Hrdinové akčních filmů jsou sekáči sami o sobě, někdy však potřebují zdokonalit image, nebo zlepšit své schopnosti. K tomu jim často pomáhají automobily.
Kde by byl James Bond bez legendárního vozu Aston Martin, Michael Knight bez mluvícího Kitta či Batman bez batmobilu Tumbler? Představíme vám auta, která se stala hvězdami filmů.
Ozbrojený Aston Martin Jamese Bonda
Slavný agent 007 James Bond si vyzkoušel pěknou řádku aut včetně BMW nebo Lotusu, ale tradičně je s ním spojován vůz Aston Martin DB5, který je pro jeho potřeby vybaven řadou velmi netradičních funkcí, například vystřelovacím sedadlem, zabudovanými kulomety, kouřovou clonou nebo rozprašovačem oleje.
Vůz se stal doslova ikonou, bez které si bondovky dnes už neumíme přestavit.
Tento ikonický automobil se objevil ve filmech Thunderball, Goldeneye, Zítřek nikdy neumírá, Casion Royale a Skyfall.Za jeho volant tak usedli Sean Connery, Pierce Brosnan i Daniel Craig.
Bankrotující britská ikona
Aston Martin je ikonická značka britských sportovních vozů, která po celou dobu své existence balancuje na hranici bankrotu. Po druhé světové válce automobilku koupil David Brown, který vytvořil sérii vozů s DB v názvu.
Nejprve DB2 pro závody Le Mans a následně i upravené verze pro movité klienty pro běžné silniční použití.Vozy Aston Martin DB5 byly ve své době čtyřikrát dražší než konkurenční Jaguary.
Smolná Eleanor Nicholase Cage
Ve filmu 60 sekund z roku 2000 se musí bývalý zloděj aut v podání Nicholase Cage znovu vrátit ke svému řemeslu a ukrást padesátku luxusních aut, aby zachránil svého bratra.
Mezi nimi i Ford Mustang Shelby GT 500 (ve skutečnosti šlo o upravený Dupont Pepper Grey 1967 Ford Mustang Fastback) z roku 1967 alias Eleanor.
Pokaždé, když se ho v minulosti pokusil ukrást, to dopadlo neslavně. Celkem bylo zhotoveno 12 vozů, natáčení jich přežilo sedm, z nichž tři byly nabídnuty k odkupu veřejnosti.
Jeden se prodal roku 2013 za 20 milionů korun. Sluší se připomenout, že 60 sekund je remakem filmu z roku 1974, v němž si zahrál upravený Ford Mustang Sportroof z roku 1971.
Geniální tah Fordu
První generace Fordu Mustang byla představena roku 1964 a založila zcela novou třídu tzv. ponny cars. Jde o sportovní auta, u nichž je pro snížení nákladů na vývoj použita převážná většina komponentů ze standardních vozidel.
Díky nižší ceně, než za jakou byla nabízena sportovní auta z britské nebo italské produkce, zaznamenal nebývalý prodejní úspěch a jen v prvním roce překonal původně plánované prodeje desetkrát, když se prodalo přes milion Mustangů.
Žlutý Chevrolet Camaro alias Bumblebee
Série filmů Transformers líčí boj mezi hrdinskými Autoboty a ďábelskými Decepticony, což jsou nezávislé robotické organismy z planety Cybertron, které na sebe na Zemi berou podobu strojů, nejčastěji automobilů.
Zlí Decepticoni chtějí zahubit lidstvo, v čemž se jim snaží zabránit Autoboti v čele s Bumblebeem (Čmelákem), který se transformuje do žlutého Chevroletu Camaro z roku 1977, později aktualizuje svůj vzhled na model z roku 2006.Se záchranou světa mu pomáhá člověk, Sam Witwicky, kterého Bumblebee chrání.
Kdo požírá Mustangy?
Úspěch Fordu Mustang nedal spát konkurenční automobilce General Motors, která proto již v roce 1966 uvedla na trh jeho přímého konkurenta, nazvaného Camaro.
Tehdejší generální manažer společnosti Chevrolet, spadající do koncernu General Motors, Pete Estez, při představování vozu přeložil jeho jméno jako: „Malé zlé zvířátko, které požírá Mustangy“.
Mluvící KITT Michaela Knighta
V 80. letech ovládl televizní obrazovky americký seriál Knight Rider. Hlavní postavu moderního „rytíře“ Michaela Knighta ztvárnil David Hasselhoff. S bojem za spravedlnost mu pomáhal KITT , inteligentní automobil ovládaný mikročipy.
Díky umělé inteligenci uměl černý 1982 Pontiac Firebird Trans Am Cobra skákat přes překážky, mluvit i řídit sám sebe.
Po zmáčknutí kouzelného tlačítka turbo boost dohnal KITT všechny zločince rychlostí blesku.Mnoho dospívajících tehdy toužilo mít právě takové auto.
Pontiac versus Ferrari
Značka Pontiac patřila v 60. letech spolu s Chevroletem do koncernu General Motors, ale na rozdíl od něj mířila na movitější klientelu. Pontiac Firebird byl sice postaven na stejném základu jako Chevrolet Camaro, ale nabízel luxusnější provedení.
Opět mířil proti Fordu Mustang, ale nikdy nedosáhl takových prodejních úspěchů, protože bohatší klientela už nepovažovala za zásadní cenový rozdíl Pontiacu oproti Ferrari.
Tajemný Batmobil Tumbler
Batman měl za svoji dlouhou „kariéru“ mnoho vozů. Například červený kabriolet podobný starému Cordu 812, následně jezdil Cadillacem Series 75 Convertible z roku 1939, v 60. letech pak upraveným Forden Fortuna.
V nejnovější trilogii o Batmanovi režiséra Chistophera Nolana se objevil vůz Tumbler, prototyp obrněného tanku vytvořený společností Wayne Enterprises.
Vůz vyrobený ze sklolaminátu byl zhotoven jen kvůli filmu, ale prošel důkladným testováním, aby zvládl všechny náročné scény. Replika se prodávala za milion dolarů.
Cena vozu s kompletním pancéřováním, dálkovým ovládáním a Batpodem za 1,5 milionu dolarů by se dnes pohybovala kolem 18 milionů dolarů.
Rychlost šneka
Stavba speciálních vozidel jen pro potřeby filmu má dlouhou tradici. Výjimkou není ani zmiňovaný Tumbler, který má trubkový rám používaný v pískových buginách a k jeho pohonu slouží osmiválec z Chevroletu Corvette.
Tato vozidla obvykle z bezpečnostních důvodů nedosahují rychlostí, kterými je následně vidíme jezdit ve filmech. Většina záběrů se tak točí v rychlostech do 50 kilometrů za hodinu a je následně urychlena a zdramatizována střihem.
Návrat do budoucnosti v De Loreanu
Ve filmové trilogii Návrat do budoucnosti režiséra Roberta Zemeckise vynalezne excentrický vědec Emmett Brown proudový kapacitátor, který umožňuje cestování v čase.
Umístí jej do automobilu DeLorean DMC-12 s ocelově šedou karoserií z nerezu a dveřmi vyklápějícími se nahoru.
Tyto sportovní vozy vyráběla společnost DeLorean Motor Company mezi lety 1981 a 1982, celkem sjelo z výrobní linky 8 583 DeLoreanů, do dneška jich zůstává v provozu asi 6500.Od roku 2008 jsou vyráběny repliky vozu v omezeném počtu 20 aut ročně.
Sázka na špatného koně
Automobilka DeLorean existovala pouhých sedm let mezi roky 1975 a 1982. Její zakladatel John DeLorean přišel s inovativní myšlenkou vyrábět auta s nerezovou karoserií.
Kvůli vysoké ceně chtěl současně továrnu vybudovat v místě s vysokou nezaměstnaností, a tudíž s podporou tamní vlády. Ač Američan, výrobní závod nakonec postavil v Severním Irsku, zmítaném koncem 70. let sektářským násilím.
Nerezová auta však na trhu neobhájila svoji cenu, protože ve stejné době dobyly americký trh japonské automobilky, pyšnící se tehdy nedostižnou kvalitou výroby.
Rychlý a zběsilý Dodge Charger
Klasický Dodge Charger z let 1968–1970 zazářil v nejednom snímku. Objevil se například v televizní show Mistři hazardu nebo ve snímku Dirty Mary Crazy Larry.
Opravdovou filmovou ikonou se však vůz stal až poté, co se proměnil v hrozivý černý pouliční závodní stroj Vina Diesela ve filmu Rychle a zběsile. Obří zadní pneumatiky, velký motor a kompresor vyčnívající z kapoty z něj učinily vskutku drsňácké auto.
Kam se hrabe Ferrari
Dodge Charger patří do skupiny amerických ponny cars, uváděných na trh v druhé polovině 60. let. Byl podstatně větší než konkurenční Ford Mustang a nabízel i výkonnější motory. Současně byl však i výrazně dražší.
Jeho poslední inkarnace je nyní nabízena jako čtyřdveřový sedan, ale ani ten se nevzdal brutálních motorů.
Speciální verze Demon je nejlépe zrychlujícím produkčním autem, které ke zrychlení z 0 na 100 km/hod.potřebuje jen 2,3 sekundy.Nejnovější Ferrari SF90 to trvá 2,5 sekundy, a navíc i stojí mnohonásobně víc.
Bullittův Ford Mustang
Detektivka Bullittův případ se Stevem McQueenem v hlavní roli by ve filmové historii zřejmě zapadla, nebýt ikonické filmové honičky, trvající ve své době neuvěřitelných 10 minut.
V ní detektiv Frank Bullitt za volantem Fordu Mustang 390 FT Fastback pronásledoval ulicemi San Francisca Dodge Charger R/T 400 se dvěma padouchy. Scéna plná smyků, skoků a jízdy na plný plyn je podbarvená řevem dvou silných osmiválců.
Co na tom, že Mustang v zelené Highland Green museli upravit, aby Chargeru stačil. Pro natáčení byly použity dva Mustangy, jeden skončil na vrakovišti, po druhém se na 40 let jako by slehla zem.
Až v roce 2014 kontaktoval syn posledního majitele společnost Ford, aby ji informoval o osudu vozu, který nakonec nabídl v aukci.
Šílený Ford Mela Gibsona
V sérii postapokalyptických sci-fi filmů Šílený Max z let 1979–1985, odehrávajících se v prostředí australských pouští, si hlavního hrdinu Maxe Rockatanskeho zahrál Mel Gibson. Silnice v nich terorizují zločinecké motorkářské gangy.
Přežít ve světě bez pravidel pomohl Maxovi vytuněný Ford Falcon XB GT Interceptor vybavený falešným kompresorem, který zvyšoval výkon, kdykoli jeho řidič potřeboval rychle uniknout.
Ve filmu se objevil i vůz s názvem Gigahorse, v němž by upravený Cadillac hledal málokdo, a v navazujícím snímku z roku 2015 si pak zahrála i česká Tatra 815, a to jako cisternový náklaďák The War Rig.
Australský Mustang
Ford Falcon byl specifický model, vyráběný Fordem pouze v Austrálii – byl místní inkarnací amerických ponny cars, jako jsou Mustang nebo Charger. Tyto upravené verze se účastnily i celé řady závodů.
V průběhu let vzniklo přes 200 000 Falconů všemožných verzí, včetně speciální XB s motorem o objemu téměř šest litrů.Právě ta potom posloužila jako základ pro filmovou úpravu.