Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
komerční sdělení
Pod pokličkou inovačního centra: jak se vymýšlí úplně nové šampony a testují nové plenky

Dr. Sian Morris pracuje v londýnském výzkumném a inovačním centru společnosti Procter & Gamble, kde se společně s dalšími vědci podílí na vývoji nového složení šamponů pro lesklejší a poddajnější vlasy.

Zajímá vás, co předchází tomu, než se kosmetika ocitne v naší koupelně? A jak jsou testované plenky, aby vyhovovaly potřebám dětí i rodičů? Přečtěte si následující rozhovor s Dr. Sian Morris.

Jak si máme představit vývoj nového produktu? Pracujete s tím starým nebo začínáte úplně od nuly? Kdo přichází s nápady, jak vylepšit stávající produkty?

O vývoji nového produktu je potřeba přemýšlet trochu jako o cestě – nejprve si musíte určit cíl cesty, způsob, jakým cíle dosáhnete, s kým chcete cestovat a koho poznat a také počítat s tím, že na cestě vás může potkat mnoho slepých uliček, které zkomplikují vaši výpravu a navedou vás na jinou trasu, ale v závěru na vás čeká překvapivý objev a šťastné dosažení vytyčeného cíle.

Krok první: Nejprve si musíte definovat, pro kterou skupinu zákazníků je vámi vyvíjený produkt určený. U nás platí, že náš generální ředitel není náš šéf. Naším skutečným pánem je totiž zákazník, jak praví staré obchodní pořekadlo.

V prvé řadě si stanovíme, co je nutno udělat – mluvit se spotřebiteli, sledovat, jakým způsobem užívají naše produkty a požádat je, aby se svěřili s tím, co jim na produktech vadí nebo komplikuje užívání a jakou změnu by naopak uvítali.

Všechny zmíněné věci nám pomáhají inovovat produkty úspěšně a dodávat našim zákazníkům opravdové zážitky.

Krok druhý: Vytvořit vizi toho, co je skutečně možné. Je naprosto nezbytné být flexibilní a neustále reagovat na nová zjištění během vývoje produktu. Hodně jsme se naučili sledováním start-upových společností.

Vždy si během vyvíjení produktu odpovídáme na otázky – máme pokračovat v cestě? Máme se vydat jinudy? Máme se na tomto místě zastavit?

Krok třetí: Testování našich inovačních výtvorů – to může začít například metodou „in-silico“, což je počítačové modelování toho, jak může ingredience, obal nebo produkt fungovat.

Další metodou jsou laboratoře „in-vitro“ s technikami, jako je například genomika, analýza ingrediencí High Through Put. Poté pokračujeme s panelovým výzkumem, kterého se účastní dobrovolníci, nejprve v menších a poté ve větších skupinách.

Dalším ze způsobů je uspořádání vzdělávacích workshopů, kde se dozvíme opravdu hodně informací.  Většinou se během inovace setkáme s několika různými kroky, nikdy to není pouze jeden z nich.

Někdy také začneme inovovat již stávající produkt, který má správný základ a potřebuje jen lehce vylepšit.

V ostatních případech inovujeme produkt do zcela nové podoby – to se týkalo například přechodu od práškového pracího prostředku k tabletě nebo změně obyčejného kartáčku na elektrický. Přístupy se velice různí, ale vždy směřujeme ke stejnému cíli:

potěšit zákazníka a odvést dobrou práci. První plenka Pampers vznikla tak, že budoucí vynálezce vyrazil na výlet s dcerou a vnoučetem.

Během výletu si uvědomil, že musí vyvinout takovou plenku, která udrží miminko v suchu a která zjednoduší celý přebalovací proces. Od té doby, kdy spatřila první moderní plenka světlo světa, se stále snažíme vylepšovat její vlastnosti a funkce.

Jak inovované produkty testujete?

U nás platí pravidlo, že zákazník je náš pán, takže jsou samozřejmě spotřebitelé součástí procesu testování, a to od počátku až po konec vývoje nového produktu.

Testujeme však mnoha různými způsoby – od zkoumání ingrediencí až po hotové výrobky, od počítačových simulací po domácí testování, od testování na buněčných kulturách v technických centrech až po testování úklidových prostředků v reálných domácnostech… Těch způsobů je opravdu mnoho.

V našem německém inovačním centru ve Schwalbachu pořádáme pravidelné panelové diskuze rodičů kojenců, kteří odpovídají na otázky a testují plenky. Dokonce nám vrací již použité plenky, které posléze podrobujeme analýze.

Do našeho inovačního centra v Readingu přicházejí každý den muži a testují naše žiletky. Po oholení zaznamenávají plusy a mínusy holicích strojků.

K dispozici máme dokonce snímač pohybu, který zaznamenává, jakým způsobem používá člověk holicí strojek – je to podobná technologie, která například umožnila tvůrcům Pána prstenů zasazení postavy Gluma.

V bruselském inovačním centru máme stovky praček – různé typy, různé druhy vody pro co nejvěrnější simulaci různých zemí světa a místnosti nastavené na různé teploty.

Díky takto rozsáhlému testování můžeme lépe posoudit a porovnat rozdíly v praní v Evropě i ve světě.

Disponujeme také vlastní skutečnou kuchyní, koupelnou a „domovem“, takže nám lidé mohou lépe ukázat, jakým způsobem například umývají nádobí, plní myčku a jak používají náš produkt.

Dokonce jsme zažili i situace, kdy naši zaměstnanci žili s našimi zákazníky, aby jim mohli lépe porozumět a kvalitně otestovali, jak produkt funguje v reálném životě.

Jak můžete vidět, máme opravdu velké množství nejrůznějších technologií, a to od těch nejjednodušších po ty nejsložitější. Pokaždé provedeme právě tolik způsobů testování, kolik náš produkt vyžaduje, aby byl nezpochybnitelně prohlášen za bezpečný a funkční.

Často tedy zařazujeme i klinické výzkumy a technické studie. Jsme také přesvědčeni, že úspěch našeho produktu se neukáže již při prvním zakoupení, ale až tehdy, kdy si jej zákazník zakoupí podruhé.

Díky opětovnému nákupu totiž získáme zpětnou vazbu o tom, že se nám podařilo vytvořit skutečně funkční a užitečný produkt, ke kterému se zákazníci rádi vracejí.

Jaké trendy jsou aktuálně u vlasové kosmetiky?

Vlasová kosmetika je jednou z kategorií, která v současnosti zaznamenává velké množství trendů – jak v souvislosti se zkušenostmi, tak s trendy většího očekávání zákazníků ohledně toho, co může produkt dokázat.

V poslední době je také věnována velká pozornost přírodním ingrediencím – mezi zákazníky zaznamenáváme velkou touhu po používání přírodních látek, které mohou dosahovat skvělých výsledků.

My se snažíme tuto touhu naplnit a pracovat na vývoji funkčních přírodních produktů. Zajímavý je také přechod mezi péčí o pleť a péčí o vlasy. Co se týče pleti, jsme zvyklí ji čistit, exfoliovat, hydratovat a podobně.

V dnešní době si však lidé čím dál více uvědomují, že správná péče může být užitečná i pro vlasy. Naším úkolem je přimět zákazníky, aby se začali správně starat o svou pokožku hlavy.

Nejen že se budou díky správné a pravidelné péči cítit lépe, ale sníží se také pravděpodobnost, že se jim budou vytvářet lupy a další nepříjemné kožní problémy. Dobře opečovávaná pokožka hlavy je nezbytnou podmínkou pro zdravě a krásně vypadající vlasy.

Vlasy rostoucí ze zdravé pokožky jsou totiž silnější a lesklejší než ty, které rostou z pokožky, která je zaneprázdněná řešením nějaké nerovnováhy. I proto si myslíme, že naše značka Head & Shoulders je skutečným trendem.

Nese s sebou dědictví a filosofii zdravé pokožky hlavy a zachází s vlasovou péčí jako jednotným systémem – vidí zdravou pokožku jako předpoklad zdravých a krásných vlasů.

Poslední věc, kterou bych ráda zmínila, je udržitelnost. A to nejen přísad, ale i obalů. Je nesmírně důležité toto připomenout, protože lidé často opomíjí recyklaci obalů od kosmetiky.

Existuje také trend, jako například tuhé šampony a kondicionéry, v posledních letech se také začaly objevovat produkty bez vody.

Ale pro ty z nás, kteří se neobejdou bez každodenního mytí vlasů, jako jsem i já, je čím dál lepší alternativou používat opětovně naplnitelné produkty.

Z udržitelných důvodů jsme začali v Evropě prodávat produkty značky Pantene v krásných kovových obalech, které jsou designové, vysoce kvalitní a nenaruší vzhled vaší koupelny.

Další cestou za lepší udržitelností je například produkt EC30, který jsme letos představili na veletrhu CES. EC30 funguje tak, že neobsahuje žádnou vodu a lze jej použít k čištění obličeje či mytí vlasů.

Myslím si, že tyto dva zmíněné produkty budou skutečnými průlomy v oblasti ekologie a udržitelnosti.

Obsahují i vaše šampony a kondicionéry přírodní složky?

Mnoho z nich ano. Zaměřujeme se na prodej produktů, které jsou bezpečné a skutečně fungují. To však často znamená kombinaci syntetických a přírodních složek. Výběr správné přísady je naprosto stěžejní.

Velké množství přírodních ingrediencí obsahují produkty Herbal Essences, z nichž mnoho bylo ohodnoceno ve spolupráci s Royal Botanic Gardens Kew v Londýně.

Přírodní ingredience se nacházejí také v mnoha našich dalších produktech.

Co předchází změně receptury šamponu?

Jak jsem již zmínila, první věcí, kterou musíte vědět, je, čeho chcete dosáhnout a jaké jsou potřeby jednotlivých zákazníků, kteří budou daný šampon či kondicionér používat.

 Musíte také vědět, jaké potřeby má jejich pokožka hlavy – zda je náchylná k tvorbě lupů, (tento problém trápí přes 50 % všech lidí!), zda má vyšší sklony k maštění, svědění, citlivosti. Jak dlouhé jsou vlasy, pro které jsou produkty určeny?

Zda jsou rovné a jemné nebo kudrnaté a silné? Na jaké rituály je daný zákazník zvyklý a zda preferuje 2v1 nebo pravidelně užívá větší množství produktů. Jaký typ vůně preferuje – svěží, přirozenou nebo pikantní?

Existují dokonce i rozdíly v tom, jak často vlasy šamponujeme a jakým způsobem se o ně staráme.

Například moje vlasy jsou jemné a velmi rovné, takže každodenní mytí je snadné, moje kamarádka Ro z USA má naopak afroamerické vlasy a upravuje je rovně, přirozeně nebo do copů a všechny tyto úpravy mění to, co zrovna od produktu potřebuje.

Všechny tyto zmíněné věci je nutno zohlednit ještě předtím, než se vůbec pustíme do úvah o změně receptury.

Požadavky maminek na dětské plenky se také v posledních zvyšují, jak jste tomu přizpůsobili vývoj nových plenek?

Všechny maminky a všichni tatínkové chtějí pro své děti jen to nejlepší.

Nepřemýšlíme tedy pouze o tom, jak udržet obsah plenky bezpečně v plence, aniž by negativně ovlivňoval miminko, ale přemýšlíme i nad tím, jak umožnit dítěti, aby bylo zdravé, šťastné a mohlo se dobře vyvíjet a rozvíjet.

Tenčí a savější plenky umožňují dítěti lepší pohyb, jsou pohodlnější a pružný pas dítěti nijak nebrání v různých pohybech.

Zaměřujeme se na všechny věkové kategorie miminek a jejich vývojové fáze, a to od předčasně narozených miminek až po noční plenky, které zabraňují „nehodám“. K dispozici je velké množství plenek, které podporují dítě napříč různými vývojovými fázemi.

Na jaké nové inovaci právě pracujete? Co nám v nejbližší době usnadní život?

Momentálně se toho děje tolik, že je těžké vybrat jednu nebo dvě inovace. Ale myslím si, že udržitelné používání technologií bude jedním z budoucích trendů a také nám velmi usnadní život.

Podívejte se například na produkt EC30. Ještě není v prodeji v Evropě, ale v USA už ano. Jedná se o zcela unikátní produkt, který neobsahuje vodu.

Z nákupu si tedy odnášíte lehčí tašky, menší jsou i náklady na vozy a skladování, díky čemuž pomáháme snižovat naši ekologickou stopu.

Všichni chceme být udržitelní, ale často jsme zaneprázdněni jinými věcmi v našem životě – díky iniciativě P&G Innovating Sustainability můžete pomoci sobě, svému okolí i planetě, aniž byste museli nutně trávit hodiny a hodiny přemýšlením o ekologičtějších způsobech života.

Myslím, že ekologie a udržitelnost spojí výkon a technologie tak, že vzniknou skutečně revoluční produkty.

Je to stejně nepředstavitelné, jako když jsem si nedovedla v 70. nebo 80. letech ani pomyslet, že velké boxy pracího prášku vyměním za kompaktní prací tablety.

Do vědy a studií na univerzitách se v tomto a příštím desetiletí zapojí také větší množství dívek, z nichž vyrůstají budoucí inovátorky společnosti P&G.

Související články
Zahrada žije nejen přes den, ale i po setmění má své neodolatelné kouzlo. A existují rostliny, které jsou právě v tento čas nejkrásnější.   A nejen to, možná jste si všimli, že to tu se soumrakem začne tak nějak jinak vonět. To proto, že některé rostliny sice své květy zavřou, ale pouštějí více pylu a […]
Hotel Beverly Wilshire způsobil malou revoluci v cestování tím, že se ve svých penthouse a prezidentských apartmá rozhodl využít hologramy. Ikonická nemovitost je první v oboru, která začlenila tuto pokročilou technologii do pokojů ve snaze vylepšit své vyhlášené služby.   V hotelu Beverly Wilshire, kde se například natáčela Pretty Woman, můžete nově komunikovat s personálem […]
Louis Vuitton ztělesňuje neuhasitelnou touhu po cestování, Hermès si cení dědictví, Chanel vyzařuje ženskost a Bottega Veneta oslavuje řemeslo a ducha komunity. V souladu s těmito principy a s ohledem na rozmary svých top klientů otevřela Bottega Veneta nový benátský butik. Hyperexkluzivní rezidence spojuje VIP salonu, uměleckého kolektivu a muzea, je však určená výhradně pro […]
Léto láká k setkáním a dobrému jídlu připravenému na ohni. Jenže mnoho lidí si takové posezení neumí představit bez pěkně ožehnutých buřtů, klobás nebo tučného masa.   A lze vůbec pochoutky na ohni připravit alespoň trochu zdravější? Samozřejmě to jde a nebude vás to stát o mnoho více námahy ani peněz. Jen musíte dát pozor […]
reklama
Historie
Houslistu Kubelíka by dříve upálili!
Pedagog Otakar Ševčík měl vždycky nos na talenty, a tak prosadí výjimečné přijetí Kubelíka na konzervatoř už v jeho 12 letech.   Když pak Jan Kubelík (1880–1940) v roce 1898 vystřihne na absolventském koncertě Paganiniho houslový koncert, začnou se na jeho vystoupení stát fronty. „Ve středověku by ho za něco takového upálili jako čaroděje,“ píše hudební kritika […]
Smrt Rudolpha Valentina rozpoutala davové šílenství
Uhrančivé temné oči, exotický vzhled a neodolatelný šarm. To jsou vlastnosti, které musí mít filmový milovník.   Americký herec italského původu Rudolph Valentino (1895–1926) je pro role romantických postav přímo předurčen. Do Ameriky se nadějný italský tanečník vydává v roce 1913. Pár let se musí živit jako přístavní dělník, zahradník či poslíček. V roce 1921 však přesvědčí […]
Milovaná dcera císařovny Sisi se mohla provdat za kominíka!
Sisi se v návalu zoufalství svíjí po zemi. Stačí však jeden pohled na vyděšenou dceru a další ze záchvatů císařovnu rychle opouští. Život s labilní matkou není pro Marii Valerii žádný med.   „Dítě se narodí v Uhrách, a když to bude chlapec, bude se jmenovat Štěpán,“ prosazuje si císařovna Alžběta Bavorská (1837–1898), zvaná Sisi, […]
Popoháněl Sforza Leonarda kvůli Poslední večeři?
Když Leonardo maluje fresku Poslední večeře, chodí za ním hosté, tiše sedí za jeho zády a sledují ho při práci. Mistr prý přichází brzy ráno, vyleze na lešení a zůstává tam se štětcem v ruce až do soumraku.   Jsou však dny, kdy Leonardo da Vinci (1452–1519) nenamaluje ani čárku. Nastanou i dramatické dny, kdy střídá […]
Zajímavosti
Granátové jablko: Symbol plodnosti i ukazatel počtu dětí
Granátové jablko, jedno z nejstarších druhů ovoce na světě, má dlouhou historii. Ačkoliv pravděpodobně pochází z Persie, jeho pěstování se rychle rozšíří a dostane se až do Arábie, Indie a Číny. Díky exotickému vzhledu a velkému množství semen získává granátové jablko postupně bohatý symbolický význam.   Dávní Izraelité si granátového jablka velmi váží a vyjádření […]
Zlatá rybka: Přání vám nesplní, ale paměť má skvělou!
Když rybář uloví krásnou zlatou rybku a pustí ji zpět do moře, rybka slíbí, že mu splní tři přání. A skutečně tak učiní! Jaká škoda, že zlaté rybky jsou jen v pohádkách… Anebo snad existují i ve skutečném světě?   Zlaté rybky samozřejmě existují! Běžně se nám doma prohánějí v akváriu a známe je také […]
Damašská růže: Opojná starověká kráska
I když existuje mnoho krásnějších a impozantnějších růží, ve vůni se jí žádná nevyrovná. Je tak silná a okouzlující, že si získala svět už v hlubokém starověku a ani dnes její popularita neklesá. Seznamte se s neobyčejným příběhem damašské růže.   Nejstarší záznamy o damašské růži pocházejí z Mezopotámie ze 7. století před naším letopočtem. […]
Záhadná Sfinga: Opravdu ji vytvořili lidé?
Je přes dvacet metrů vysoká, ale výška není to hlavní, co na ní lidi dodnes fascinuje. Mnohem více je přitahuje záhadný vzhled Sfingy a její původ, opředený tajemstvím.   I když jsou pyramidy v Gíze pravděpodobně nejpůsobivějším dokladem neobyčejných schopností starověkých Egypťanů, sousedící Sfinga má o něco tajemnější původ. Podle nové studie ji totiž možná […]
Záhady a napětí
V Íránu pršely ryby: Byla to předzvěst blížící se tragédie?
Začátkem letošního května se na sociálních sítích objevilo několik videí podivného úkazu. V oblasti Jasúdž po silných deštích začaly z nebe padat ryby.  V minulosti byly záhadné deště zvířat považovány za zlé znamení. Mohlo v tomto případě jít o předzvěst tragické smrti íránského prezidenta, k níž došlo jen o pár dnů později?   Téměř biblická […]
Satyr, bájná bytost: Skutečně existuje?
Satyra známe jako tajemnou entitu, která se vyskytuje zejména v řecké a římské mytologii. Obvykle bývá zobrazován jako napůl člověk a napůl kozel. Má lidský trup i hlavu, avšak kozí nohy, rohy, oháňku a někdy i špičaté uši. Satyrové jsou známí pro svůj bujarý a smyslný život. Milují víno, tanec, hudbu a pronásledování nymf. Často […]
Fenomén zvaný glosolálie: Kdo vlastně promlouvá?
Glosolálie (z řeckého „glossa“ – jazyk a „lalein“ – mluvit) je fascinujícím jevem, při němž lidé hovoří nebo zpívají v jazycích, které jim samým nejsou srozumitelné. Tento stav velmi často najdeme v náboženských kontextech, ale může se objevit i mimo ně. Kde se tato tajuplná schopnost bere?   Glosolálie se objevuje v historii lidstva odedávna. […]
Havajská technika Ho´oponopono: Klíč k dosažení všeho?
Nejrůznější alternativní metody určené k osobnímu rozvoji obvykle vychází z východních hinduistických či buddhistických tradic. Ovšem i v jiných koutech světa najdeme postupy, které mají do našeho života přitáhnout pozitivitu a štěstí. Havajská metoda s trochu zvláštním názvem Ho´oponopono je jednou z nich. Skutečně má až zázračné výsledky?   Na terase typického havajského domku sedí muž v bílé košili. Má zavřené […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Během rodinné oslavy jsem prožila šok!
nejsemsama.cz
Během rodinné oslavy jsem prožila šok!
Manžel mi prozradil tajemství z minulosti, které mi ublížilo. Lidé spolu prožijí dlouhé roky a myslí si, že se navzájem dobře znají. Takhle jsem to měla i já s Alešem, mým manželem. Vzali jsme se po dvou letech vztahu, zvládli jsme pár životních krizových situací. Po více než třiceti letech mi ale řekl něco, na
Záhadná hrobka Chaseových: Kdo si hraje s rakvemi mrtvých?
enigmaplus.cz
Záhadná hrobka Chaseových: Kdo si hraje s rakvemi mrtvých?
Na ostrově Barbados v Karibiku od 18. století stojí tajemná hrobka, ve které dříve docházelo k nevysvětlitelnému jevu. Rakve v ní uložené se prý samy od sebe pohybovaly! Jako by mrtvoly v nich byly n
Viděla jsem svého anděla, odnesl mě do bezpečí
skutecnepribehy.cz
Viděla jsem svého anděla, odnesl mě do bezpečí
Rodiče mě našli uprostřed rybníka na malém ostrůvku. Nikdo nikdy nezjistil, jak jsem se tam dostala. Já ale vím své, donesl mě tam zvláštní pán s křídly. Anděl strážný? Co občas dovedou malé dětičky vymyslet a jak umějí nahnat strach svým rodičům a prarodičům, o tom snad ani netřeba nikoho přesvědčovat. I já jsem byla malé, zdánlivě nevinné dítko, které
Vědci vyvíjejí ochranu včel a čmeláků před pesticidy
21stoleti.cz
Vědci vyvíjejí ochranu včel a čmeláků před pesticidy
Vědci připravili „vakcínu“ pro včely, která by je měla ochránit před pesticidy, a podle prvotní studie se zdá, že funguje. Výsledky, které byly zveřejněny v časopise Nature Sustainability, ukazují, že
Proteinové lívance
tisicereceptu.cz
Proteinové lívance
Odměna po tréninku je tu pro vás. Suroviny na 1 porci 3–4 bílky 125 ml mandlového mléka (může být i kravské) 1 vanilkový koktejl v prášku špetka soli kokosový olej na smažení kakao s umělým
Dokonalost přírody zachycená v komplexní kráse
iluxus.cz
Dokonalost přírody zachycená v komplexní kráse
Eros Energy je nejnovější pánská Eau de Parfum od Versace, jedinečný parfém s výraznou vůní a dlouhotrvající vonnou stopou. Láska, vášeň, krása a touha jsou a vždy byly klíčovými hodnotami značky a
Dokáže Benoni zachránit svůj vztah?
nasehvezdy.cz
Dokáže Benoni zachránit svůj vztah?
Krizi v manželství má herec Štěpán Benoni (40) ze seriálu ZOO řešit už delší dobu. Dokonce se mluvilo o tom, že se od své krásné ženy Vladimíry Benoni (40) ze společného srubu na Šumavě odstěhoval.
Karlovy Vary: město zážitků pro celou rodinu
panidomu.cz
Karlovy Vary: město zážitků pro celou rodinu
Doba, kdy se do lázní jezdilo výhradně na léčení po nemoci, na měsíc, a hlavně se žádankou od lékaře, už je pryč. Novým trendem je Medical Wellness, kombinace profesionální léčebné kúry s wellness programem a aktivním odpočinkem. Do lázní dnes Češi míří hlavně za prevencí a posílením zdraví a imunity. Současně mnohem více než dřív žádají profesionální
MĚLNICKÉ VINOBRANÍ 2024
epochanacestach.cz
MĚLNICKÉ VINOBRANÍ 2024
Mělnické vinobraní je jedním z nejstarších a největších vinařských festivalů v České republice! Jeho historie sahá až do roku 1911, kdy se uskutečnila první slavnost vína. Dnes je jednou z nejvýznamnějších společenských a kulturních událostí v regionu. I v roce 2024 se můžete těšit na tři dny plné zábavy, dobrého jídla, vína a bohatého kulturního programu
Jehly v jahodách! Kdo je má na svědomí?
epochaplus.cz
Jehly v jahodách! Kdo je má na svědomí?
V supermarketu mají dnes slevy na jahody, tak si jich muž koupil hned dvě balení. Už se těší, až se do nich zakousne. Jenže doma ho čeká nemilé překvapení. Lahodné ovoce obsahuje ostré jehly, které mu uvíznou v hrdle. Okamžitě volá záchranku. Většina potravin v obchodech je balená, což možná na zákazníky působí tak, že jsou bezpečné.
Exkluzivní sídlo sira Roda Stewarta
rezidenceonline.cz
Exkluzivní sídlo sira Roda Stewarta
Majestátní domov v barokním stylu, patřící jedné z největších hudebních hvězd současnosti, je vskutku okázalý, ostatně jako sám jeho majitel. Bohatě zdobené interiéry impozantní rezidence disponují luxusem, srovnatelným s Buckinghamským palácem. Pozemek v Los Angeles, v proslulé komunitě Beverly Park, koupil Stewart v roce 1991 za částku o něco málo přesahující dvanáct milionů dolarů. Dům
Poslední velký bál Romanovců bavil i carevnu
historyplus.cz
Poslední velký bál Romanovců bavil i carevnu
Sloužící převlečení za kozáky mají rty promodralé zimou. Musí ale vydržet. Lemují schodiště, jimiž vstupují vzácní hosté, pozvaní na kostýmní bál, do Zimního paláce. Mrznout tu budou dlouho, protože pozvaných je hodně přes 300 lidí.   Z výkvětu Ruska si nikdo nechce nechat tuto ojedinělou příležitost ujít. Car Mikuláš II. (1868–1918) totiž pořádá velkolepý ples, jímž
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz