.Alespoň při kratších cestách tak mohou zákazníci ušetřit na provozu.