Zajímavosti

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánie v Africe se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary, proto je zde postavena 704 kilometrů dlouhá železnice, po které jezdí jedny z nejdelších vlaků světa.

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí s příchodem roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji druhé světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen v neděli 5. března 1961.

Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o dva roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Pro místní je železnice hotovou oázou – bez ní by se jen těžko někam přepravili.

Na vlastní nebezpečí

„Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, dostali jsme poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauritánie, kterou jsme i zrealizovali,“ vysvětluje bývalý ředitel železniční společnosti České dráhy Petr Torhan. Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je však velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů. Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr.

To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Více z Zajímavosti

Jak čaruje fata morgána?

Zajímavosti11.8.2022

Zubní kartáček: V sarkofágu ho má každá mumie!

Zajímavosti8.8.2022

Nová Coca-Cola? Vypískaná a vylitá!

Zajímavosti4.8.2022

Zuby moudrosti: Proč se nám proříznou až v dospělosti?

Zajímavosti1.8.2022

Rituál sokušinbucu: Jak se mniši mumifikují zaživa?

Zajímavosti28.7.2022

Bláznivý agronom Lysenko: Stalinův oblíbenec nutí krávy jíst máslo!

Zajímavosti25.7.2022

Himalájská sůl: Růžový poklad nebo přeceňovaný módní hit?

Zajímavosti21.7.2022

Jaký je rozdíl mezi krokodýlem a aligátorem?

Zajímavosti18.7.2022

Tajemná knihovna palmových listů: Skrývá osudy všech lidí?

Zajímavosti14.7.2022
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Ryba s hráškovým pyré
tisicereceptu.cz

Ryba s hráškovým pyré

Oblíbené jídlo všech Britů budete mít...
Tají Dykovi sladké tajemství?
nasehvezdy.cz

Tají Dykovi sladké tajemství?

Ze začátku si mnozí mysleli,...
Středověk v Dětenicích
epochanacestach.cz

Středověk v Dětenicích

Malá obec Dětenice je...
Má kromě svého muže ještě sexy milence?
nasehvezdy.cz

Má kromě svého muže ještě...

MICHAELA TOMEŠOVÁ (31)...
Nová studie: Ženy vegetariánky mají vyšší riziko zlomenin kyčelních kloubů
21stoleti.cz

Nová studie: Ženy vegetariánky...

Britská studie zjistila, že ženy, které zvolily...
Boj s mykózou: Ať jsou nohy krásné
panidomu.cz

Boj s mykózou: Ať jsou nohy...

To si přeje každý, ale právě v létě, v...
Proč spolu musely soupeřit za každou cenu?
skutecnepribehy.cz

Proč spolu musely soupeřit...

Moje matka a tchyně si...
Prokletý Superman: Pronásleduje ho neštěstí i ve 21. století?
enigmaplus.cz

Prokletý Superman: Pronásleduje...

Jak je možné, že jsou některé příběhy či postavy...
První zvukovou nahrávku vynálezce vyryl do obyčejného papíru
epochaplus.cz

První zvukovou nahrávku...

Mechanické, magnetické či optické...
Reminiscence zlaté jazzové éry
rezidenceonline.cz

Reminiscence zlaté jazzové éry

V blízkosti slavného kasina,...
Vše, co potřebujete vědět o rychlém nabíjení smartphonů
iluxus.cz

Vše, co potřebujete vědět o...

Stává se vám, že se vám neustále vybíjí...
Fibrilace síní – nová epidemie Evropy!
epochaplus.cz

Fibrilace síní – nová...

V Evropě postihuje v současnosti fibrilace...