Zajímavosti

Kam odcházejí letadla, když doslouží?

Kam odcházejí letadla, když doslouží?

Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života. A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá. Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě – ať už je welšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů“ a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot – jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas. Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci. V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu vyjmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux.

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli“ nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí. Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.

Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv. morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely.

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore.

Více z Zajímavosti

Úžasné Ziegfeld Girls: Krása, jakou svět ještě neviděl!

Zajímavosti20.5.2020

Hororová dieta: Neběhejte, třeste se!

Zajímavosti18.5.2020

Je vaše dítě závislé na mobilu? Pošlete ho na odvykačku!

Zajímavosti14.5.2020

Dálkové ovládání: Lenoch i infračervené oko!

Zajímavosti11.5.2020

Nevšední dětství: Malé krásky vydělávají miliony!

Zajímavosti7.5.2020

Tajemný Coral Castle: Je to vůbec možné?

Zajímavosti4.5.2020

Prosklený Paj-lung: Svezte se k nebesům výtahem!

Zajímavosti30.4.2020

Vodka Atomik: Neobyčejná příchuť Černobylu

Zajímavosti23.4.2020

Kvevri: Když mniši šlapou…víno!

Zajímavosti20.4.2020
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat