Věda

Kdy je nejlepší držet siestu?

Kdy je nejlepší držet siestu?

Pokud jste trávili dovolenou v Itálii, víte, o čem je řeč. Odpolední siesta je pro jižní Evropany typickým znakem. Dopřát si krátký odpočinek je doporučeno zejména po obědě. V jakou hodinu je tedy dobré si na chvíli lehnout?

Nejlepší čas, kdy bychom si měli odpočinout, je okolo třetí hodiny odpolední. Díky tomu budeme podle odborníků kreativnější a ostražitější. K tomuto času došli specialisté sledováním cirkadiánního (biologického) rytmu, během kterého dochází ke kolísání aktivity a bdělosti organismu. Podle výzkumu právě ve tři odpoledne dochází k útlumu. Značná část lidí v tuto dobu zažívá poobědovou únavu se sníženou schopností koncentrace. V takovém případě by si měl člověk odpočinout a nabrat nové síly.

Stačí 20 minut!
Je zapotřebí si uvědomit, že usnout na delší dobu není vhodné. Odpočinek by měl trvat v rozmezí od 20 do 30 minut. Při odpočinku se doporučuje vypnout televizi a rádio, a jen tak si lehnout. Pokud se nepodaří na krátkou dobu usnout, stačí i takový odpočinek. Nesmí však narušit biologické hodiny a spaní v noci. Pokud by totiž člověk upadl do hlubokého spánku, při následném rychlém probuzení by mohl cítit větší únavu a vyčerpání než předtím. Při delším spánku mohou nastat i potíže s večerním usínáním. Je tedy důležité zůstat ve stavu pohybujícím se na pomezí bdění a lehkého spánku.
Siestě by se však rozhodně měli vyhnout lidé trpící nespavostí, protože by se tím jejich potíže ještě zhoršily.
Pokud člověk v noci příliš nespal, může si dopřát i tzv. královskou siestu, která by měla trvat asi 90 minut, tedy přibližně stejně dlouho, jako je jeden spánkový cyklus. Poté je však nutné vstát, aby se nenačetl další spánkový cyklus. Procitnutí by mělo být pomalé a příjemné.
Existuje i bleskový odpočinek trvající jen 5 minut. Tato minisiesta se sice dá nacvičit, ale ne každému se daří na tak krátký čas odpoutat od reality.

Únava tělu nesvědčí!
Celodenní únava má několik příčin a jednou z nich může být zkracování doby nočního odpočinku. To v mnoha ohledech organismu škodí, a tak se i po probuzení cítíme unaveni. Navíc nedostatek spánku má negativní vliv na náladu, koncentraci, zdraví, ale stejně tak na imunitní systém. Únava během dne není rozhodně nic výjimečného. Většina lidí pociťuje touhu si odpoledne zdřímnout. Jde o vrozenou fyziologickou potřebu a podle výzkumu si až 60 % zaměstnaných lidí během týdne dopřeje alespoň jedno takové zdřímnutí.

Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

Kosmická nevolnost: Jak se neutopit ve vlastní helmě?

Věda18.6.2019

Udělejte si pohodlí: Záchodové sedátko, které ohlídá správnou funkci srdce

Věda14.6.2019

Stigma chudoby: Život v bídě mění DNA

Věda11.6.2019

Genetické úpravy pomocí CRISPR/Cas9: Vyléčíme všechny nemoci?

Věda7.6.2019

Vymírání hmyzu – V Německu za posledních 25 let zmizelo 76 procent létajícího hmyzu

Věda4.6.2019

Evropu okupují nebezpeční vetřelci!

Věda21.5.2019

Největší africký agresor!

Věda17.5.2019

Pro DNA do knihovny!

Věda14.5.2019

Chce se Etna vykoupat? Zhroutí se největší evropská sopka do moře?

Věda10.5.2019

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies