O dezénu pneumatik slyší každý motorista minimálně dvakrát ročně, při přezouvání letních pneumatik na zimní a naopak. Aby vznikl vskutku funkční dezén, vytvářejí výrobci pneumatik speciální testovací kusy.
Drážky se do nich vyřezávají ručně a výroba jedné pneumatiky trvá okolo 40 hodin.
Každý nový model pneumatik jde do prodeje až poté, co v rukou testovacích jezdců, jejichž úkolem je ověřit jeho výkon ve všech myslitelných situacích, najezdí zhruba milion kilometrů.
K tomu je třeba připočítat i několik milionů kilometrů strávených na strojích programovaných tak, aby simulovaly různé způsoby opotřebení a prověřily vlastnosti takové novinky.
Čtyři hlavní body
Vývojáři pneumatik se zaměřují na čtyři oblasti, jež jsou pro úspěšný vývoj nových produktů nezbytné – přilnavost, zatížení, pružnost a tuhost. Tyto vlastnosti se upravují dle podmínek, ve kterých bude připravovaná pneumatika používána.
Vzorek zimních pneumatik je navrhován tak, aby nejlepších výsledků dosahovaly při jízdě na sněhu či ledu, ovšem podmínky středoevropských zim nutí výrobce pamatovat i na dobrou ovladatelnost na mokru a v neposlední řadě na co nejkratší brzdné dráhy na vodě i na suchu.
V neposlední řadě hraje důležitou roli i hlučnost pneumatik.
Ruční práce nade vše
Naučit se techniky prořezávání pneumatik trvá podle odborníků dva roky. Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle speciálního počítačového návrhu.
„Nové modely pneumatik se nevyrábějí ve formách, ale ručně,“ vysvětluje Rainer Hein z koncernu Continental.
Mezi nejdůležitější dovednosti řezače pneumatik patří schopnost pečlivé a nanejvýše precizní práce, jistá ruka nebo mistrovská trpělivost.
Pro lepší představu – vyrobit letní pneumatiku vyžaduje v průměru šest hodin práce, zatímco složitější zimní pneumatika může trvat až 40 hodin.
Řezání – ať už ruční nebo robotické – nicméně zůstává i nadále nejekonomičtější metodou výroby testovacích pneumatik. Nová forma pro pneumatiku je prostě příliš drahá.
Ovšem jedna sada pneumatik pro testování nestačí. Aby bylo možné provést všechny zkoušky, je někdy nutné vyřezat více než 20 modelů nové pneumatiky. Dokončené pneumatiky se pak od sebe odlišují pouze drobnými detaily.
(Foto: Continental Barum)