Věda

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl bonmot před téměř 60 lety francouzský prezident Charles De Gaulle. A třebaže jich je ve skutečnosti téměř tisíc, dá se parafrázovat na dopravu v Evropě. Jak chcete plynule přejet celou EU, když je tu 27 států s téměř 450 miliony obyvateli?

Bylo potřeba vytvořit systém, který by řidičům poskytoval informace o silničním provozu a o mimořádných událostech v reálném čase a po celou dobu cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází.

Proto vznikl projekt CROCODILE.

Tehdy a dnes

Dřív bylo cestování, byť jen kousek za hranice, neobyčejné.

Dřív se jezdilo ven s mapou a slovníčkem. V každé evropské zemi byly pro informační služby různé zdroje dat s různou strukturou. Bylo nutné začít odbourávat informační bariéry a poté nedostatky v informačních službách.

Dřív se říkalo, že je evropská dopravní síť naddimenzovaná, přesto se časem dostala na hranice svých kapacit. Jediný prostor, kde se dalo a dá něco vylepšit, je větší efektivita. Efektivně usměrňovat dopravní proud a jeho řízením.

Mít aktuální, detailní a přesný pohled na situace v dopravním provozu (rychlost a hustota dopravního proudu, dopravní situace na konkrétním místě dopravní sítě, mimořádné události, nebezpečí – mlha, námraza…). Bylo potřeba vyvinout a sdílet inteligentní dopravní systémy (ITS) a zajistit návaznost mezi městy a regiony s okolními státy.

Mít ucelený, vzájemně provázaný, ale především zcela inteligentní systém.

„A tak se evropská standardizace postarala o vznik společných datových formátů jako třeba DATEX II, projekt CROCODILE na tento krok navázal podporou jeho nasazením v zemích kolem nás,“ říká Ing. Martin Pichl, Ph.D., vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací z Ministerstva dopravy ČR.

Inteligentní dopravní systémy

Nejprve byly ITS chápány ve velmi úzkém pojetí jako lepší výbava automobilů nebo jako úzce zaměřené aplikace (např. navádění na nejbližší volné parkoviště). Ale inteligentní dopravní systémy se nedají chápat pouze jako jednotlivá aplikace, ale jako komplexní rozsáhlý systém – takové řízení silničního provozu. Zahrnují široké spektrum aplikací, subsystémů a systémů s množinou služeb.

, které ale nebyly minulosti dostatečně propojené. Vznikaly tak problémy, jak je technicky koordinovat.

Na tom ministerstva dopravy napříč Evropou pracovala roky.

Jedním z cílů je poskytovat informační služby různým uživatelským skupinám pro lepší informovanost – třeba jak naplánovat cestu z místa A do místa B různými druhy dopravy. Dopravní infrastruktura tak poskytuje informace o cestování v reálném čase a informace jsou šířeny různými distribučními kanály – prostřednictvím médií (rozhlasové vysílání), navigací v automobilech a kooperativní systémy ITS (tedy systémy C-Roads, více o něm na stranách 90-93).

Doba dopravní

A právě dostatečná informovanost řidičů – jak českých, tak i těch zahraničních – zaručuje bezpečný provoz. A tady nejlépe mluví tvrdá data.

V loňském roce bylo z celkového počtu dopravních nehod, jež měli na svědomí zahraniční řidiči, 10 % způsobených na dálnicích. V 59,5 % případů šlo o zavinění v důsledku nesprávného způsobu jízdy, ve 22 % případů byla nehoda zaviněna nedáním přednosti v jízdě. U dalších 16,9 % nehod šlo o nepřiměřenou rychlost.

Pod vlivem alkoholu bylo způsobeno 6,9 % nehod a 1,6 % způsobilo nesprávné předjíždění.

V loňském roce zahraniční řidiči způsobili na území České republiky celkem 7689 dopravních nehod, při nichž 48 osob přišlo o život. To představuje téměř 9 % z celkového počtu obětí dopravních nehod za rok 2019. Podle Evropské komise existuje v rámci Evropské unie třikrát vyšší pravděpodobnost zahraničního řidiče spáchat přestupek než u domácího.

Více z Věda

Ztráta sluchu zvyšuje riziko demence a prohlubuje sociální izolaci seniorů

Věda28.1.2022

Plankton hory přenášel

Věda25.1.2022

Národní muzeum ukazuje hudbu Bedřicha Smetany jako ten nejkrásnější dárek domů

Věda21.1.2022

Věčný boj s kosmickým smetím

Věda18.1.2022

„Webb“ konečně vyletěl. Bude zkoumat počátek vesmíru

Věda14.1.2022

Velryba je zpět!

Věda11.1.2022

Když se střeva spiknou proti kůži

Věda7.1.2022

Robot: Skutečný pomocník

Věda4.1.2022

Chřipka nezmizela

Věda31.12.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak jsem pobavila celý okres svým výletem?
skutecnepribehy.cz

Jak jsem pobavila celý okres...

To zažil asi každý....
Dva roky od smrti Černé mamby: Legendární Kobe našel smrt v helikoptéře
epochaplus.cz

Dva roky od smrti Černé mamby:...

Býval a dodnes je považován za jednoho z...
Dům obklopený městskou zelení
rezidenceonline.cz

Dům obklopený městskou zelení

Potřeba navrátit stromy a zeleň do městské...
Jak dlouho jim to asi vydrží?
nasehvezdy.cz

Jak dlouho jim to asi vydrží?

Milostný trojúhelník...
Kačina měla poprvé v dějinách přes 100 tisíc návštěvníků
epochanacestach.cz

Kačina měla poprvé v dějinách...

Přesně 101 582 lidí navštívilo...
Proč Karel I. odříkal přísahu v cizím jazyce?
epochaplus.cz

Proč Karel I. odříkal...

Obavy, jak bude v nové vlasti přijat, jsou tytam. Rumuné...
Římský hrnec není vykopávka
panidomu.cz

Římský hrnec není vykopávka

Nádobí, ve kterém se dá péct i dusit bez tuku,...
Denní hydratace je klíčová pro vitalitu naší pleti
iluxus.cz

Denní hydratace je klíčová...

Aktuální náročné období si od nás vysloveně žádá...
Místo svatby se dočkala jen hořkého konce?
nasehvezdy.cz

Místo svatby se dočkala jen...

Málokdo by řekl, že Lucie...
Extra jemná omáčka z hříbků
tisicereceptu.cz

Extra jemná omáčka z hříbků

Suroviny 4 lžíce másla 1 vetší cibule 250 g čerstvých...
Méně známá tajemství Egypta: Našel zde Napoleon knihu osudu a vytváří pyramidy energetické pole?
enigmaplus.cz

Méně známá tajemství Egypta:...

Starověký Egypt řadíme k nejpopulárnějším a...
Američtí vědci slaví úspěch: Podali žábě lék, po kterém jí dorostla amputovaná noha
21stoleti.cz

Američtí vědci slaví úspěch:...

V přírodě existují tvorové, kteří disponují...