V britském Královském letectvu to dotáhne za druhé světové války až na velitele 303. (polské) stíhací perutě a Britové ho odmění několika vyznamenáními a medailemi.
Do rodného Polska se Jan Zumbach (1915–1986) v roce 1945 už nevrátí. Zůstává v západní Evropě. Má dobrodružnou povahu a chce podnikat. Spolu s několika přáteli-piloty zakládá leteckou společnost. Zpočátku přepravují turisty.
Nejspíš jim to ale moc nevynáší, a tak začínají po Evropě pašovat nedostatkové a luxusní zboží – diamanty, cigarety, švýcarské hodinky, cigarety, zlato…
Jenže úřady nespí a po několika letech si na Zumbachovu společnost došlápnou. Vyměří jí tak vysokou pokutu, že firma musí prodat všechna svá letadla!
Zaplaceno nedostane
Z nejhoršího mu pomůže jistý československý diplomat. Zumbach pro něj nelegálně obstarává penicilin, po němž je ve východním bloku velká sháňka. Později se usazuje v Paříži a přemýšlí, co dál. Touží po pořádném dobrodružství a skutečně se ho dočká!
V roce 1961 se z něj stává nájemný žoldák. Provincie Katanga se odtrhla od afrického Konga a vyhlásila nezávislost. Vypuká válka, ve které Zumbach vybuduje pro vzbouřence letectvo a sám v jeho řadách absolvuje několik desítek bojových letů.
Africké dobrodružství však pro něj skončí neslavně. Do konfliktu zasáhne Organizace spojených národů a polský dobrodruh raději prchá zpátky do Paříže. Ze slíbené odměny neuvidí vůbec nic.
Cvičí vzbouřence
Nepoučil se. I když se mu narodil syn, v roce 1967 znovu zmizí v Africe. Nechal se najmout představiteli vzbouřené nigerijské provincie Biafra.
První letadlo, které povstalcům zajistí, je starý bombardér Martin B-26 Marauder z druhé světové války upravený tak, aby se z něj dalo střílet pěchotními kulomety.
Kromě shánění letadel a výzbroje Zumbach řídí výcvik pilotů a zapojí se do několika bojových operací. Zhruba po roce ale usoudí, že už toho bylo dost, a vrací se do Evropy.
V lednu 1986 se chystá načas přesídlit do Varšavy, jenže už to nestihne.Za nejasných okolností umírá ve svém pařížském bytě.
(Zdroj: HISTORY revue)