Výrobky tradičního pařížského obuvnického domu Berluti milují celebrity i šlechtici. Není divu – prestižní značka totiž vyniká dokonalým smyslem pro nekonvenční eleganci, technickou virtuozitou a nekompromisním důrazem na detail.
Boty v roli uměleckého díla
Jen stěží byste mezi světoznámými značkami hledali výrobce luxusní pánské obuvi s tak dlouhou tradicí a renomé – mezi nadšené klienty této firmy patřili mimo jiné například vévoda z Windsoru, Jean Cocteau či Andy Warhol…
Příběh značky, vyznávající nadčasovou eleganci, se začal psát již 19. století, kdy se v malém italském přístavním městě na pobřeží Jaderského moře narodil její zakladatel Alessandro Berluti.
Právě v tomto prostředí se jako učeň věnoval výstavbě kočárů a sedadel ze dřeva či výrobě otěží z kůže. Během let tvrdé práce se spřátelil se starým ševcovským mistrem a začal díky němu objevovat taje náročného řemesla.
Město světel a radosti ze života
V roce 1882 získal Alessandro již tolik dovedností, aby byl připraven dobýt svět. Po několika letech svobodomyslného cestování mladý Ital nakonec zakotvil v Paříži.
Úspěch na sebe nenechal čekat dlouho – těžce pracující perfekcionista si v městě světel rychle získal dobré jméno a vzápětí založil vlastní ševcovskou dílnu zaměřenou na bohaté klienty, kteří ho svými nároky motivovali ke stále lepším výkonům.
Zrození ikonické boty
Přelom století přinesl mnoho změn. Pozadu nezůstával ani Alessandro Berluti, který v roce 1895 vytvořil nevšední šněrovací boty pro muže.
Model byl vyroben z jediného kusu kůže, neměl žádné viditelné prošívání a vynikal hladkostí, která připomínala spíše kožené rukavičky než botu.
„Revoluční“ počin byl pojmenován po svém stvořiteli a stal se základním poznávacím artiklem rodícího se obuvnického domu.
TORELLO. Pátý syn zakladatele brandu, milovník ušlechtilých materiálů – dřeva, nejjemnější kůže a delikátních textilií – ve snaze uspokojit záplavu objednávek a přijímat klienty ve stylovém prostředí zařizuje Torello v roce 1928 pronájem prodejny v 9 rue du Mont Thabor.
VELKÉ STĚHOVÁNÍ. Na začátku roku 1940 mění značka adresu a díky neutuchající vlně kreativity a úžasné poloze jen kousek od Champs-Elysées se jí daří získat velkolepý věhlas.
Torellova obuvnická produkce se tak brzy ocitá v centru zájmu intelektuálů a filmových hvězd.
PRVNÍ „READY–TO–WEAR“ KOLEKCE. Torellův nástupce, syn Talbinio, včas vycítí, že je třeba vtisknout značce Berluti mezinárodní rozměr. V roce 1959 dává svému vizionářskému nadšení a odvaze plný průchod a představuje luxusní „ready-to-wear“ kolekci bot.
Novátorská myšlenka otevírá firmě cestu k mladší klientele.
ZA VŠÍM HLEDEJ ŽENU. K expanzi rodinného podniku značně přispívá i Talbiniova sestřenice Olga. Její zásluhou se pařížský obchod proměňuje ve společenský salon, kde se potkávají takové osobnosti jako Jacques Lacan, Roman Polanski, Yves Saint Laurent či Karl Lagerfeld.
Právě Olga pozvedá značku Berluti na světoznámou úroveň.
BERLUTI V ČÍSLECH
října 1865 – den, kdy se v malém italském přístavním městě na pobřeží Jaderského moře narodil otec značky Alessandro Berluti.
1895 – právě v tomto roce byl vyroben první pár ikonických bot a založena značka Berluti.
9 – takové bylo číslo popisné ulice, kde v roce 1928 Alessandrův syn pronajímá prodejnu ve snaze uspokojit záplavu objednávek a zajistit klientům odpovídající prostředí.
1940 – obchod na rue du Mont Thabor začal být příliš malý na to, aby dostál požadavkům klientely zvyklé na luxus a pohodlí, značka se stěhuje do větších prostor na 26 rue Marbeuf.
1962 – Olga Berluti vytvořila legendární mokasíny, inspirované Andym Warholem. Model brzy zamířil mezi vlajkové lodi obuvnické firmy.
1993 – značka se stala součástí skupiny LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton.
2011 – v čele Berluti stanul Antoine Arnault, který svěřil umělecké směřování firmy do rukou Alessandra Sartoriho. Ten byl značce věrný až do začátku letošního roku.
2012 – v tomto roce představila značka první kolekci ready-to-wear oblečení.
6–9 měsíců práce zabere výroba jednoho páru bespoke bot, které jsou zákazníkovi šity na míru.
2014 – Berluti se pouští do spolupráce s francouzským inovátorským výrobcem kol Cycles Victorie. Společně vytvářejí mimořádné ručně montované kolo s celou řadou stylových doplňků. Tímto krokem značka vstoupila na trh se sportovním zbožím.
Nejde jen o boty
Portfolio značky Berluti nabízí zákazníkům kromě obuvi vše, co muž potřebuje k tomu, aby vypadal skvěle. Samozřejmostí jsou pravidelně se obměňující kolekce tašek, pásků, peněženek i široká škála doplňků, čítající kromě jiného kravaty, vázanky i šátky.
V ready-to-wear kolekcích, které značka nabízí od roku 2012, nechybějí kalhoty, košile, svetry bundy či blejzry.
Bespoke shoes – luxusní boty šité přímo na míru
V Berluti vědí, že co klient, to unikát, proto nabízejí kromě ready-to-wear kolekcí také bespoke boty, pro něž se vyrábí ševcovské kopyto přímo na míru konkrétní nohy.
Chodidlo je změřeno z mnoha úhlů, kromě centimetrů je však zohledněn také způsob chůze, hmotnost majitele i jeho specifické návyky a požadavky. K tomu, aby byl výsledek dokonalý, je třeba šest až deset měření. Celý proces výroby pak zabere obvykle 6–9 měsíců práce.
Kromě klasických typů kůže nechybí v portfoliu značky ani exotické varianty včetně aligátoří či žraločí kůže.