Na podzim loňského roku se v přístavním městě Ču-chaj v jihočínské provincii Kuang-tung odehraje velká sláva. Do provozu je tu oficiálně uvedena nejdelší mostní konstrukce na světě vedoucí přes moře.
V říjnu 2018 se megalomanství říše středu posune zas o kousek dál. Hongkong, čínskou správní oblast Macao a město Ču-chaj spojí 55 kilometrů dlouhý ocelový had, schopný odolat větru i dešti.
Nepřijde si na něj zemětřesení o velikosti 8 stupňů Richterovy stupnice, tajfuny ani náraz obřích nákladních plavidel. Jeho příchod na svět ovšem provázejí výrazné porodní bolesti, které pokračují i po narození.
Dlouhá cesta od slov k činům
Myšlenka, postavit něco tak výjimečného vznikne už v roce 1983. Než se ale dostane od slov k činům, uběhnou další dlouhá léta. Nakonec se dělníci pustí poprvé do práce až 15. prosince 2009. Ovšem jen na jedné straně.
Výstavba hongkongské sekce odstartuje až dva roky poté. Dokončit se ho podaří jen díky intenzivní technické evoluci, ze které vzejde více než 1 000 patentů!
Protože deltou Perlové řeky, kterou majestátní stavba překlenuje, vede jedna z nejvytíženějších lodních tepen světa, přidají projektanti do plánů podmořský tunel, složený z 33 velkých bloků a měřící necelých sedm kilometrů.
Táhne se mezi dvěma uměle vytvořenými ostrovy a místy vede až 45 metrů pod mořskou hladinou.
Krvavý most
Celou stavbu provázejí skandály, kdy jsou například falšovány testy betonových cihel, ale také zkazky o děsivých tragédií. „Přezdíváme mu most krve a slz. A to mluvíme jen o hongkongské straně. Víme, co se děje v Číně.
Tam bude situace tak desetkrát horší,“ děsí se hongkongský politik Fernando Cheung (*1957). Podle oficiálních údajů přijde během stavby o život více než 20 dělníků, většina z nich odněkud spadne. Dalších několik stovek je zraněno. Přesná čísla si ale tajnůstkářská Čína nechává pro sebe.
Za 20 miliard!
Se spotřebou materiálu a konečnou cenou už takové štráchy nedělá.
A tak se veřejnost dozví, že 55 km dlouhá stavba skládající se ze čtyř propojených části – 22,9 kilometru dlouhého hlavního mostu, dvou umělých ostrovů, 6,7 kilometru dlouhého tunelu a kratších spojovacích mostů a silnic propojujících konstrukci s pevninou, spolyká více než 400 000 tun oceli, což by stačilo na postavení 60 Eiffelových věží, a náklady se šplhají až ke 20 miliardám dolarů.
Řidiči jásají. Vždyť most přes deltu Perlové řeky jim zkrátí cestu z Hongkongu na pevninskou Čínu ze tří hodin na třicet minut! Budou k tomu ale potřebovat zvláštní povolení.
Impozantní dílo má být pouze první části obřího projektu čínské vlády, jehož cílem je těsnější propojení 11 měst delty Perlové řeky, která pokrývá 56 000 kilometrů čtverečních a je domovem 68 milionů lidí.