Značky jako Rolls-Royce, Gucci, Louis Vuitton a další spojuje v souvislosti s Českou republikou jedna věc, a to sídlo na ulici Pařížská, která je svou prestiží známá všude po světě.
Jak se z Pařížské třídy stala jedna z nejdražších a nejatraktivnějších ulic na světě?
Luxusní pražský koridor má jedny z největších nájemních cen bytů, ale především i obchodních ploch. Průměrně se jeho cena pohybuje okolo 68 000 Kč za metr čtvereční za rok.
Díky tomu se dostává třeba i s pražskou ulicí Na Příkopě mezi první desítky nejdražších ulic světa, kterým pravidelně dominují třeba Pátá Avenue v New Yorku, Champs-Élysées v Paříži či Causeway Bay v Hong Kongu.
Původně Mikulášská třída
Vznik ulice je datován na přelom 19. a 20. století, kdy probíhala asanace židovského města. Tak se říká radikální přestavbě centrálních částí Prahy, během které byla zdemolována a upravena velká část domů.
Vzhledem k jejímu rozsahu (zahrnuto bylo přes 600 domů) se jednalo o jednu z nejrozsáhlejších asanací v celé Evropě.
Důvodem takto rozsáhlého projektu byla přestavba bývalého židovského ghetta, ve kterém panovaly nevyhovující hygienické podmínky v podobě závadnosti studniční pitné vody či neexistence kanalizace, které by mohly vést k epidemii.
Dalším důvodem bylo také rozšíření úzkých a křivolakých uliček, jelikož takový vzhled Starého Města nevyhovoval představě tehdejší české politické reprezentace o velkoměstě na počátku 20. století.
Co se týče přímo Pařížské ulice, téměř jedinou stavbou, která byla během asanace zachována, je kromě kostela sv. Mikuláše také raně gotická Staronová synagoga, která spolu s dalšími stavbami okolo reprezentuje židovskou tradici místa.
Kvůli kostela sv. Mikuláše, který se nachází na úplném okraji ulice u Staroměstského náměstí, byla Pařížská ulice dříve nazývána Mikulášskou třídou.
Svůj současný název dostala až v roce 1926. Vzhledem k tomu, že má ulice připomínat pařížské bulváry, volba názvu byla jasná. V původním konceptu však měla být ještě rozsáhlejší.
Tehdejší návrhy počítaly s třídou, která by vedla od Národního muzea, skrze Václavské náměstí, Staré město, Staroměstské náměstí, dnešní Josefov, Letnou až k budově valného shromáždění. Měla tak přímo kopírovat již zmiňovanou pařížskou Champs-Élysées.
Vzhledem k nedostatku finančních prostředků a odpor obyvatel Starého Města se však k ničemu podobnému nedošlo.
Proměna v ulici luxusu
Ne náhodou punc prestižnosti odstartovala francouzská značka Louis Vuitton, když zde v roce 1997 otevřela svou pobočku.
Po této celosvětově známé značce přicházely další a potenciál ulice začal růst, a to až do takové míry, jaký má samotná pařížská Champs-Élysées.
Postupně se zde otevíraly butiky nejen s módou, ale také s nabídkou prestižních šperkařských či hodinářských domů a stejně je tomu dodnes.
Kromě vlastních obchodů prestižních světových značek se na Pařížské nachází třeba také butik Carollinum, který pod sebou sdružuje vícero prémiových značek jako Montblanc, Vacheron Constantin, Breitling, IWC, Cartier či Panerai, ale pod tuto společnost spadají také jediné značkové butiky Rolex a Patek Philippe v České republice a stojí za nimi česká podnikatelka Tamara Kotvalová.
Ta však není jedinou Češkou, která dokázala v této ulici světových značek prorazit. Na Pařížské jsme dříve mohli najít také společnosti Prospekta Moda a John Grove &
partners, které se v roce 2015 spojily a nyní působí pod společným názvem Luxury Brand Management.
Jejími majiteli jsou manželé Bakalovi a v současnosti v Praze provozuje 10 butiků a zastupuje více než 20 módních a hodinářských značek, mezi které patří třeba Diesel, Balmain, Valentino, Bottega Veneta, Roberto Cavalli, Balenciaga, Breitling a další.
Prestiž se rozrůstá i do vedlejších ulic
Vzhledem k tomu, že samotná Pařížská ulice není nafukovací, využívají některé značky k umístění svých butiků i vedlejší ulice, jako třeba značky La Perla či Hublot, které sídlí v ulici Široká.
Postupně tak v okolí ulice Pařížská vzniká obrovské prémiové open-air obchodní centrum s portfoliem těch nejprestižnějších značek světa.
Služby na nejvyšší úrovni
Přítomnost prémiových značek vyžaduje také perfektně proškolený personál, bez kterého by se žádný z přítomných butiků neobešel.
Heslem prestižních značek totiž je, aby se jejich zákazníci cítili v každém z jejich butiků stejně, a to ať už nakupují na Páté Avenue v New Yorku, nebo na Pařížské ulici v Praze.
Butiky s prestižním zbožím dbají na svou kvalitu, jelikož nejen v Praze je navštěvují lidé zcestovalí a zběhlí v nakupování. Často jsou to dle majitelů obchodů velcí odborníci.
Například co se šperků a hodinek týče, žádný dotaz klientů nesmí personál obchodu rozhodit či překvapit.
Samozřejmostí je, že v buticích na Pařížské máte na nakupování dostatek prostoru a můžete se třeba v klidu posadit, dát si kávu či šampaňské a všechny věci si bez spěchu prohlédnout.
Nejen Praha, ale i celé Česko získává díky Pařížské ulici prestižnější jméno ve světě a pravděpodobně se to v nejbližší době jen tak nezmění a punc prestižnosti této ulici zůstane i nadále.
Obchodníci se pravidelně těší velkým tržbám a díky tomu se některé z nich dokonce i rozšiřují, jako to před pár lety udělala třeba značka Louis Vuitton, která se přesunula do větších prostorů a nyní na třech patrech nabídne jeden z největších butiků této ulice.
Tímto to však nekončí. Praha si vydobyla zvučné jméno na světové mapě luxusu a na Pařížskou a okolní ulice přicházejí stále nové a nové značky, které každoročně zvyšují atraktivitu tohoto „venkovního nákupního centra“.