Zajímavosti

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánie v Africe se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary, proto je zde postavena 704 kilometrů dlouhá železnice, po které jezdí jedny z nejdelších vlaků světa.

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí s příchodem roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji druhé světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen v neděli 5. března 1961.

Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o dva roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Pro místní je železnice hotovou oázou – bez ní by se jen těžko někam přepravili.

Na vlastní nebezpečí

„Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, dostali jsme poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauritánie, kterou jsme i zrealizovali,“ vysvětluje bývalý ředitel železniční společnosti České dráhy Petr Torhan. Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je však velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů. Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr.

To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Více z Zajímavosti

Yousuf Karsh: Winston Churchill

Zajímavosti17.1.2022

Zrádný tekutý písek: Opravdu dokáže pohltit člověka?

Zajímavosti13.1.2022

Záhada jménem zajdalen: Existuje zajíc s parožím?

Zajímavosti10.1.2022

Muž, který chtěl být jako faraon

Zajímavosti6.1.2022

Revoluce v cyklistice? Řetězu prý odzvonilo!

Zajímavosti3.1.2022

Lincoln a telegraf: Společně vyhrají občanskou válku!

Zajímavosti30.12.2021

Růžová: Vetřelec mezi barvami?

Zajímavosti23.12.2021

Edgar Degas: Baletní třída

Zajímavosti20.12.2021

Proč se gorily buší do hrudi?

Zajímavosti16.12.2021
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Hovězí po burgundsku
tisicereceptu.cz

Hovězí po burgundsku

Tento pokrm je zkrátka klasika všech klasik. Suroviny...
PRU58 lunch menu
iluxus.cz

PRU58 lunch menu

Restaurace PRU58 v pražských Holešovicích je...
Japonský debakl u Okinawy: Sázka na největší loď světa selhala
epochaplus.cz

Japonský debakl u Okinawy: Sázka...

Když Američané na jaře roku 1945 dobývají...
Kdy představí Sabina svého nového přítele?
nasehvezdy.cz

Kdy představí Sabina svého...

Zvykla si na hlavní role...
Sjezdové tratě v Rakousku: Které jsou skvělé?
epochanacestach.cz

Sjezdové tratě v Rakousku:...

Tak třeba Arlberg!...
Démoni ji dostali do Bohnic
nasehvezdy.cz

Démoni ji dostali do Bohnic

Hrála v Ulici, Ordinaci,...
Kuřecí vindaloo
panidomu.cz

Kuřecí vindaloo

Vindaloo je populární indické jídlo spojující...
Bájná země Lyonesse: Atlantida Britských ostrovů
enigmaplus.cz

Bájná země Lyonesse:...

Odvážný král Artuš, mocný čaroděj Merlin a bájný hrad Camelot,...
Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným výkupným?
epochaplus.cz

Kam zmizel D. B. Cooper i...

Dne 24. listopadu 2021 uběhlo přesně 50 let...
Dokonalé útočiště pro popovou princeznu
rezidenceonline.cz

Dokonalé útočiště pro...

Při své dlouhé cestě světem showbyznysu si...
Zlom v asistovaných sebevraždách: Kolumbie schválila eutanazii pacientovi, který netrpěl smrtelnou nemocí
21stoleti.cz

Zlom v asistovaných...

V pátek 7. ledna se v Kolumbii uskutečnila první...
Viděli jsme snad únos mimozemšťany?
skutecnepribehy.cz

Viděli jsme snad únos...

Ta podivná příhoda se mi...