Itálie není jen pizza, pasta a espresso. Temperamentní národ doslova miluje emoce z rychlé jízdy. Vždyť kdo by neznal příběhy tvořící auru kolem značek Ferrari, Maserati či Ducati a MV Agusta.
Jenže láska k rychlosti a serpentinám se projevuje i na kole. A ačkoli jsou Italové od nepaměti vyznavači silniční cyklistiky, jejich hory nahrávají i té horské.
Není divu, že se Jižní Tyrolsko, nejsevernější region země, stal rájem všech, kteří se chtějí pohybovat po jedné stopě.
Jarní měsíce byly pro mnoho cyklistů dobou k načerpání výtečné fyzické kondice. Ať už díky trenažérům a závodům prostřednictvím virtuálních realit Rouvy či Zwift, nebo díky individuálnímu tréninku – nicméně nyní přichází čas zužitkovat formu.
Přelom srpna a září je proto ideálním obdobím k cestování, ať už se silničním či horským kolem. I ty mají své trendy, stejně jako jména, jež všichni následují.
Po stopách legend
Stačí mít oči otevřené, a zjistíte, že v Itálii jsou značky Colnago, Bianchi, Pinarello či Wilier Triestina všudypřítomné.
Současné trendy nahrávají i malým producentům, jako je WR Compositi a Titici, které dokáží ve svých malých ateliérech konstruovat na zakázku ultralehké vrchařské speciály z populárního karbonu, které v horách Jižního Tyrolska přijdou vhod, nicméně tradice zde však stále převládají.
Ale vyrazit můžete samozřejmě i bikem neitalské provenience nebo dokonce bez něj. Místní letoviska jsou totiž prvotřídně vybavena špičkovými stroji – jen je potřeba rezervovat včas.
Věhlasný bike hotel
Za dva roky tomu bude šedesát let, co vůbec poprvé otevřely prostory hotelu Traminerhof ve vinicích jihotyrolského Traminu. Charakter okolí se však proměnil a z vesničky v Etschském údolí se stala poměrně rušná turistická destinace.
V první bike hotel regionu se Traminerhof proměnil až daleko později, tedy v době, kdy jeho řízení převzal syn majitelky Armin Pomella. Zamlada patřil k nejlepším cyklistům Jižního Tyrolska, i když do italské squadry azzury to nikdy nedotáhl.
Když objevil horské kolo, zamiloval se do něj. V roce 1993 připravil a začal nabízet hostům tři okruhy a psal o nich do různých magazínů. Nicméně projet si je s ním lze i dnes, vybírat lze ale až ze tří desítek cest.
Cyklistický ráj
Za 27 let odjezdil s hosty po okolních kopcích tisíce výprav, desetitisíce kilometrů. Dnes s ním čím dál častěji vyráží také syn Andreas, hlavní šéf hotelu. Hotel Traminerhof zájemcům nabízí 74 lůžek ve třech kategoriích moderních „urban style“ apartmánů.
Nechybí rozsáhlá vzdušná restaurace a nutné zázemí pro regeneraci cyklistů, jako je sauna či vnitřní a venkovní bazén. Nedílnou součástí je i garáž na kola s vybavenou servisní dílnou, stejně jako s půjčovnou kol, a to včetně e-MTB. Místem, kde se všichni potkávají a plánují trasy na další den je místní bar, kde připravují nejenom špičkové koktejly, ale ochutnat lze i místní Tramín červený.
Silniční dny v Sella Ronda
Letošní cyklistický kalendář nese mnoho výrazných změn, jelikož většina důležitých podniků si vyžádala odklad, anebo byla zrušena. To se týká i závodu Giro d’Italia, který v květnu neodstartoval a byl přesunut na nový říjnový termín, od 3. do 25. října.
To s sebou nese výrazné změny tréninku u profesionálních jezdců, stejně jako nutnost volby mezi závody Grand Tour, neboť Tour de France se historicky poprvé pojeden na začátku září, a harmonogram Giro d’Italia výrazně koliduje se španělskou obdobou jménem Vuelta.
Nicméně důležité je, že se tyto etapové závody pojedou. Mnoho cyklistických událostí totiž to štěstí možného posunu nemělo, a tak se na jejich trasy vydávají jezdci individuálně. Vždyť zažít si pitoreskní trasy privátně přináší jedinečný zážitek.
Některé výšlapy přeci jenom chtějí svůj čas, stejně jako sjezdy vyžadují prostor na širokých silnicích.
Sella Ronda Bike Day
Čtyři průsmyky vedoucí okolo ikonického dolomitského masivu Sella Ronda jsou každoročním magnetem pro tisíce jezdců. Letošní ročník Sella Ronda Bike Day se ale bohužel nekonal.
Pro automobily a motocykly zcela uzavřené silnici a na „nezávodní“ výzvu si tak budeme muset počkat až na třetí červnovou sobotu příštího roku.
Výjezd pro náročné
Do té doby lze nádhernou trasu natrénovat, projet si ji pro radost a vychutnat si každou zatáčku – a že jich je tu hojně.
Trať dlouhá pouhých šedesát kilometrů totiž překvapí nekompromisním dvoutisícovým převýšením, přičemž hřebeny majestátních hor mnohdy stále ještě pokrývá sníh. Pro mnohé peklo, pro jiné ráj.
Vždyť jen první stoupání ve směru ze Selvy k vrcholu horského průsmyku Sellajoch (2230 m.n.m) měří enormních deset kilometrů. Nic pro netrénované jezdce. Převýšení 800 metrů totiž prozrazuje, že sklon stoupání je nekompromisní.
Odměnou se však stává „Insta-friendly“ výhled na horský vrchol Langkofel, a nádherný, šest kilometrů dlouhý a velmi rychlý sjezd.
Následující stoupání jsou obdobná, jen trochu kratší, což ovšem neznamená, že nebolí – bonusové body zde získávají majitelé silničních elektrokol, ty mají čas se kochat úchvatnou scenérií.
Okouzlující vrcholky
Další horské sedlo na programu dne, Passo Pordoi (2241 m n.m.), je s nadmořskou výškou v Dolomitech druhým nejvyšším, které je zpřístupněné veřejnou silnicí, nicméně finální výhled za to stojí, stejně jako ten nabízející se po zdolání serpentin na vrcholy Passo Campolongo (1850 m n.m.) i závěrečného Passo Gardena (2119 m n.m.).
Z něho vede zpět do městečka Sëlva přísný osmikilometrový sjezd, ve kterém přijdou rozhodně vhod kotoučové brzdy.
Gastronomie bohů
Regenerace se nesmí podcenit, a jak jinak umocnit zážitek ze dne, než skvělou tečkou v podobě dokonalého gastronomického zážitku. Ten garantuje restaurace St.
Hubertus, která svou první hvězdu Michelin získala v roce 2000. Dnes má hned tři a šéfkuchař Norbert Niederkofler, mimochodem místní rodák, patří mezi nejuznávanější svého oboru.
Jen pro zajímavost, nedávno otevřel i nový restaurant AlpiNN na vrcholu Kronplatzu, který letos dostal kulinářského „Oskara“ Best Restaurant of the Year 2020 za nejlepší restauraci, která sídlí v nadmořské výšce 2275 m nad mořem v muzeu fotografií Lumen.
Harmonie chutí
Degustační menu v jeho domácí restauraci St. Hubertus zcela reflektuje sezónnost a okolní přírodu, která dodává nezbytné ingredience, jako jsou lesní plody, bylinky a houby, jež charakterizují místní kuchyni.
Ta využívá tradičních postupů a mnohdy rustikální koncepce chodů skvěle akcentují v moderním hávu.
Odhodlaností pracovat pouze s nejlepšími surovinami je místní ikona, která definovala kulinářství regionu pověstná, stejně jako puristickým přístupem k food stylingu.
Šarm a horský styl
Restaurace v samotném srdci italských Dolomit se nachází v prostorách hojně navštěvovaného pětihvězdičkového hotelu Rosa Alpina, který v okolí nabízí zcela jistě nejlepší ubytování a spa.
Exkluzivní chalet o třech ložnicích vyvedených v autentickém horském stylu vyjde zhruba na 200 000 korun za noc, klasický hotelový pokoj pak zhruba na desetinu.
V případě, že neodoláte svodům michelinského kuchaře, připravte si 6 800 korun na osobu za menu o osmi chodech.
S individuálně kalkulovaným vinným párováním poradí špičkový sommeliér, jehož enotéka disponuje více než tisícovkou různých lahví z celého světa, přičemž důraz je kladen na malé producenty z okolí.
Toulky přírodou na horském elektrokole
Kompletní cyklistický zážitek ve Val Gardeně si je možné dopřát ideálně s rozjetím na eMTB, tedy horském elektrokole, den před silničním Sella Ronda Bike Day či den poté. Užijete si terén, který nabízí sousední náhorní plošina Seiser Alm i krásnou přírodu.
Obsáhnete delší trasu a neunavíte nohy. Oblíbená místní trať vede z městečka Sëlva traverzem přes Saslong, sjezdovku světového poháru, až na samotný Seiser Alm.
Okruh po této planině ve dvou tisících metrech měří zhruba čtyřicet kilometrů, přičemž počítá s převýšením dosahujícím jednoho tisíce metrů.
Na místní poměry poměrně nenáročnou turistickou vyjížďku dokáže zpříjemnit zastávka v lučním restaurantu Malga Gostner, kde se specializují na vlastní produkci sýrů a mléčných produktů, pracují ale s oblíbeným tyrolským špekem.
Opojný adrenalin
Náročnější a zkušenější jezdci mají k dispozici daleko pestřejší portfolio perfektně značených cest ze zdejší MTB mapy.
Val Gardena Trail Arena láká na pět singletrailů, o celkové délce 12,1 km s 1270 m sjezdů, velmi podobně je na tom nedaleká Alta Badia se šesti singletrialy, Arabba se sedmi či resort Fassa bike, který nabízí celkem osm singletrial, tedy 19 km tras a 3100 m sjezdů.
Velmi kvalitní stroje včetně eMTB zde pořídíte v půjčovnách zhruba od tisíce korun na den „Pokud si přidáte i průvodce, připlatíte zhruba čtyři až šest tisíc na den podle počtu lidí ve skupině,“ prozrazuje Hermann Runggaldier, bikový průvodce a bratr slavného lyžaře Petera, stříbrného ve sjezdu z mistrovství světa v Saalbachu 1991. Koneckonců slavnými sportovci se tu jen hemží.
V oblasti nejezdí jen sportovní cyklisti a rodiny s dětmi, ale například stále aktivní místní lyžař Peter Fill, vicemistra světa v superG z roku 2009.
Kronplatz
Transformace lyžařského střediska v ráj singletrailů.
Patří mezi proslulou lyžařskou destinaci, centrum sportů, jež tepe životem. Na své si tu přijdou díky dlouhým tratím nejenom milovníci sjezdového lyžování, ale také běžkaři a skialpinisté, což se svým vlastním způsobem zrcadlí i v cyklistice.
Nejznámější lyžařská destinace Dolomit se totiž dokáže jako chameleon mávnutím proutku přizpůsobit i letním sportům, a svým charakterem je vskutku univerzální.
Kronplatz je zcela bezpochyby ideální pro enduro cyklistiku – kombinuje totiž to nejlepší z u nás populárního cross-country s jedinečnými sjezdy.
Této strategii s minimem nastoupených metrů v terénu nahrává také skutečnost, že po celé léto jsou v horském středisku stále v provozu tři lanovky a nabízí se 14 bezkonkurenčních tras, které vás dovedou z vrcholu až do kýženého výchozího střediska, jako jsou Valdaora, Riscone či San Vigilio di Marebbe.
Malebné vyjížďky
Jednotlivé stezky, vyráběné ručně i za pomocí těžké techniky, jsou velmi dobře upravované. Najdou se mezi nimi i panoramatické vyjížďky, které zavedou cyklisty, a to i na elektrokolech, za krásnými výhledy do malých vesniček a tradičních horských chat.
V takovém případě se už vyplatí najmout si průvodce, jež vás do zdejších krás zasvětí naplno.
Tajemství průvodce
Zná totiž tajná fotogenická zákoutí oblasti, horská bistra a místa, na kterých lze během výletu ochutnat prvotřídní vína. „Osobně mám nejraději různorodost enduro stezek. Některé jsou velmi rychlé, jiné technické a jiné pro změnu pomalé a vyhlídkové.
Každý si tak najde to své. Můj nejoblíbenější je Andreas Trail na severní straně Kronplatzu. Jedná se asi o dva kilometry dlouhou ručně vyráběnou stezku,“ prozrazuje Michaela Zingerle řídící komunikaci projektu Bike Hotels v Jižním Tyrolsku.
A dodává, „právě se zde dokončuje nová stezka, která by měla být hotova na konci sezóny, a to kvůli závodu Kronplatz Enduro Race, který se zde bude konat od 11. do 13. září.
Doporučuji ale také další podnik, který prověří vaší fyzičku, a to 30. srpna pořádaný Kronplatz King Marathon.“
Sport pro každého
Není tedy divu, že je možné v okolí narazit během tréninku na takové ikony, jako je Greta Seiwald nebo maratonec Roel Paulissen. Kontra profesionálům vytváří samozřejmě cykloturisti, kteří rok co rok využívají nadstandartní servis organizace Bike Hotels zajišťující vše od ubytování, přes naplánování cest, až po špičkovou gastronomii.
Koneckonců trend horských elektrokol přináší nové možnosti, vždyť nárůst jejich zápůjček v okolí vzrostl o enormních 80 %, což znamená, že se cyklistika otevírá i nové cílové skupině.
Kolébka prestižních závodů
„Jižní Tyrolsko navštěvuji každý rok kvůli prestižnímu maratonu Dolomiti Superbike. Jedná se o jeden z mých nejoblíbenějších závodů, který je postavený na těžkých stoupáních a navzdory několika technických pasáží se jede velmi příjemně.
Na 123 kilometrech nastoupáte poměrně krutých 3400 m. Závod, který se pojede až příští rok v červenci, doprovází i akce pro děti a tak zůstáváme s celou rodinou vždy i na několik dní.
Místní cesty a fantastická krajinu si užijí opravdu všichni,“ nechal se slyšet přední Kristian Hynek, mistr Evropy v maratonu, který má na kontě i takové triumfy, jako je vítězství Cape Epic.
„Krásné je, že ačkoli zůstává trasa závodu každoročně stejná, mění se její směr, který dokáže jednotlivé pasáže zpestřit,“ dodává majitel a jezdec stáje Future Cycling Northwave.