Zajímavosti

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Mauritánie v Africe se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary, proto je zde postavena 704 kilometrů dlouhá železnice, po které jezdí jedny z nejdelších vlaků světa.

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí s příchodem roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji druhé světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen v neděli 5. března 1961.

Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o dva roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Pro místní je železnice hotovou oázou – bez ní by se jen těžko někam přepravili.

Na vlastní nebezpečí

„Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, dostali jsme poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauritánie, kterou jsme i zrealizovali,“ vysvětluje bývalý ředitel železniční společnosti České dráhy Petr Torhan. Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je však velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů. Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr.

To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Více z Zajímavosti

Telekineze: Dokážeme ovládat předměty silou myšlenky?

Zajímavosti26.1.2023

Tanči, dokud nezemřeš…

Zajímavosti23.1.2023

Medojed kapský: Černobílý postrach africké savany

Zajímavosti16.1.2023

Snídaně, to je věda!

Zajímavosti12.1.2023

Botland – Obchod pro elektrotechniky

Zajímavosti11.1.2023

Chození „po ohni“: Superschopnost pro každého, nebo podvod?

Zajímavosti9.1.2023

5 kultovních hororů: Dnes strachy neusnete!

Zajímavosti5.1.2023

Bunga, bunga: Jak parta studentů napálí britské námořnictvo

Zajímavosti2.1.2023

Trable přechodu pro chodce: Ten první vyletí do povětří!

Zajímavosti29.12.2022
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Parkinson začíná nenápadně
panidomu.cz

Parkinson začíná nenápadně

A to je na něm to zrádné. Zpočátku si třeba myslíte,...
Věda mýtů zbavená: Zkrotíme kulový blesk?
21stoleti.cz

Věda mýtů zbavená: Zkrotíme...

V dobách „kralování“ Newtona, Einsteina nebo Hawkinga...
Do Českého lesa za odpočinkem
epochanacestach.cz

Do Českého lesa za odpočinkem

Blahodárný klid hlubokých...
Proč v Jindřichově Hradci zmizel přízrak z věže?
epochaplus.cz

Proč v Jindřichově Hradci...

Právě odbíjí poledne. Najednou se na staré...
Proč se Denisa Nesvačilová zamilovala do nevěrníka?
nasehvezdy.cz

Proč se Denisa Nesvačilová...

Momentálně chodí PETR...
Jarní prázdniny na horách? V rakouském Leogangu je sněhu i zážitků opět  dostatek
iluxus.cz

Jarní prázdniny na horách? V...

Konečně padá sníh. Pokud toužíte po pořádné...
Ondřej Brzobohatý vzkazuje Písařovicové: Buď mi dáš dítě, nebo půjdeš!
nasehvezdy.cz

Ondřej Brzobohatý vzkazuje...

Vysoký, pohledný, úspěšný....
O zahrádky se nám starala květinová víla
skutecnepribehy.cz

O zahrádky se nám starala...

Nikdo tu dívku neznal. Objevovala se v zahrádkářské...
Tortilla de patata: Bramborový koláč s cibulí
tisicereceptu.cz

Tortilla de patata: Bramborový...

Tortilla de patata neboli bramborový koláč....
Designový klenot Českého lesa
rezidenceonline.cz

Designový klenot Českého lesa

Blahodárný klid hlubokých lesů chodského...
Co mozek chce, mozek dostane
epochaplus.cz

Co mozek chce, mozek dostane

1. Mozek se podle odborníků chce neustále rozvíjet....
Ztracený v čase. Tajemný případ Edwarda Allena Oxforda
enigmaplus.cz

Ztracený v čase. Tajemný...

V roce 1918 je v Antarktidě zachráněn muž jménem...