Historie

První semafor explodoval

První semafor explodoval

Na Westminsterském mostě u londýnského parlamentu už není k hnutí. Samé drožky. Chudáci chodci, snad aby přes Temži přeplavali. Dívat se na to už nemůže železniční konstruktér J. P. Knight z Nottinghamu. Inspiruje se na kolejích a britské metropoli představí první semafor…

John Knight uleví londýnské dopravě.

Není elektrický, ale plynový. Na výšku měří 6,7 metru, aby byl dobře vidět. Obsluhuje ho jeden policista, který přepíná páčku u základny semaforu. Ve dne k orientaci účastníků provozu slouží ramena signalizace. Pokud jsou rozpažená, znamená to „stát“. Ve svislé poloze je znamení pro „volno“. Za tmy se historicky první semafor z dílny J. P. Knighta (1828–1886) rozzáří barvami – klasicky červenou nebo zelenou. I když provozu v okolí Westminsterského mostu uleví, nemá dlouhou existenci. Po necelém měsíci fungování exploduje přívod plynu a vážně zraní obsluhujícího policistu.

První semafor je plynový.

Kdo straší ve věži

Na berlínském Postupimském náměstí se uprostřed nejrušnější křižovatky v Evropě tyčí do výšky 8,5metrová pětiboká věž, na jejímž vrcholu se nachází prosklená kukaň pro příslušníka dopravní policie. I on bude ručně přepínat světla elektrického semaforu, vyrobeného společností Siemens. Již o deset let dříve stál první elektrický semafor v americkém Clevelandu. V roce 1920 přidali k červené a zelené v Detroitu ještě oranžovou.

V Berlíně je dopravní policista schovaný v prosklené kukani.

Každý chce ušetřit

Svůj první semafor získává Praha. Vyrobili ho v ČKD a postavili do blízkosti dnešního Masarykova nádraží. K obsluze opět potřebuje strážníka. Ten v některých případech používá i píšťalku, aby účastníky provozu upozornil na blížící se změnu na semaforu. V Americe ale brzy přijdou na to, že pokud budou semafory vybaveny časovačem, podstatně ušetří na platech policistů. Konkrétně v New Yorku tuto úsporu vyčíslili na závratných 12 500 000 dolarů.

Sami spočítají frontu

Věžovité semafory překážejí. Místo toho se přesouvají do vzduchu a čtyřboké „krabice“ se houpají na drátech nad středem křižovatky. Ne všichni na ně ale dobře vidí. V Československu se od roku 1967 instalují semafory pro každé rameno křižovatky zvlášť i světla pro chodce. Z Ameriky již tou dobou přichází vylepšení semaforů, které jsou řízeny počítači.

Více z Historie

PROJEKT FORTITUDE Kde udělal Hitler chybu?

Historie25.9.2020

Nenáviděl Ludvík XIV. od dětství Paříž?

Historie23.9.2020

OPERACE TELEMARK – Velkolepé plány Němců zkřížil Einstein!

Historie18.9.2020

Sověti platili za Pepsi Colu ponorkami

Historie16.9.2020

Jízdárna ve Světcích: Čím se Windischgrätz chlubil hostům?

Historie11.9.2020

Vojevůdce Attila, jeho jméno rezonuje dodnes, přesto je zahalen tajemstvím

Historie10.9.2020

Zákeřný Bagoás: Usiloval o život třem panovníkům!

Historie9.9.2020

Smutný osud Miklóse Horthyho: Nejprve zajat nacisty, poté Američany!

Historie4.9.2020

Pomohl Napoleon na svět konzervám?

Historie2.9.2020
Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat