Lidé se za potravou přesouvali z místa na místo už od pradávna. Doprava ale byla pomalá a neefektivní. Průmyslová revoluce a vynález parního stroje byly ovšem milníkem, který umožnil rozvoj dopravy zrychlit, a to až do podoby, jakou známe dnes. Víte, kdy vzniklo první auto, letadlo nebo lokomotiva?
Pěší doprava je historicky nejstarší, vždyť lidé ji využívají už více než tři miliony let! Homo sapiens sapiens pocházel z Afriky a odtud se vydával na dlouhé pochody do Evropy, Asie a Ameriky.
Člověk neandrtálský se na zimu stěhoval do teplejších jižních oblastí, v létě lovil na severu. Náklad se tehdy nosil na těle (na zádech, na hlavě), případně na nosítkách či ve vleku.
S domestikací zvířat ovšem přišla možnost využití jejich síly jak k přímé dopravě lidí, tak přepravě nákladu. Později byla zvířata zapřahána.
Převratný vynález kola
Doslova přelomový byl vynález kola, ke kterému došlo asi 3500 let př. n. l. u Sumerů (Mezopotámie). Ti uměli vyrobit hrnčířský kruh i vůz s koly.
(Zajímavé je, že třeba američtí Indiáni nebo australští domorodci kolo neznali.) Po dlouhá staletí pak byly vozy s koly (kočáry, vozy, zemědělské stroje) tažené koňmi, osly, velbloudy nebo voly základem dopravy osob i nákladu. Jejich používání vedlo také k budování a zdokonalování sítě cest.
Revoluční parní stroj
Doslova revoluci v dopravě, která do té doby využívala pouze sílu lidí a zvířat, pak způsobil parní stroj. Jeho vynález (v roce 1765) je připisován skotskému vynálezci Jamesi Wattovi (1736–1819), ten ovšem jen zdokonalil stroje svých předchůdců.
Parní stroj funguje na principu přeměny tepelné energie vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotačním pohybem, a umožnil nejen vznik parních lokomotiv a třeba parních válců k úpravě silnic, ale i rozvoj průmyslu.
Automobil na páru?
Výraz automobil pochází z řeckého autos, což znamená „sám“, a latinského mobilis, tedy „pohyblivý“. Aktuálně jezdí po světě více než miliarda aut a počítá se s tím, že do roku 2040 to budou už miliardy dvě.
První pokusy o výrobu automobilů poháněných parním strojem přitom probíhaly už koncem 18. století. Jenže ač bývá 19. století označováno za „století páry“, u aut pára šťastným řešením nebyla.
Kotel s vodou se dlouze roztápěl a voda musela vřít, i když vůz parkoval, jinak nešel hned nastartovat. Začaly se proto hledat motory na jiný než parní pohon.
Hurá, spalovací motor je na světě!
V roce 1885 získali dva Němci, Gottlieb Daimler a Karl Benz, nezávisle na sobě patent na vozidla poháněná spalovacím motorem a tím se začala psát historie moderní automobilismu.
Manželka Karla Benze, Berta, pak byla nejen první řidičkou, ale také uskutečnila první dálkovou jízdu automobilem, a to 5. srpna 1888 z Mannheimu do Pforzheimu. Daimler s Benzem se posléze spojili a vytvořili automobilku, dnešní Mercedes-Benz.
Díky nim vzniklo i označení „benzín“. Vznětový motor spatřil světlo světa v roce 1897 díky Němci Rudolfu Dieselovi.
Auta, jak je známe dnes
Masově se pak automobily rozšířily díky Američanu Henrymu Fordovi, který přišel s modelem Ford T, jenž byl dostupný prakticky pro každého.
Vyráběn byl mezi lety 1908 a 1927. Postupně také vznikaly i další automobilky, většinou pojmenované po slavných vynálezcích – Opel, Peugeot, Renault, Fiat a další.
Ustálila se také klasická konstrukce automobilu (motor, převodovka, podvozek, elektrický systém zapalování, řízení a karoserie), která s obměnami přetrvává dodnes.
Češi se nenechali zahanbit
Prvním automobilem vyrobeným na území dnešní ČR byl v roce 1897 vůz Präsident automobilky Tatra (tehdy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft), který zároveň patřil k prvním sériově vyráběným autům v Evropě.
Vůz Tatra 80 posléze vlastnil prezident T. G. Masaryk. Mezi další důležité výrobce patřily také Laurin&Klement (dnešní Škoda), RAF (později LIAZ), Praga, Walter (poté Motorlet) a Sodomka (následně Karosa a dnes Iveco).
Návrat do minulosti
Jaká ale bude budoucnost automobilismu? Vypadá to na návrat k elektromobilům. Ten první totiž spatřil světlo světa už v roce 1835, kdy si jej nechal patentovat Holanďan Sibrandus Stratingh (1785–1841).
Tehdy v konkurenci spalovacích motorů sice neuspěl (byť jako první roku 1899 překonal rychlost 100 km/h), dnes je ale, díky moderním technologiím, situace jiná a světové automobilky se doslova předhánějí v tom, která nabídne lepší stroj. Testování probíhá i na poli samořídicích vozů.