Věda

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl bonmot před téměř 60 lety francouzský prezident Charles De Gaulle. A třebaže jich je ve skutečnosti téměř tisíc, dá se parafrázovat na dopravu v Evropě. Jak chcete plynule přejet celou EU, když je tu 27 států s téměř 450 miliony obyvateli?

Bylo potřeba vytvořit systém, který by řidičům poskytoval informace o silničním provozu a o mimořádných událostech v reálném čase a po celou dobu cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází.

Proto vznikl projekt CROCODILE.

Tehdy a dnes

Dřív bylo cestování, byť jen kousek za hranice, neobyčejné.

Dřív se jezdilo ven s mapou a slovníčkem. V každé evropské zemi byly pro informační služby různé zdroje dat s různou strukturou. Bylo nutné začít odbourávat informační bariéry a poté nedostatky v informačních službách.

Dřív se říkalo, že je evropská dopravní síť naddimenzovaná, přesto se časem dostala na hranice svých kapacit. Jediný prostor, kde se dalo a dá něco vylepšit, je větší efektivita. Efektivně usměrňovat dopravní proud a jeho řízením.

Mít aktuální, detailní a přesný pohled na situace v dopravním provozu (rychlost a hustota dopravního proudu, dopravní situace na konkrétním místě dopravní sítě, mimořádné události, nebezpečí – mlha, námraza…). Bylo potřeba vyvinout a sdílet inteligentní dopravní systémy (ITS) a zajistit návaznost mezi městy a regiony s okolními státy.

Mít ucelený, vzájemně provázaný, ale především zcela inteligentní systém.

„A tak se evropská standardizace postarala o vznik společných datových formátů jako třeba DATEX II, projekt CROCODILE na tento krok navázal podporou jeho nasazením v zemích kolem nás,“ říká Ing. Martin Pichl, Ph.D., vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací z Ministerstva dopravy ČR.

Inteligentní dopravní systémy

Nejprve byly ITS chápány ve velmi úzkém pojetí jako lepší výbava automobilů nebo jako úzce zaměřené aplikace (např. navádění na nejbližší volné parkoviště). Ale inteligentní dopravní systémy se nedají chápat pouze jako jednotlivá aplikace, ale jako komplexní rozsáhlý systém – takové řízení silničního provozu. Zahrnují široké spektrum aplikací, subsystémů a systémů s množinou služeb.

, které ale nebyly minulosti dostatečně propojené. Vznikaly tak problémy, jak je technicky koordinovat.

Na tom ministerstva dopravy napříč Evropou pracovala roky.

Jedním z cílů je poskytovat informační služby různým uživatelským skupinám pro lepší informovanost – třeba jak naplánovat cestu z místa A do místa B různými druhy dopravy. Dopravní infrastruktura tak poskytuje informace o cestování v reálném čase a informace jsou šířeny různými distribučními kanály – prostřednictvím médií (rozhlasové vysílání), navigací v automobilech a kooperativní systémy ITS (tedy systémy C-Roads, více o něm na stranách 90-93).

Doba dopravní

A právě dostatečná informovanost řidičů – jak českých, tak i těch zahraničních – zaručuje bezpečný provoz. A tady nejlépe mluví tvrdá data.

V loňském roce bylo z celkového počtu dopravních nehod, jež měli na svědomí zahraniční řidiči, 10 % způsobených na dálnicích. V 59,5 % případů šlo o zavinění v důsledku nesprávného způsobu jízdy, ve 22 % případů byla nehoda zaviněna nedáním přednosti v jízdě. U dalších 16,9 % nehod šlo o nepřiměřenou rychlost.

Pod vlivem alkoholu bylo způsobeno 6,9 % nehod a 1,6 % způsobilo nesprávné předjíždění.

V loňském roce zahraniční řidiči způsobili na území České republiky celkem 7689 dopravních nehod, při nichž 48 osob přišlo o život. To představuje téměř 9 % z celkového počtu obětí dopravních nehod za rok 2019. Podle Evropské komise existuje v rámci Evropské unie třikrát vyšší pravděpodobnost zahraničního řidiče spáchat přestupek než u domácího.

Více z Věda

Kyberzločincům naletí i technologicky zběhlí lidé

Věda5.12.2023

Jak unikátní jsou uhlíkově neutrální iPhony 15 a Apple Watch 9?

Věda1.12.2023

Středoškoláci v Česku: Pracují minimálně, ale hýří aktivitami. V Praze se otevře nové „speciální“ gymnázium

Věda27.11.2023

Vědou budoucnosti je chemie

Věda23.11.2023

Angín a spál přibývá – Nedostatek penicilinu nahrává odolným bakteriím

Věda21.11.2023

Skákající geny mají pozitivní vliv na rostlinná společenstva

Věda14.11.2023

Výzkumnice z FEL ČVUT zmapovaly motivace lidí, kteří investují do fotovoltaiky

Věda10.11.2023

7 tipů, jak si udržet zdravé ledviny

Věda7.11.2023

5 kroků na ochranu stromů, které může udělat každý

Věda3.11.2023
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Slimule americká: Ryba s nemrznoucí krví
21stoleti.cz

Slimule americká: Ryba s...

Tato více než metr dlouhá ryba se...
6 nejtajemnějších míst Maďarska: V Draculově labyrintu prý číhá zlo!
enigmaplus.cz

6 nejtajemnějších míst Maďarska:...

Maďarsko je bezesporu lákavým turistickým cílem, na své si...
Pravěkým malbám vzdával hold i Picasso
epochaplus.cz

Pravěkým malbám vzdával...

Lidé dodnes žasnou nad dokonalostí pravěkého umění. Žádné...
Solné království v Berchtesgadenu
epochanacestach.cz

Solné království v...

Město v jihovýchodním koutě Horního Bavorska stojí...
Útěchu hledá u exmanžela?
nasehvezdy.cz

Útěchu hledá u exmanžela?

Svatba a rozšiřování rodiny? Nic...
Milovaný syn se náhle zjevil u naší postele
skutecnepribehy.cz

Milovaný syn se náhle zjevil...

Před spaním jsem myslela na svého syna tak...
Falešný krb s pravou romantickou atmosférou
panidomu.cz

Falešný krb s pravou...

Líbí se vám krb, ale z jakéhokoli důvodu si nemůžete...
Moderní jídelna
rezidenceonline.cz

Moderní jídelna

Nezbytná součást multifinkční obytné zóny by měla...
Sněhové stromečky
tisicereceptu.cz

Sněhové stromečky

Zbyly vám po pečení bílky a nevíte co s...
Definitivní konec všech nadějí!
nasehvezdy.cz

Definitivní konec všech...

Že srdce Martiny Randové...
Proč zakázali konšelé katům na svatého Martina koledovat?
epochaplus.cz

Proč zakázali konšelé katům...

Svatý Martin má 11. listopadu přijet na bílém...
V jednoduchosti je krása: Dveře IDEA od JAP FUTURE
iluxus.cz

V jednoduchosti je krása:...

Minimalismus už není jako dříve jen...