Věda

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Volvo XC60 T8 Polestar: Nenápadný jas a výkon Polárky

Jeden model auta, jeden spalovací motor a neuvěřitelná proměna běžné hvězdy v zářivou Polárku. Jak je možné „vytunit“ Volvo XC60 z dobrého, ale žíznivého „esúvéčka“ ve zběsile výkonnou záležitost, která trhá asfalt a přitom šetří peněženku? A co všechno je s dnešními technologiemi možné?

Některá auta vyhlížejí tuctově, třebaže disponují neuvěřitelným výkonovým potenciálem. Říká se jim „sleeper cars“ – jsou to auta, která umí zesměšnit kde co a kde koho, ale přitom vypadají jako auta seniorů. Jsou klidnou silou silnic. Tohle přesně platí pro nenápadné plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar (česky Polárka)…

S lehkou nohou XC60 T8 Polestar ujede až 37 čistě elektrických kilometrů.

Nebe a dudy

Volvo obecně nedělá levná auta, patří do segmentu prémiových značek, takže tomu odpovídá i cena. Za 1,5 milionu si můžete pořídit téměř základní XC60 ve verzi B5 AWD mild-hybrid, anebo o milion dražší T8 AWD Polestar. Oba vozy přitom mají dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1969 cm3, oba využívají jistou dávku elektřiny, oba mají pohon všech kol. Ale jde o úplně jiná auta.

Slabší verze nabízí výkon 184 + 10 kW (250 k), Polestar pak 233 + 65 kW (405 k).

Volvo XC60 T8

Vlk v rouše beránčím

Zvenku Polestar vypadá jako kterákoliv jiná XC60 – obzvlášť v šedém laku Osmium Grey Metallic. Pozornost budí jen 700stránkový manuál, decentní bílá hvězdička na přední masce, 21palcová kovaná kola a žluté sportovní brzdy Akebono s šestipístovými třmeny. Žluté jsou i bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel.

Tu pravou polárku řidič pozná až za volantem, kdy inženýři Polestar Engineered využili sílu plug-in hybridního pohonného agregátu, který nabízí spojení benzínového motoru s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem s elektromotorem a softwarem Polestar pro optimalizaci výkonu. Proto celkový kombinovaný systémový výkon dělá 405 koní a je doprovázený max.

točivým momentem a okamžitou akcelerací.

Proto XC60 od Polestar vystřelí na stovku za méně než 5,5 sekundy.

Volvo XC60 T8

Technika Polestar Engineered

Na přední nápravě sedí hliníkový blok motoru 2.0 l spolu s C-ISG (Crank Integrated Starter Generator) neboli Integrovaným startér-generátorem spojeným s klikovou hřídelí. Je tu i přední synchronní motor s permanentními magnety s maximálním výkonem 34 kW a max. točícím momentem 150 Nm. Váží 18 kg a je vodou chlazený.

Systém dobíjí baterii, startuje spalovací motor a dokáže elektricky podpořit spalovací motor. Vzadu je pak uložený ERAD (Electric rear axle drive), tedy elektricky poháněná zadní náprava. I tady je synchronní motor s permanentními magnety, váží už 34 kg, má vodou chlazený stator, maximální výkon 65 kW a točivý moment až 240 Nm. Jeho funkcí je pohon vozidla v elektrickém režimu, k tomu poskytuje elektrické posílení točivého momentu a výkonu při akceleraci, a rovněž zajišťuje funkci elektrického pohonu všech kol a provádí rekuperaci brzdné energie.

Když elektřina dojde úplně, dál lze jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou kolem 8 l/100 km, což na 400koňové SUV s hmotností 2225 kg je velmi slušná hodnota.

Těžká váha, velký výkon

A mezi tím vším je 113 kilogramů vážících 96 Li-ion článků vysokonapěťového akumulátoru (270-400 V) s nominální kapacitou 11,6 kWh (užitnou 9,1 kWh), který je uložený ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Energii získává nabíjením z elektrické rozvodné sítě a také rekuperačním brzděním vozidla, nebo pomocí C-ISG.

Více z Věda

Špatný pitný režim může za únavu i zápach z úst

Věda21.9.2021

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Věda17.9.2021

V Malajsii budou klonovat

Věda14.9.2021

Jde to i bez Slunce?

Věda10.9.2021

Kde se nachází nejsilnější magnetické pole ve vesmíru?

Věda7.9.2021

S globálním oteplováním planety jezera rychle ztrácejí kyslík

Věda3.9.2021

České úspěchy v konžské divočině

Věda31.8.2021

Historie zábavnou formou

Věda27.8.2021

TAVI – Efektivnější výměna srdeční chlopně

Věda24.8.2021
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články

Paterčata Dionneova: Život ve výběhu i v domě hrůzy
epochaplus.cz

Paterčata Dionneova: Život ve...

Yvonne, Cécile, Annette, Émilie a Marie. Narodí...
Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a vodopádů střežící vstup do Čech
epochanacestach.cz

Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a...

Ústí nad Labem má...
Tajemné stíny v ložnici: Kdo postává u našich postelí?
enigmaplus.cz

Tajemné stíny v ložnici: Kdo...

Takzvaný „ložnicový duch“ je prý vůbec nejčastějším...
Plněná jehněčí kýta po anglicku
tisicereceptu.cz

Plněná jehněčí kýta po...

U nás její obliba ještě není tak velká, ale v Anglii patří mezi...
Východní filozofie podpořená uměním
rezidenceonline.cz

Východní filozofie podpořená...

Když vstoupíte do tohoto bytu o rozloze tři tisíce metrů...
Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s největším ciferníkem, observatoří i vědeckým centrem
epochaplus.cz

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s...

Supermoderní věž se zlatým půlměsícem na vrcholu má...
Astrofotograf Petr Horálek: V Evropě zmizelo hvězdné nebe…
21stoleti.cz

Astrofotograf Petr Horálek: V...

Kdysi stačilo zaklonit hlavu, aby člověk...
Dvaadvacet rad k nalezení lásky
panidomu.cz

Dvaadvacet rad k nalezení...

Láska nejsou žádné čáry a my vás o tom přesvědčíme!...
Tereza Salte si splnila svůj sen o bydlení
iluxus.cz

Tereza Salte si splnila svůj...

Autorka blogu Teraza In Oslo, knih...
Proč nemá jejich láska žádnou šanci?
nasehvezdy.cz

Proč nemá jejich láska...

Do dalšího vztahu šla...
Zázrak přišel nečekaně
skutecnepribehy.cz

Zázrak přišel nečekaně

Už jako malá jsem si vždy hrála...
Přestává zvládat svoji velkou rodinu
nasehvezdy.cz

Přestává zvládat svoji...

Až příliš dlouho je...