Věda

Kdy je nejlepší držet siestu?

Kdy je nejlepší držet siestu?

Pokud jste trávili dovolenou v Itálii, víte, o čem je řeč. Odpolední siesta je pro jižní Evropany typickým znakem. Dopřát si krátký odpočinek je doporučeno zejména po obědě. V jakou hodinu je tedy dobré si na chvíli lehnout?

Nejlepší čas, kdy bychom si měli odpočinout, je okolo třetí hodiny odpolední. Díky tomu budeme podle odborníků kreativnější a ostražitější. K tomuto času došli specialisté sledováním cirkadiánního (biologického) rytmu, během kterého dochází ke kolísání aktivity a bdělosti organismu. Podle výzkumu právě ve tři odpoledne dochází k útlumu. Značná část lidí v tuto dobu zažívá poobědovou únavu se sníženou schopností koncentrace. V takovém případě by si měl člověk odpočinout a nabrat nové síly.

Stačí 20 minut!
Je zapotřebí si uvědomit, že usnout na delší dobu není vhodné. Odpočinek by měl trvat v rozmezí od 20 do 30 minut. Při odpočinku se doporučuje vypnout televizi a rádio, a jen tak si lehnout. Pokud se nepodaří na krátkou dobu usnout, stačí i takový odpočinek. Nesmí však narušit biologické hodiny a spaní v noci. Pokud by totiž člověk upadl do hlubokého spánku, při následném rychlém probuzení by mohl cítit větší únavu a vyčerpání než předtím. Při delším spánku mohou nastat i potíže s večerním usínáním. Je tedy důležité zůstat ve stavu pohybujícím se na pomezí bdění a lehkého spánku.
Siestě by se však rozhodně měli vyhnout lidé trpící nespavostí, protože by se tím jejich potíže ještě zhoršily.
Pokud člověk v noci příliš nespal, může si dopřát i tzv. královskou siestu, která by měla trvat asi 90 minut, tedy přibližně stejně dlouho, jako je jeden spánkový cyklus. Poté je však nutné vstát, aby se nenačetl další spánkový cyklus. Procitnutí by mělo být pomalé a příjemné.
Existuje i bleskový odpočinek trvající jen 5 minut. Tato minisiesta se sice dá nacvičit, ale ne každému se daří na tak krátký čas odpoutat od reality.

Únava tělu nesvědčí!
Celodenní únava má několik příčin a jednou z nich může být zkracování doby nočního odpočinku. To v mnoha ohledech organismu škodí, a tak se i po probuzení cítíme unaveni. Navíc nedostatek spánku má negativní vliv na náladu, koncentraci, zdraví, ale stejně tak na imunitní systém. Únava během dne není rozhodně nic výjimečného. Většina lidí pociťuje touhu si odpoledne zdřímnout. Jde o vrozenou fyziologickou potřebu a podle výzkumu si až 60 % zaměstnaných lidí během týdne dopřeje alespoň jedno takové zdřímnutí.

Více z Věda

Kam s použitými rouškami?

Věda20.4.2021

Ženy a jejich role v pravěké politice

Věda16.4.2021

Co přináší ztráta čichu?

Věda13.4.2021

Jak chutná 14° Pěkný číslo za 25π

Věda9.4.2021

Hodinky, které pomáhají lidem po mozkové mrtvici

Věda6.4.2021

Lékaři vyzývají kuřáky – Přestaňte kouřit

Věda30.3.2021

Panda proti pandě

Věda26.3.2021

Včasná diagnostika odhalí rakovinu prostaty i o 10 let dříve

Věda23.3.2021

Nová metoda výběru spermií může významně zvýšit šance na otěhotnění

Věda19.3.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články