Podle aktuálních statistik má s prací z domova zkušenost třetina Čechů. Někteří střídají homeoffice a kancelář, jiní jsou doma celý pracovní týden. Práce z domova ale není o sezení na gauči u televize a psaní e-mailů.
Má jít o maximálně efektivně využitý čas v délce pracovní doby, který přináší reálné výsledky. Někteří lidé přitom stále neví, jak si správně nastavit domácí pracovní podmínky. Patříte k nim? Přečtěte si naše následující rady.
Práce na homeoffice i v roce 2022
Také v letošním roce je práce z domova tématem pro zaměstnavatele i zaměstnance. U firem je stále vítaná optimalizace nákladů v podobě snižování počtu pracovníků docházejících do pronajatých kanceláří.
Různé oblasti podnikání byly omezeny, to mělo vliv na jejich tržby. Proto se teď snaží ušetřit všude, kde to jde.
Z různých průzkumů mezi zaměstnanci vyplývá, že velkou výhodou práce z domova je pro ně pohodlí a často větší klid na hlubokou práci. Největší nevýhodou zase omezení běžných mezilidských kontaktů.
Každý z nás už přišel na to, že sedět s kolegy v kanceláři je pro týmovou práci efektivnější – a to jak z hlediska času, tak i kreativního brainstormingu. Ten se na dálku rozvíjí o dost složitěji.
Negativní dopad má i na juniorní pracovníky, kteří potřebují být v blízkosti řídícího managementu a zkušenějších kolegů. Pokud k tomu nemají příležitost, rozvíjejí se jejich schopnosti v oboru pomaleji.
Vnímáte práci z domova jako benefit, který si chcete užít naplno? Šetří čas, který jste trávili cestováním a vy ho máte díky tomu více pro rodinu a všechno další, co vás baví?
Nastavte si doma podmínky práce na homeoffice tak, aby se vám pracovalo co nejlépe!
5 dobrých tipů pro práci z domova
Máte ambici být na homeoffice co nejefektivnější, pořád vám to ale nejde? Zádrhel může být v tom, jak máte nastavené pracovní podmínky doma. Některé rady vám možná přijdou samozřejmé, pokud se jimi budete opravdu řídit, změnu k lepšímu ucítíte brzy.
Pracovní stůl a židle
Pokud vám to váš byt či dům dovoluje, ideální je mít vlastní místnost, ve které můžete nerušeně pracovat. Nejde to? Najděte si v bytě alespoň malý koutek, který bude dál od rodinného dění.
Víte, že u pracovního stolu budete trávit celých 8 hodin? Kupte si stůl s širokou pracovní deskou. Na tu si vedle počítače dáte i pracovní blok, šanony a další potřeby.
Měříte do 185 cm? Výška stolu by měla být v rozpětí 67-75 cm, u vyšších osob se logicky i výška stolu zvyšuje. Monitor byste měli mít při práci alespoň 60 centimetrů od očí.
Ke stolu si pořiďte ergonomickou pracovní židli.
Ta má být vybavená nastavitelným opěrákem, bederní opěrkou a područními opěrkami. Nevíte, jestli to máte správně? Řiďte se tím, že při psaní na klávesnici by ruce v lokti měly svírat pravý úhel.
Přestávky a zdravé větrání
Během práce na homeoffice si naplánujte přestávky. Pokud máte osmihodinovou pracovní dobu, dejte si je po každých dvou hodinách. Nechcete odcházet od rozdělané práce? Můžete si je nastavit po každé skupině úkolů, které si na ten den stanovíte. Myslete ale na to, aby byly alespoň čtyři + pauza na oběd.
Při přestávce se zvedněte od stolu a krátce se protáhněte. Otevřete si okno a vyvětrejte si. Důležitost větrání je pro efektivitu práce zásadní. Jinak se cítíte brzy unavení, špatně se soustředíte, přichází bolest hlavy i pálení očí.
Víte, jak správně větrat? Otevřete okno dokořán a nechte pár minut proudit čerstvý vzduch.
V létě můžete využít i větrání ventilaci, v zimě ji raději nepoužívejte – byt efektivně nevyvětráte, uteče z něj pouze teplo.
Správné světlo
Dennímu světlu si při práci nic nevyrovná. Pokud to je jenom trochu možné, dopřejte si ho při kancelářské práci z domova. Počítač mějte kolmo k oknu, nikdy rovnoběžně ani zády k němu. Potřebujete si pomoci lampičkou?
Vybírejte si k nim takové žárovky, které mají studenější bílé světlo. Například LED žárovky nebo zářivková závěsná svítidla, u kterých si můžete intenzitu i barvu nastavit.
Pravidelný režim
Naše sice poslední, za to ale velmi důležitá rada! Každé ráno se snažte mít stejné návyky. Nechte si svůj čas v koupelně i na snídani. Pak se oblečte do toho, v čem vám bude pohodlně a zároveň se budete cítit i reprezentativně.
Nikdy nevíte, kdy na vás vyskočí nečekaný online meeting po Skypu. Vám to půjde od ruky taky líp, pokud ji budete dělat upravení.
Na začátku dne si rozdělte pracovní povinnosti po hodinách. Napište si na papír, co všechno máte v plánu. Můžete to hodit i do tabulky v excelu, až si ale budete splněné úkoly odškrtávat, větší radost vám udělá papír, na kterém to uvidíte.
Kromě pracovních věcí si napište i to, co musíte stihnout v čase pro sebe a vaši rodinu. Vyhněte se tomu, aby se v pracovní době prolínaly i ty osobní. Potřebujete naplnit pračku, nebo zaběhnout na poštu?
Zařiďte si to během oběda, ale neukrajujte si z času pro práci příliš, ať to večer nemusíte dohánět. Až budete mít po práci, dopřejte si aspoň krátkou procházku venku. Nadýchejte se čerstvého vzduchu a naberte energii.