Agrese, tedy chování, jehož záměrem je ublížit jinému člověku, byla vždy považována spíše za mužskou „vlastnost“. Vědci z Oxfordské univerzity nyní přišli s novým vysvětlením, proč jsou to právě muži, kdo se chová agresivněji.
Existují dva hlavní myšlenkové směry vysvětlující, proč se muži obecně chovají agresivněji než ženy. Jedná se o teorii pohlavního výběru a teorii sociálních rolí. Podle prvního názoru jsou muži agresivnější kvůli zvýšení svého reprodukčního úspěchu.
Když budou samci „bojovnější“, dostanou se k více zdrojům, včetně samic. To vede k častější kopulaci, více mláďatům a většímu množství předaných genů – reprodukčnímu úspěchu.
Zastánci teorie sociálních rolí jsou naproti tomu přesvědčeni, že agresivita je naučenou vlastností, vyplývající z rozdělení rolí.
Výchovou jsou už od mladého věku lidé tvarováni do rozdílných mužských a ženských rolí, se kterými je spojena rozdílná společenská identita i očekávání.
Obě teorie byly dlouho považovány za soupeřící, objevují se ale i studie, podle nichž by mohly být platné oba názory.
Kdo je na tebe zlý?
Jednou z nejnovějších snah o propojení teorií je výzkum doktora Ralfa Wölnera z oddělení experimentální psychologie Oxfordské univerzity.
Odborníci předpokládali, že teorie pohlavního výběru vysvětluje agresivitu mužů ke stejnému pohlaví a teorie sociálních rolí vysvětluje ubližování opačnému pohlaví.
Vědci ve své studii použili analýzu sociálních sítí, do které zahrnuli více než 10 000 žáků z téměř 600 školních tříd. Data byla ve čtyřech evropských zemích původně nasbírána na výzkum zaměřený na děti migrantů.
Ve výzkumu agresivity byla proto zastoupena i jiná než evropská etnika. Každý žák byl požádán o označení agresorů otázkou: „Kdo je na tebe někdy ve třídě zlý?“ Všechny domněnky se odborníkům z Oxfordu potvrdily.
Obecně byli chlapci výrazněji agresivnější než dívky. Jinak ale podle předpokladu platilo, že skupiny, ve kterých byl větší nebo vyrovnaný počet dívek, vykazovaly nižší stupeň agresivity mezi chlapci, než třídy, v nichž bylo více kluků.
Stejně tak ve třídách s tradičnějším chápáním rozdělení ženských a mužských rolí byli podle předpokladu chlapci k dívkám agresivnější.
Podle doktora Wölnera se jedná o jeden z prvních empirických důkazů, že ve vysvětlení agresivity jsou platné obě soupeřící teorie.