Na tribunách římského Kolosea to vře. „Krev! Chceme vidět krev!“ křičí diváci.
Pak se z ničeho nic ozvou hlasité fanfáry a do bojiště vstoupí první gladiátoři s meči a sekerami v rukou. Jen co stačí zaujmout své pozice vtrhnou do arény tygři a lvi. Boj na život a na smrt může začít!
Pompézní hry pořádají Římané původně v rámci náboženských oslav, za pozdní republiky se však slavnosti promění v hrubou lidovou zábavu plnou krve.
„Od Marka Aurelia se velké hry konaly celých 135 dní v roce… V Circu Maximu se jezdily dramatické závody koňských spřežení, přičemž týmy, jako Modří nebo Zelení, měly stejně radikální fanoušky, jako jsou dnes fotbaloví ultras.
Nedaleko od cirku se vypínalo Koloseum, mistrovské dílo římského stavitelství,“ zmiňuje se současný publicista František Novotný. Obří amfiteátr, do kterého se vměstná neuvěřitelných 80 000 diváků, se stane dějištěm brutálních poprav, gladiátorských her i krvavých soubojů zvířat.
Patro, v němž při slavnostním otevření zemře na 9 000 divokých zvířat a několik stovek lidí, se přitom brzy dočká obnovy!
Oslavy neberou konce!
Obrovské Koloseum, původně známé jako Flaviovský amfiteátr, začne vznikat za vlády císaře Vespasiána na místě bývalého paláce císaře Nera.
Se stavbou pak pokračuje i jeho syn Titus, který celý amfiteátr dokončí až v roce 80 n. l. „Na svou dobu šlo o mimořádný a gigantický architektonický počin, vždyť po obvodu stavba měřila neuvěřitelných 500 metrů a vysoká byla 48,5 metru.
Jako stavebního materiálu bylo použito travertinu, cihel a tufu,“ píše Novotný. Travertinu je zapotřebí tolik, že ho sem musí každý den převážet na 200 vozů tažených čtyřmi voly po celé čtyři roky!
Stavba zaniklého patra nepotrvá déle než 2 roky!
Gladiátorské hry, zápasy s divou zvěří i veřejné popravy probíhají v Koloseu až do počátku 5. století. Dnešní podoba amfiteátru je z velké části výsledkem rekonstrukce z 19. století, neboť z původní stavby se neporušená dochovala pouze jedna třetina.
Současná vláda však nyní plánuje obnovit zaniklé patro, na kterém se kdysi utkávali gladiátoři. To by mělo stát už v roce 2018!