Dnes si jen velmi těžko dokážeme představit svět bez ropy. Díky ní fungují průmysl i doprava. S pomocí ropy ale také získáváme potraviny, léky, plasty nebo oblečení.
V historii došlo k několika katastrofám, které ovlivnily nejen lidstvo, ale hlavně život v oceánech i na pobřeží.
Kuvajtská ropná skvrna
Kde: Kuvajt
Kdy: 19. ledna 1991
Množství vyteklé ropy: 906 300 000 litrů
Náklady: 484,5 milionu dolarů
Vůbec největší ropná katastrofa se stala během války v Perském zálivu. Nedošlo k ní kvůli technické závadě nebo výbuchu, ale zcela cílenou sabotáží.
Do moře ropu vypustila irácká armáda, jejímž cílem bylo zpomalit americké vojáky, kteří plánovali zabrat území Kuvajtu. Aby se zamezilo dalším únikům, zničilo americké letectvo ropné věže. Podle mezinárodní studie se do moře vyplavilo kolem 5,7 milionu barelů ropy.
Zvířata v ohrožení
Vrstva ropy silná 12 centimetrů pokryla moře o rozloze přes 4000 km2 a zasáhla tak do celého mořského ekosystému. Zatímco americké jednotky se mohly zasaženému místu vyhnout, živočichové v oblasti už uniknout nemohli.
Černé zlato usmrtilo nejméně 30 000 přezimujících mořských ptáků, a také velké množství ryb. Zamořena byla čtvrtina kuvajtské pouště.
Deepwater Horizon
Kde: Mexický záliv
Kdy: 22. dubna 2010
Množství vyteklé ropy: 779 100 000 litrů
Náklady: 5 miliard dolarů
Deepwater Horizon byla plovoucí vrtná plošina, postavená v roce 2001. Mohla se pyšnit jedinečným prvenstvím. V roce 2009 vyvrtala nejhlubší vrt historie do hloubky 10 km.
O rok později ale zastínil tento rekord tragický výbuch, který zapříčinil nejhorší únik ropy v dějinách. Neštěstí se stalo ve hloubce 1500 metrů. Dva dny po explozi se plošina potopila.
Jen o pár měsíců později se technikům podařilo do poškozeného vrtu vložit speciální těsnicí směs, která trhlinu ucpala.
Exploze zabíjí
K havárii došlo kvůli vysoce stlačenému metanu, který vytrhl horní uzávěr vrtného zařízení a po kontaktu se vzduchem vybuchl. Na místě připravil o život 11 lidí a následně narušil statiku plošiny.
Během několika dnů skvrna doplula až k břehům Louisany a zanechala po sobě spoušť. Zasažena byla pobřeží celkem pěti amerických států, včetně vzácných mokřadů v deltě řeky Mississippi.
V důsledku této katastrofy zemřelo téměř 6000 mořských želv, 26 000 delfínů a velryb, 82 000 ptáků a další obrovské množství ryb a bezobratlých živočichů.
Ixtoc 1
Kde: Mexický záliv
Kdy: 3. června 1979
Množství vyteklé ropy: 531 017 565 litrů
Náklady: 283,9 milionu dolarů
Ropný vrt Ixtoc 1, který vlastnila mexická ropná společnost Pemex, se nacházel v Mexickém zálivu, téměř 1000 kilometrů od pobřeží Texasu. Firma v té době těžila vrt hluboký 3 kilometry, když se ozval obrovský výbuch.
Ten způsobila nerovnováha tlaku, následkem čehož unikly desetitisíce barelů ropy. Během pár měsíců se skvrna v délce 640 km přibližovala směrem k pobřeží Texasu.
Jak zastavit ropu?
Pokusy o zastavení proudu ropy selhávaly, jelikož se neustále měnil vítr a těžká ropa klesala pod hladinu moře. A i když pracovníci rozmístili na hladinu plovoucí bariéry, ropa přes ně dále přetékala.
Americká vláda se skvrnou bojovala více než dva měsíce, sama společnost Pemex odmítla uhradit škody vzniklé v souvislosti s čistícími pracemi.
Lodě Atlantic Empress a Aegean Captain
Kde: Tobago
Kdy: 19. července 1979
Množství vyteklé ropy: 349 800 000 litrů
Náklady: 187 milionů dolarů
Nehoda, která se stala poblíž ostrova Tobago, nezavinila ropná plošina, ale srážka dvou tankerů, jež převážely ropu. V tropické bouři se srazila řecká loď Atlantic Empress a Aegean Captain. Obě lodě vzplály a rozlomily se, přičemž uniklo obrovské množství ropy.
Katastrofa se stala naštěstí poměrně daleko od pevniny, takže nejbližší ostrovy byly chráněné před masivním znečištěním.
Havárii se nedalo zabránit
Kvůli bouři neměla ani jedna loď šanci se srážce vyhnout, jelikož v ten den silně pršelo a foukal prudký vítr. Podle výpovědí se tankery vzájemně zaznamenaly jen asi 500 metrů před střetem.
Větší pohromě zabránil kapitán lodě Aegean Captain, který ještě na poslední chvíli změnil mírně kurz. Jinak by neměla ani jedna posádka šanci.
I přesto na Atlantic Empress zemřelo 26 lidí, snad i proto, že se hasičům nedařilo dostat oheň pod kontrolu, a docházelo k dalším výbuchům. Nakonec se podařilo zachránit tanker Aegean Captain, zatímco Atlantic Empress se vlivem požáru potopil.
ABT Summer
Kde: Angola
Kdy: 28. května 1991
Množství vyteklé ropy: 305 280 000 litrů
Náklady: 178 milionů dolarů
V květnu roku 1991 došlo téměř 1500 km od angolského pobřeží k explozi supertankeru ABT Summer. Loď postavená v jihokorejské loděnici Ulsan brázdila moře už od roku 1974 a měřila na délku přes 344 metrů, jeho šířka činila 54 metrů.
K neštěstí došlo na trase z Íránu do Rotterdamu. Kvůli havárii se vylily miliony litrů ropy, které vytvořily 34 kilometrů velkou ropnou skvrnu. Než se tanker potopil do moře, celé tři dny hořel. Kvůli výbuchu zemřelo na místě pět členů posádky.
Z hlediska životního prostředí ale nebyla tato katastrofa natolik závažná, jelikož se stala daleko od pobřeží.
Castillo de Bellver
Kde: Jihoafrická republika
Kdy: 6. srpna 1983
Množství vyteklé ropy: 286 200 000 litrů
Náklady: 153 milionů dolarů
U pobřeží Jihoafrické republiky v roce 1983 nečekaně vybuchl, a následně hořel, španělský tanker Castillo de Bellver.
Loď cestovala po moři od roku 1978. V osudný den byl na cestě s ropou z Perského zálivu do Španělska v ekologické oblasti, ve které žije velké množství mořských ptáků, a nacházejí se zde důležité rybářské revíry. Pobřeží bylo silně ohroženo.
Naneštěstí se změnil vítr a odvál skvrnu směrem do oceánu. Dopady na životní prostřední byly nakonec minimální a ani na palubě nepřišel nikdo o život.
Amoco Cadiz
Kde: Francie
Kdy: 16. března 1978
Množství vyteklé ropy: 254 400 000 litrů
Náklady: 136 milionů dolarů
V roce 1978 došlo u pobřeží Francie k havárii tankeru Amoco Cadiz, který jel na své pravidelné trase z Perského zálivu do holandského města Rotterdam. Když 335 metrů dlouhá loď míjela západní pobřeží Francie, zasáhla ji prudká bouře.
Vysoké vlny poškodily kormidlo a poslaly tanker přímo na pobřeží. Loď nejprve narazila do korálového útesu, kvůli čemuž voda zatopila strojovnu. Další náraz do skal pak způsobil protržení ropných nádrží. Obsah všech cisteren vytekl do moře během 14 dnů.
Mohlo se katastrofě zabránit?
Posádka byla o možné katastrofě varována, nebyla už ale schopná loď včas zastavit a tanker proto najel na mělčinu. Celkově se poblíž města Portsall vylilo více jak 2,5 milionu litrů nafty, která zasáhla zhruba 360 km pobřeží.
S následky havárie pak bojovalo zhruba 14 000 dobrovolníků a vojáků. I přesto uhynulo přibližně 37 000 ptáků a 6 400 ústřic. Příroda se z této katastrofy vzpamatovávala dlouhých 7 let.
Odyssey
Kde: Kanada
Kdy: 10. listopadu 1988
Množství vyteklé ropy: 162 180 000 litrů
Náklady: 86,7 milionu dolarů
Asi tisíc kilometrů od kanadského východního pobřeží explodoval americký tanker Odyssey a vypustil do širého moře přibližně 162 milionů litrů nafty. V osudný den plul na trase ze Shetlandských ostrovů do Kanady.
Asi 2 000 km od pobřeží Newfoundlandu jej zastihla mořská bouře a na lodi došlo k výbuchu, přičemž se rozlomila na dva kusy a potopila.
Na pomoc nejrychleji zareagovala ruská loď Passat, která na místo dorazila do hodiny, ale kvůli plamenům se nedokázala přiblížit ani na vzdálenost jednoho kilometru. Na palubě zemřelo 27 členů posádky.
MT Haven
Kde: Janov, Itálie
Kdy: 11. dubna 1991
Množství vyteklé ropy: 159 000 000 litrů
Náklady: 85 milionů dolarů
Tanker Amoco Milford byl postaven v loděnicích v Cardizu v roce 1973. Loď měřila na délku 334 metrů a na šířku 51 metrů. V roce 1991 na ní ale došlo u italského Janova k ničivé explozi, když začala rutinní operace přečerpávání části nákladu s cílem upravit plavební ponor lodi.
V ten moment otřásl předními nádržemi silný výbuch a o pár minut později vzplál na palubě obrovský požár. A i když námořníci společně s hasiči s plameny bojovali, nic nezmohli.
Bezpečností opatření nepomohlo
Plameny přesahovaly stometrovou výšku a zemřelo celkem šest členů posádky. Aby se zabránilo velké ekologické katastrofě, doporučovali techničtí experti odtáhnout loď co nejdále na otevřené moře a nechat ji klesnout ke dnu. To se také stalo.
Po dalším výbuchu se loď rozlomila na dvě části a po třech dnech se potopila. Vyteklá ropa zasáhla pobřeží Itálie a Francie.
Navzdory okamžitým opatřením, kdy byla instalována 10 km dlouhá norná stěna, se nafta rozlila po místních plážích a způsobila obrovské škody.
Exxon Valdez
Kde: Aljaška
Kdy: 24. března 1989
Množství vyteklé ropy: 41 000 000 litrů
Náklady: 4 miliardy dolarů
V roce 1989 se vylilo z tankeru Exxon Valdez okolo 257 tisíc barelů ropy, což je sice pouhý zlomek ve srovnání s největšími ropnými skvrnami, katastrofa ale nesmírně zasáhla do místního ekosystému.
Došlo k ní v zálivu prince Williama, kdy loď narazila do útesů s plným nákladem ropy. Odhaduje se, že následkem ropné skvrny zemřelo 250 000 mořských ptáků, 2800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů, asi 22 kosatek a miliardy jiker lososů a herinků.
Opilý kapitán
Likvidace po katastrofě se účastnilo více než 11 000 lidí. Nehodu podle vyšetřování způsobil sám kapitán lodi Joe Hazelwood, který vydával chaotické rozkazy, když se chtěl vyhnout skaliskům. Posléze testy prokázaly, že měl v krvi velké množství alkoholu.
Celkově se ropná skvrna rozlévala podél 2000 km pobřeží a zasáhla 28 000 km2 oceánu. Vyšetřování také prokázalo, že ani loď nebyla v dobrém stavu a nefungoval radar, který měl posádku před překážkou varovat.