Věda

Kdy je nejlepší držet siestu?

Kdy je nejlepší držet siestu?

Pokud jste trávili dovolenou v Itálii, víte, o čem je řeč. Odpolední siesta je pro jižní Evropany typickým znakem. Dopřát si krátký odpočinek je doporučeno zejména po obědě. V jakou hodinu je tedy dobré si na chvíli lehnout?

Nejlepší čas, kdy bychom si měli odpočinout, je okolo třetí hodiny odpolední. Díky tomu budeme podle odborníků kreativnější a ostražitější. K tomuto času došli specialisté sledováním cirkadiánního (biologického) rytmu, během kterého dochází ke kolísání aktivity a bdělosti organismu. Podle výzkumu právě ve tři odpoledne dochází k útlumu. Značná část lidí v tuto dobu zažívá poobědovou únavu se sníženou schopností koncentrace. V takovém případě by si měl člověk odpočinout a nabrat nové síly.

Stačí 20 minut!
Je zapotřebí si uvědomit, že usnout na delší dobu není vhodné. Odpočinek by měl trvat v rozmezí od 20 do 30 minut. Při odpočinku se doporučuje vypnout televizi a rádio, a jen tak si lehnout. Pokud se nepodaří na krátkou dobu usnout, stačí i takový odpočinek. Nesmí však narušit biologické hodiny a spaní v noci. Pokud by totiž člověk upadl do hlubokého spánku, při následném rychlém probuzení by mohl cítit větší únavu a vyčerpání než předtím. Při delším spánku mohou nastat i potíže s večerním usínáním. Je tedy důležité zůstat ve stavu pohybujícím se na pomezí bdění a lehkého spánku.
Siestě by se však rozhodně měli vyhnout lidé trpící nespavostí, protože by se tím jejich potíže ještě zhoršily.
Pokud člověk v noci příliš nespal, může si dopřát i tzv. královskou siestu, která by měla trvat asi 90 minut, tedy přibližně stejně dlouho, jako je jeden spánkový cyklus. Poté je však nutné vstát, aby se nenačetl další spánkový cyklus. Procitnutí by mělo být pomalé a příjemné.
Existuje i bleskový odpočinek trvající jen 5 minut. Tato minisiesta se sice dá nacvičit, ale ne každému se daří na tak krátký čas odpoutat od reality.

Únava tělu nesvědčí!
Celodenní únava má několik příčin a jednou z nich může být zkracování doby nočního odpočinku. To v mnoha ohledech organismu škodí, a tak se i po probuzení cítíme unaveni. Navíc nedostatek spánku má negativní vliv na náladu, koncentraci, zdraví, ale stejně tak na imunitní systém. Únava během dne není rozhodně nic výjimečného. Většina lidí pociťuje touhu si odpoledne zdřímnout. Jde o vrozenou fyziologickou potřebu a podle výzkumu si až 60 % zaměstnaných lidí během týdne dopřeje alespoň jedno takové zdřímnutí.

Více z Věda

Zoo Liberec začala s chovem osináků afrických

Věda7.8.2020

Výstava věnovaná státním symbolům České republiky

Věda4.8.2020

Českobudějovičtí parazitologové otestovali vakcínu proti lymské borelióze

Věda31.7.2020

Vědci vytvořili genetický manuál pro výzkum mořských prvoků

Věda21.7.2020

Fekální transplantace: Výborná záležitost nevábného názvu

Věda17.7.2020

Další holčička

Věda14.7.2020

Změří každému teplotu

Věda10.7.2020

Společnost Boston Dynamics vylepšuje své robopsy pro boj proti koronaviru

Věda7.7.2020

Proč chyběla pohřbeným vězňům temena lebek?

Věda3.7.2020
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat