S tím, jak klesají zásoby fosilních paliv, hledají se další možnosti, jak je nahradit. Fosilní paliva přitom mají špatnou pověst i díky produkci nečistost, které znečišťuji životní prostředí. Zajímavou alternativou by se přitom mohly stát kovy.
Ty jako takové sice nehoří, ale stačí z nich udělat jemný prášek.
Vědci z kanadské McGill University vyzkoušeli v laboratorních podmínkách spalování některých kovů a zjistili, že se neliší od spalování uhlovodíků. Proti nim přitom mají tu výhodu, že se snadno transportují a nezabírají příliš místa.
„Technologie výroby čisté elektřiny, především ze solární a větrné energie, se rychle rozvíjejí.
Nicméně tuto elektřinu nemůžeme použít pro mnoho věcí, kde se dnes používá ropa a plyn, jako například doprava a světový obchod s energií,“ poznamenal Jeffrey Bergthorson, profesor mechanického inženýrství na McGill University a hlavní autor studie.
Obdoba parních lokomotiv
Podle konceptu kanadských vědců by byly malé kovové částice, s podobnou konzistencí jako mouka nebo moučkový cukr, spalovány v externích spalovacích motorech. Ty se od benzínových spalovacích motorů liší tím, že používají pro pohon teplo z vnějšího zdroje.
V podstatě se tak jedná o moderní verze uhelných parních lokomotiv. Dnes jsou externí spalovací motory široce používány pro výrobu elektřiny v jaderných, uhelných nebo biomasových elektrárnách. Kanadští vědci by je však chtěli vrátit i do dopravních prostředků.
Staletí se používají v ohňostrojích
Myšlenka spalování kovových prášků není nová. Už po staletí na tomto principu fungují například ohňostroje. Od poloviny 20. století se pak používají i jako příměs do raketových tuhých paliv, které poháněli například přídavné startovací rakety raketoplánů.
Přesto však bylo v posledních desetiletích provedeno relativně málo výzkumů, které by se zabývaly spalováním kovových prášků a jejich potenciál jako paliva pro široké využití byl do značné míry přehlížen.