Historie

První semafor explodoval

První semafor explodoval

Na Westminsterském mostě u londýnského parlamentu už není k hnutí. Samé drožky. Chudáci chodci, snad aby přes Temži přeplavali. Dívat se na to už nemůže železniční konstruktér J. P. Knight z Nottinghamu. Inspiruje se na kolejích a britské metropoli představí první semafor…

John Knight uleví londýnské dopravě.

Není elektrický, ale plynový. Na výšku měří 6,7 metru, aby byl dobře vidět. Obsluhuje ho jeden policista, který přepíná páčku u základny semaforu. Ve dne k orientaci účastníků provozu slouží ramena signalizace. Pokud jsou rozpažená, znamená to „stát“. Ve svislé poloze je znamení pro „volno“. Za tmy se historicky první semafor z dílny J. P.

Knighta (1828–1886) rozzáří barvami – klasicky červenou nebo zelenou. I když provozu v okolí Westminsterského mostu uleví, nemá dlouhou existenci.

Po necelém měsíci fungování exploduje přívod plynu a vážně zraní obsluhujícího policistu.

První semafor je plynový.

Kdo straší ve věži

Na berlínském Postupimském náměstí se uprostřed nejrušnější křižovatky v Evropě tyčí do výšky 8,5metrová pětiboká věž, na jejímž vrcholu se nachází prosklená kukaň pro příslušníka dopravní policie. I on bude ručně přepínat světla elektrického semaforu, vyrobeného společností Siemens. Již o deset let dříve stál první elektrický semafor v americkém Clevelandu.

V roce 1920 přidali k červené a zelené v Detroitu ještě oranžovou.

V Berlíně je dopravní policista schovaný v prosklené kukani.

Každý chce ušetřit

Svůj první semafor získává Praha. Vyrobili ho v ČKD a postavili do blízkosti dnešního Masarykova nádraží. K obsluze opět potřebuje strážníka. Ten v některých případech používá i píšťalku, aby účastníky provozu upozornil na blížící se změnu na semaforu. V Americe ale brzy přijdou na to, že pokud budou semafory vybaveny časovačem, podstatně ušetří na platech policistů.

Konkrétně v New Yorku tuto úsporu vyčíslili na závratných 12 500 000 dolarů.

Sami spočítají frontu

Věžovité semafory překážejí. Místo toho se přesouvají do vzduchu a čtyřboké „krabice“ se houpají na drátech nad středem křižovatky. Ne všichni na ně ale dobře vidí. V Československu se od roku 1967 instalují semafory pro každé rameno křižovatky zvlášť i světla pro chodce.

Z Ameriky již tou dobou přichází vylepšení semaforů, které jsou řízeny počítači.

Více z Historie

Dostali viktoriánští bobíci na zločince píšťalku?

Historie9.12.2022

Římané v Arábii vsadili na špatného koně

Historie7.12.2022

Apollinaire proslul díky krádeži Mony Lisy

Historie2.12.2022

Poutní kostel na Zelené hoře: Santini do něj zaklel číslo 5

Historie30.11.2022

Pořídili si Švýcaři flotilu kvůli válce?

Historie25.11.2022

Chronologie Lidstva

Historie25.11.2022

Závěr francouzského tažení do Ruska: Napoleon Kutuzovovi vyklouzl hned dvakrát

Historie23.11.2022

Belémská věž: Spása pro námořníky, strašák pro vězně

Historie18.11.2022

Zakladatel Mughalské říše rád zahradničil

Historie16.11.2022
Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články