Zajímavosti

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánie v Africe se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary, proto je zde postavena 704 kilometrů dlouhá železnice, po které jezdí jedny z nejdelších vlaků světa.

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí s příchodem roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji druhé světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen v neděli 5. března 1961.

Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o dva roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Pro místní je železnice hotovou oázou – bez ní by se jen těžko někam přepravili.

Na vlastní nebezpečí

„Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, dostali jsme poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauritánie, kterou jsme i zrealizovali,“ vysvětluje bývalý ředitel železniční společnosti České dráhy Petr Torhan. Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je však velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů. Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr.

To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Více z Zajímavosti

Jasuši Nagao: Vražda v přímém přenosu

Zajímavosti20.9.2021

Zajímavosti o němčině, které jste nevěděli

Zajímavosti20.9.2021

Latina: zajímavosti, díky nimž tento jazyk poznáte blíže

Zajímavosti19.9.2021

Studium jazyků v Praze: Zlepšete své jazykové dovednosti

Zajímavosti18.9.2021

Princezna Margaret: Rebelka s divokým nočním životem

Zajímavosti16.9.2021

Magazín 21.století skládá poctu Mezinárodnímu dni ochrany ozónové vrstvy

Zajímavosti16.9.2021

Brýle: Sklíčka, bez kterých se svět neobejde

Zajímavosti13.9.2021

Odkdy nosíme ponožky?

Zajímavosti9.9.2021

Homeoffice doma i na cestách: Co neopomenout?

Zajímavosti9.9.2021
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Paterčata Dionneova: Život ve výběhu i v domě hrůzy
epochaplus.cz

Paterčata Dionneova: Život ve...

Yvonne, Cécile, Annette, Émilie a Marie. Narodí...
Záhadný kryptid Latinské Ameriky: Co vlastně víme o čupakabře?
enigmaplus.cz

Záhadný kryptid Latinské...

Čupakabra se v posledních letech řadí mezi...
Východní filozofie podpořená uměním
rezidenceonline.cz

Východní filozofie podpořená...

Když vstoupíte do tohoto bytu o rozloze tři tisíce metrů...
Dvaadvacet rad k nalezení lásky
panidomu.cz

Dvaadvacet rad k nalezení...

Láska nejsou žádné čáry a my vás o tom přesvědčíme!...
Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s největším ciferníkem, observatoří i vědeckým centrem
epochaplus.cz

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s...

Supermoderní věž se zlatým půlměsícem na vrcholu má...
Proč nemá jejich láska žádnou šanci?
nasehvezdy.cz

Proč nemá jejich láska...

Do dalšího vztahu šla...
Přestává zvládat svoji velkou rodinu
nasehvezdy.cz

Přestává zvládat svoji...

Až příliš dlouho je...
Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a vodopádů střežící vstup do Čech
epochanacestach.cz

Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a...

Ústí nad Labem má...
Tereza Salte si splnila svůj sen o bydlení
iluxus.cz

Tereza Salte si splnila svůj...

Autorka blogu Teraza In Oslo, knih...
Plněná jehněčí kýta po anglicku
tisicereceptu.cz

Plněná jehněčí kýta po...

U nás její obliba ještě není tak velká, ale v Anglii patří mezi...
Manžel se zase učí mluvit
skutecnepribehy.cz

Manžel se zase učí mluvit

Když mi volali z nemocnice, že...
Astrofotograf Petr Horálek: V Evropě zmizelo hvězdné nebe…
21stoleti.cz

Astrofotograf Petr Horálek: V...

Kdysi stačilo zaklonit hlavu, aby člověk...