Lodě, kola, surfovací prkna, stany či grily. To je jen zlomek zavazadel, kterými každoročně obložíme svá auta, než vyrazíme na dovolenou. Více nákladu s sebou nese i vyšší riziko dopravních nehod.
Těch, které vznikly kvůli nesprávnému uložení nákladu, bylo jen od začátku roku téměř šedesát a vznikla při nich škoda přes jeden a půl milionu korun. Příčnou bývá často nesprávné jištění.
Podle Petra Habenichta z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky došlo v rozmezí ledna až května roku 2017 k 57 dopravním nehodám z příčiny nesprávného uložení nákladu, bez rozlišení druhu vozidla a zavinění.
„Škoda byla vyčíslena na téměř jeden milion šest set tisíc korun,“ dodává Habenicht. Právě tento typ nehod vykazuje meziročně vzrůstající tendenci a v průběhu posledních dvou let došlo k téměř dvojnásobnému navýšení.
Za celý roku 2016 došlo k více než stovce těchto dopravních nehod se škodou téměř šest milionů korun, o dva roky dříve jich bylo rovných šedesát.
Nesprávně uložený náklad je časovanou bombou
Při transportu větších zavazadel, jako jsou čluny, kola a další obvyklé prázdninové vybavení, rozhodně nestačí kotvit náklad pomocí obyčejných šňůr, řemenů či tzv. gumicuků.
V případě náhlé změny směru, rychlého brzdění či dokonce srážky se může takto kotvený náklad stát smrtící zbraní. Naprosto nevhodné a extrémně nebezpečné je pak přepravovat náklad přímo v kabinách vozů a bez zajištění.
Ani certifikát někdy nezaručí bezpečnost
Pro bezpečný transport každého většího nákladu experti doporučují pořízení kvalitních, certifikovaných kotvicích systémů, a také speciálních protiskluzových podložek, pokud je náklad přepravován na podlaze auta či vozíku.
„Před nákupem je třeba zkontrolovat, zda na popruhu či jinde na kotvicím systému není uvedeno, že není určen pro vozidla, provozovaná v České republice.
To je bohužel častou praxí u zabezpečovacích systémů, prodávaných v hobby marketech,“ vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se zabývá poradenstvím v oblasti jištění nákladů.
Toto doplňující sdělení přitom mohou mít i některé certifikované vázací systémy. „Pořízení vázacích systémů je tedy nejjistější provádět u specializovaných prodejců,“ doplňuje Kubik.